Jump to content

Det kommer ikke gnist på min Evinrude 3(?)hk 60-tallet


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hei godtfolk. Jeg var på Ekebergmarkedet på lørdagen som var, og da kjøpte jeg 2 påhengser. Der den ene var en Evinrude, som er nesten prikk lik min gamle Johnson 3hk fra 1963. Men til saken, så kommer det ikke noe gnist. Vi har prøvd ut forskjellige triks for å sjekke gnisten, men den er ikke der. Jeg har begynt å demontere alle deksler og svinghjulet. Det er magnet og stifttenning som det er på snekkemotorer.

 

Stempelene satt helt dønn fast på motoren, og jeg har nå fått løsnet de med WD-40 og dunket forsiktig med en treflis på de.

 

Her er motoren, og det jeg har gjort så langt:

07052011555.jpg

09052011564.jpg

09052011563.jpg

09052011562.jpg

 

Har dere tips til hva jeg bør sjekke?

 

På forhånd takk :flag_bp::thumbsup:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Link to post

Ein magnet som har stått lenge, og kanskje ikkje heilt tørt, kan ha godt av ei overnatting i steikeovn på ca 125 grader. Odøren rundt steikeovnen vert etter dette neppe den heilt beste.

Hvis magneten er altfor fuktig, kan startforsøk ha ødelagt den.

 

Magne

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Takk for gode tips. Stiftåpningen justerte jeg opp til 0,5mm så nå er det pen og riktig gnist :thumbsup: Begge magnetene er sprukket i plasten, men det kommer gnist ihvertfall. Men så er det neste problemet å få start på hele greia uten å måtte skru på forgasseren. Forgasseren lekker alle steder det er pakninger :sweat:

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen :flag_bp:

 

Mvh

Fredrik

Link to post

alle pakninger her er av kork så de er nok ødelagt alle sammen!!

 

Inne i mitten på forgassern er det en kork ring : vist den ikke er i orden får du aldri denne motorn til å gå bra !!

 

Den hindrer bensinen i å komme forbi hoveddysen uten for dysehullet :crazy:

 

Bernt

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

Etter en liten titt på motoren så ser pakningene ut til å være av gummi, men jeg må uansettt lage nye. Jeg skal prøve en gang til å starte den, med litt bensininnsprøytning i tennplugghullet. Starter den ikke, så begynner jeg på å demontere gasseren. Takk for svar :)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...