Jump to content

Rå eller kokt linolje


Jeepboy

Recommended Posts

Rå linolje til det du vil skal trekke inn i treet, kokt til det du vil ha til å legge seg utenpå. Såvidt jeg vet, fører terpentinen (vegetabilsk, altså; "amerikansk" t., "kinesisk" t.) til at linoljen tynnes og trekker lettere inn - men at linolje selv også trekker inn. Blander du også inn soppdreper, tretjære og alkydolje, får du - Dekksolje. Gode greier!

Link to post
Share on other sites

Roeren og Bartesam sier vel det meste :smiley:

 

Og jeg mener 20-30% terpentin i linoljen på første strøket, deretter kun linolje. Rå/ kaldpresset linolje trenger meget godt inn i seg selv (og terpentin blir borte uansett så du trenger ikke sløse med den:).

 

Og dersom du ønsker at ting skal hefte til treet etter linoljebehandling kan du, etter at du synes du har mettet nok med linolje, tørke lett av linolje som ligger utenpå og avslutte med et strøk med litt godt tynnet Epifanes klarlakk (20-30% terpentin). Dette er dersom du skal ha lakket flate. Ytterste laget med linolje herdes av Epifanes, og lakken får etter min erfaring også et fantastisk hefte.

 

Under vannlinje har jeg brukt 1-2 strøk tynnet Arcanol som avslutning av linoljebehandlingen. Det blir også bra grunnlag for maling eller primer.

 

Her er de beste prisene jeg fant i Norge (pluss litt mer info):

Linolje mm.

Redigert av BG-21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rå/ kaldpresset linolje trenger meget godt inn i seg selv

Såvidt jeg har lest, så er rå linolje den olja som har størst inntrengningsevne i treverk..?

 

 

Har selv en flaske kokt linolje stående, den bruker jeg mest til antirust på f.eks eksosmanifolder

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Carl Faannesen i Bergen har også rå linolje til en OK pris.

 

Noe av fettstoffene i amerikaneren blir heldigvis igjen i treet, så den er ikke helt forgjeves (i tillegg til å hjelpe på inntrengning av linolja). Linolje har dessverre den bakdelen at den ikke er særlig motstandsdyktig mot sopp. Derfor er det lurt å blande i noe klar Antiparasitt/oljebasert soppdreper i olja før påføring. Er båten innelukket og du tenker sove i den bør andelen Antiparasitt ikke overstige 5%. Andre soppdrepere kan være sterkere eller svakere og blandingsprosenten bør tilpasses deretter. I åpne båter/utendørs kan du godt tynne olja med mer soppdreper. Ved framtidig vedlikehold innvendig i båten er en enkel løsning å bruke sprutekanne/trykkanne og ha i større andel amerikaner i olja for lettere flyt. Linolja vaskes ikke ut av treet uten yttre påvirkning, så du trenger ikke smøre på fet blanding hvert år.

Link to post
Share on other sites

 

Skal man bruke rå eller kokt på en trebåt?

Tenkte tynne den 50/50 med terpentin for å mette treverket innvendig.

 

Man kan vel bruke begge deler.

Linolje er kanskje den beste og minst arbeidskrevende trebehandling som finnes.

 

Den rå oljen tørker ikke, men trenger inn i veden. Den kan gå tvers gjennom planken! Det er vanlig å bruke 1/3 del Terpentin(vegetabilsk). Blandingen ble ofte varmet litt opp, da trenger den raskere inn. Det ble smurt vått i vått til treet var mettet. Noen bruker i tillegg 10% antiparasitt. Rå linolje fortrenger fuktigheten som måtte være i treet,

 

 

Kokt linolje er først og fremst overflatebehandlig siden denne tørker. Den kan legges oppå rå linolje. Første strøk bør alltid ha 5-10 % terpentin for bindingen sin skyld. Kokt linolje flasser i prinsippet ikke, den slites ned fra overflaten. Nye lag med kokt linolje kan smøres direkte på gamle lag av linolje. Samtidig er linolje ikke diffusjonstett, så om det er fukt i veden slipper den det ut, og er samtidig vanntett, så vann ikke trenger inn. Oljefilmen er i de første 10-15 årene særdeles fleksibel så den passer slik sett godt på plank som beveger seg.

