Jump to content

Hvor får man tatt D5L fort?


altmuligbåt

Recommended Posts

Hei

Vurderer og kjøpe ny båt på 58 fot.

Er det noen måte og få tatt D5L i en fart? ekspress kurs eller noe?

 

Har hørt at det kansje kan gå raskere i Sverige?

 

Noen som har noen tips?

 

Og nei skal ikke ta det på Røkke metoden.. :crazy:

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Sorry for avsporingen, men hva kan være terrorfarlig med instrumentdelen?

Dreier seg vel om begrensning i adgang på broen, vil jeg tro?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg har forståelse for at man, dersom man har stilt seg i den situasjon at man eier en båt som krever D5L, ønsker å finne en snarvei til sertifikatet.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg er betenkt på snarveier akkurat her. Vi har vel alle sett tilfeller hvor folk i båt har eksponert sin mangel på kompetanse. For meg var det vesentlig, da jeg tok D5L for noen år siden, at vi brukte tid på prosessen. Teoridelen var håndterlig for meg, men å tilbringe tid på nett, og tid på samlinger, sammen med folk som hadde betydelig mer praktisk kunnskap enn meg, var helt sentral. For meg er D5L noe man nok kan lese nok om til å karre seg gjennom eksamen, men prosessen med diskusjoner og samtaler som ikke kom direkte til nytte ved eksamen er mer verdt enn mange forelesningstimer. Ikke for å nedvurdere forelesningstimene, de var veldig nyttige blant annet fordi de ble brukt til diskusjoner fra ulike ståsteder.

 

Derfor er mitt svar på spørsmålet om "quick and easy" løsning at en slik løsning vil berøve kandidaten (høytidelig uttrykk som likevel dekker situasjonen) for vesentlige innslag i det å lære seg å beherske med trygghet og glede et såvidt stort fartøy.

 

Man kan nok raskt og forholdsvis enkelt lære set "et soekart at forstaa", men det gir ikke den nødvendige kompetanse til med glede "et skib at føre".

 

Min konklusjon: La være å gå for raske løsninger, ta heller et skikkelig kurs!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...