Jump to content

Piping fra slepbørster på aksling -hvordan hindre?


nordan family 27

Recommended Posts

Akslingene er forbundet med sinker via sleperinger/ to "børster" som henger inn på akslingen. På den ene akslingen ble dette skiftet i fjor, og jeg sliter litt med at det piper ganske mye og ganske så høyt. Har på litt CRC, det varer jo bare en tur så piper det igjen. Noen tips? Noe grease som ikke ødelegger forbindelsen eller tar fyr?

Link to post
Share on other sites

Takk - skal undersøke kobberfett. Et alternativ er også å erstatte de nye "børstene" eller hva det kalles - de so sakene som slepes inntill akslingen - men et par nye som er i et annet materialet. De er velidig forskjelleig fra det som er på andre akslingen. Kanskje noe dynamo-greier kan være egnet

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å legge ut et bilde av denne løsningen? Har vurdert en slik løsning selv, og det hadde vært interessant å se hvordan dette er utført hos deg.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg jobber med slike børster til daglige.

 

Disse skal ikke ha noe fett på seg da risikerer du at de ikke leder noe.

De skal være helt reine, lyden kommer vist det er feil materialer som gnisser mot verandre.

Hadde prøvd og bytte ut til et annet metall i børsten.

Men har du ikke noe mulighet til og ha sink på akslingen?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Greit at de ikke skal ha fett, men det kobberfett eller batterifett bør vel lede strøm?

 

En kompis av meg har det på en nyere Viksund med en børste rundt akslingen. Den må byttes en til to ganger i sessongen (montert fra fabrikk og alt ser ok ut).

 

Noen tips?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Disse er av mesing og vist de blir liggende og slipe inntil en slik aksjel så blir de slitt og ikke akslingen. og gla skal vi være for det :giggle:

 

vist mån får på en mesing hylse på aksjelen så vil lyd og slitasje bli mye mindre.. det er måten det burde vert gjort på.

 

 

kan være mulig og få den til og lede med baterifett eller kobberfett.

vi bruker de til og lese signaler og vist det blir noe fett på dem så mister vi signalt. så det beste er ikke noe smøring.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

På bildet over er børstene av messing-farge. De bråker. På den andre akslingen er børstene gråe. De har pepet litt en gang, men det er ikke noe særlig problem på den akslingen. Sender en PM med info - kan de byttes til noe lydløst er det vel en enkelt affære.

 

Forslaget til Kalle om å sette på akselanoder har jeg i og for seg fulgt. Den avbildede sleperingen hadde sviktet og propell utsatt for tæring. Så nå er det både belte og bukseseler. Mulig det er veldig unødvendig.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...