 

Tidligere var det på båt her på vestlandet mye brukt en del milebrent tjære, en del linolje og en del terpentin. Rå olje på de steder du ikke skal gå/ta/sitte på. Kokt linolje der du er i kontakt med treverket.Ble tidligere påsmurt om høsten. Når det gjelder å ta vare på treverk er ingenting bedre, unntatt kanskje ren tjære med kull . Sånn bare for historiens skyld så ble vi i Magnus Lagabøters Gulatingslov fra 1274 pålagt å «tiære deres kirker vel». Dette skulle etter gammel oppskrift skje «hvær tredie Vinter, etter løvfald og før snefald».

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Rå linolje er til impregnering, kokt til "lakkering"

 

Den rå skal ikke tynnes ut, det er et gammelt rykte. Derimot kan du tilsette litt soppdreper,eller gi den noen srøk av det før du begynner oljingen.Rå linolje har ekstrem lav overflatespenning som betyr at du kan olje ned -20 om vinteren.

 

Gå inn på Maritim start og sjekk ut den svenske "Trebatakkuten"

Tror det er slik det skrives.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
BG-21 skrev On 10.5.2011 at 10.38:

Roeren og Bartesam sier vel det meste :smiley:

 

Og jeg mener 20-30% terpentin i linoljen på første strøket, deretter kun linolje. Rå/ kaldpresset linolje trenger meget godt inn i seg selv (og terpentin blir borte uansett så du trenger ikke sløse med den:).

 

Og dersom du ønsker at ting skal hefte til treet etter linoljebehandling kan du, etter at du synes du har mettet nok med linolje, tørke lett av linolje som ligger utenpå og avslutte med et strøk med litt godt tynnet Epifanes klarlakk (20-30% terpentin). Dette er dersom du skal ha lakket flate. Ytterste laget med linolje herdes av Epifanes, og lakken får etter min erfaring også et fantastisk hefte.

 

Under vannlinje har jeg brukt 1-2 strøk tynnet Arcanol som avslutning av linoljebehandlingen. Det blir også bra grunnlag for maling eller primer.

 

Her er de beste prisene jeg fant i Norge (pluss litt mer info):

Linolje mm.

BG-21: Legger du et strøk tynnet Epifanes like etter du har mettet med linolje? Og kan du da fortsette å lakkere etter dette, uten å vente noen tid?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 7 måneder senere...

 

BG-21 skrev On 10.5.2011 at 10.38:

Roeren og Bartesam sier vel det meste :smiley:

 

Og jeg mener 20-30% terpentin i linoljen på første strøket, deretter kun linolje. Rå/ kaldpresset linolje trenger meget godt inn i seg selv (og terpentin blir borte uansett så du trenger ikke sløse med den:).

 

Og dersom du ønsker at ting skal hefte til treet etter linoljebehandling kan du, etter at du synes du har mettet nok med linolje, tørke lett av linolje som ligger utenpå og avslutte med et strøk med litt godt tynnet Epifanes klarlakk (20-30% terpentin). Dette er dersom du skal ha lakket flate. Ytterste laget med linolje herdes av Epifanes, og lakken får etter min erfaring også et fantastisk hefte.

 

Under vannlinje har jeg brukt 1-2 strøk tynnet Arcanol som avslutning av linoljebehandlingen. Det blir også bra grunnlag for maling eller primer.

 

Her er de beste prisene jeg fant i Norge (pluss litt mer info):

Linolje mm.

 

Vil bare oppdatere og si at dem folk her har landt bedre priser.

 

Møretyri AS skrev On 16.2.2018 at 14.49:

Møretyri AS er produsent av egenutviklede Tjære- og Linoljebaserte produkter. Se våre produkter til båt på hjemmesiden vår http://moretyri.no/batolje/

Ta gjerne kontakt for mer info og råd.

Hva er det som gjør at deres produkter er verd mangedoblingen av pris man får, i forhold til å blande selv?

Link to post
Share on other sites

Lars Moe skrev 1 minutt siden:

Jeg tenkte jeg vil nevne at linolje er ekstremt selvantennlig. 

 

Ikke ekstremt, men under uheldige forhold kan det selvantenne ja. Om du legger fillene flatt vil det ikke skje noe. Men om du krøller dem godt sammen kan det i verste fall ta fyr etter en stund. Så legg dem flatt, heng dem opp eller legg dem i vann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En håndverker oljet min mors tregulv i stua med det jeg husker som linolje. Han la alle fillene i en søppelsekk, og glemte dem...

 

..en del timer senere var han innom for å hente noe. Huset var da røyklagt.  Etter hans ord var det rett før antenning da han fikk hevet ut sekken. Huset måtte luftes ut i lang tid før det ikke luktet mer.

 

Så en advarsel er på sin plass, og index sin beskrivelse av behandling etter bør man ta inn over seg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...