Jump to content

Hvordan unngå dieselsøl ved bunkring?


HelgeO

Recommended Posts

Nesten hver gang jeg bunkrer diesel ender det med at jeg søler sikkert opp mot en liter. Selv om autostopp på pumpen fungerer så virker det som om det fortsetter å komme ganske mye, skyldes dette lange slanger på marinaen? Trodde ventilen var i selve pumpepistolen?

 

Jeg har også et luftehull til tanken, hvis jeg er veldig forsiktig på slutten så kan jeg klare å stoppe i tide når det begynner å komme drivstoff ut dette hullet.

Kanskje løsningen er å ha tenningen på og følge med på tankmåleren under bunkring?

 

Er det andre som har dette problemet og hva gjør dere for å unngå det?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Ikke alle båter er bygget med hue på rett plass. Vår Bavaria er en slik en. Når det er sagt så er det fordeler og ulemper med alt, og ofte dreier det seg om kompromisser. Påfyllingen vår er trang og vanskelig så det er ikke morro å være bak meg i køen om jeg skal ha på 5-600 liter. Utluftingen er over dollbord av teak, og denne også slår alltid over som i ditt tilfelle før pistolen slår ut og fortsetter således å spyle ut etter at tilførsel er stanset. Diesel på teak og under skotøy er ikke morro. Ikke er det morro å grise til andres båter heller ved overløp.

 

Løsningen er som du nevner, ha på tenningen så tankmåleren viser nivået fortløpende. Selvfølgelig er ikke dette å anbefale, men det er nok noe tryggere med diesel enn bensin. Bruker selv den metoden med hell. :thumbsup:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et velkjent problem dette her....Første gang jeg skulle fylle på båten, ga jeg full gass slik som jeg pleier på bilen med det resultat at en geysir av diesel sto ut av påfyllinga. Mange flotte farger på vannet i bukta :rolleyes: En flaske zalo innen rekkevidde er å foretrekke. Nå holder jeg pistolen litt på skrå slik at det blir en virvelstrøm og lufta kommer ut i midten av røret, da kan jeg faktisk gi jernet når jeg skal fylle. Hører på lyden når det nærmer seg....

Link to post
Share on other sites

Jeg er tydeligvis ikke den eneste med dette problemet.

På min båt spruter det diesel ut av påfyllingsrøret omtrent i samme sekund som det kommer ut luftingen på skrogsiden. Tror jeg skal prøve å følge med på tankmåleren neste gang.

Helge O

Link to post
Share on other sites

tankbilen som fyller meg har egen pistol på slangen - mener den "vanlige" er ubrukelig. Men han sier det viktigste er å stoppe når du hører "dunket" i tanken som ofte kommer rett før den er full. Dette dunket er i alle fall veldig merkbart på begge mine tanker, og kommer rett før den er (helt) full. Jeg har pleid å fortsette etter dette - men har sluttet med det nå :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ein god byrjing er å innsjå at ein skjeldan treng å fylla tanken heilt full. Dei siste 5-5 litrane er skjelden viktige med mindre båten har liten tank. Dvs. stopp fyllinga i god tid.

Eg fyller berre tanken heilt opp før vinteropplag eller før lange havstrekk.

 

(I tillegg er vår båt så fornuftig konstruert at tanken og fyllestussen er i eit stuerom og eg ser når tanken nærmar seg full.

 

For å unngå søl frå fyllepistolen så plar eg halda nokre tørk med tørkepapir føre fyllepistolen frå eg tek den frå pumpa til eg stikk den i fyllestussen. Det same er greit andre vegen òg.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...