Jump to content

Det kommer ikke gnist på min Evinrude 3(?)hk 60-tallet

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hei godtfolk. Jeg var på Ekebergmarkedet på lørdagen som var, og da kjøpte jeg 2 påhengser. Der den ene var en Evinrude, som er nesten prikk lik min gamle Johnson 3hk fra 1963. Men til saken, så kommer det ikke noe gnist. Vi har prøvd ut forskjellige triks for å sjekke gnisten, men den er ikke der. Jeg har begynt å demontere alle deksler og svinghjulet. Det er magnet og stifttenning som det er på snekkemotorer.

Stempelene satt helt dønn fast på motoren, og jeg har nå fått løsnet de med WD-40 og dunket forsiktig med en treflis på de.

Her er motoren, og det jeg har gjort så langt:

07052011555.jpg

09052011564.jpg

09052011563.jpg

09052011562.jpg

Har dere tips til hva jeg bør sjekke?

På forhånd takk :flag_bp::thumbsup:

Mvh

Kaptein Fredrik

Guest Kaptein Fredrik

Takk for gode tips. Stiftåpningen justerte jeg opp til 0,5mm så nå er det pen og riktig gnist :thumbsup: Begge magnetene er sprukket i plasten, men det kommer gnist ihvertfall. Men så er det neste problemet å få start på hele greia uten å måtte skru på forgasseren. Forgasseren lekker alle steder det er pakninger :sweat:

Tusen hjertelig takk for hjelpen :flag_bp:

Mvh

Fredrik

Guest Kaptein Fredrik

Etter en liten titt på motoren så ser pakningene ut til å være av gummi, men jeg må uansettt lage nye. Jeg skal prøve en gang til å starte den, med litt bensininnsprøytning i tennplugghullet. Starter den ikke, så begynner jeg på å demontere gasseren. Takk for svar :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...