Jump to content

Hvorfor lager i "senter av veiv" bak svinghjul, aq145.


FjordHT

Recommended Posts

Lager en egen liten tråd på det spørsmålet.

Hvorfor står det et lager i senter av veiva, bak svinghjulet?

 

Ser ikke at det har noen funksjon bortsett fra å stå dær? går tappen fra akslingen som går til drevet inn på det?

 

Må jeg bytte det? er meget slitt og mangler tettering.

Kjenner jeg er litt fustrert, trodde siste leveranse av deler til motoren skulle være på plass i morgen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at det har noen funksjon bortsett fra å stå dær? går tappen fra akslingen som går til drevet inn på det?

 

Jepp!

Tappen på akselen som sitter i svinghjulshuset!

 

 

Edit: så ikke helt DieselDahl der, som har rett, inngående aksel fra girkassen bruker det lageret som støtte på en bil, og det gjør normalt også akselen i svinghjulskåpen på en båt, slik at akselen ikke hviler på splinesene i clutchen(bil) / demperplaten(båt) .

 

Må jeg bytte det? er meget slitt og mangler tettering.

 

Jepp!

Dette er sannsynligvis et SKF lager, og en velassortert maskinforretning eller en Volvo bilforhandler har normalt dette.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akselen står forsåvidt stille ja, det vil si akselen går rundt, men det gjør jo veiva også, så lageret vil jo bare ta opp den lille slakken som er i demperen, så om det er strengt tatt nødvendig å skifte det, tja, sannsynligvis ikke!

Lageret henger nok igjen fra bil, men som på bil så går normalt akselen i svinghjulskåpen inn i lageret, og bruker dette som støtte.

 

Det står i boka at dette skal byttes ved overhaling, men det vil nok ikke akkurat gi noen ulyder, men jeg tror nok jeg hadde tatt det når det først var mulighet.

Jeg er faktisk ikke 100% sikker på om akselen på svinghjulshuset går inn i lageret på akkurat den motoren, da det ikke alltid er sånn, men da er det i stedet to lager på akselen i selve svinghjulskåpen, ett i hver ende av akselen, som holder denne på plass.

På AQ145 er det vel bare et lager i ytre enden av svinghjulskåpen, mot drevet, og det lageret i veiva samt splinesen i demperen holder andre enden på plass.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte prøvemontere kåpa på en motor som ligger i deler i garasjen for å se, og du har helt rett Adeneo, akslingen går inn på det lageret.

Jeg spurte om det var nødvendig å bytte, med tanke på at akslingen bare vris litt i det lageret.

Med ettertanke så er det nok en grund til at det lagret jeg har "lugger" som juling når jeg forsøker å dreie det, å det har nok med at det faktisk er en del slitasje på lagred selv om det ikke spinner.

Kan vel tenkes at den demperplata tar en del mer vibrasjoner en jeg faktisk har trodd.

 

Utfordringen min er å få ut lagret ettersom jeg ikke har slik avdrager som man benytter for å dra ut slike lager med.

Må finne på noe lurt ettersom det koster ca 900kr for et slikt avdragersett, og ser ikke ut til at noen har å låne meg. Tenker å sveise fast en krok eller to og dra det av med en glidehammer beregnet for karoseri. Hva tror dere om det?

 

Takker for svar :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...