SigurdS Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Siden jeg setter veldig stor pris på å lese om andre sine prosjekter så lager jeg en tråd i innspurtsfasen på mitt eget prosjekt. Båten er en Skibsplast Sportmaster 15 VS med serienummer 157832. 15 (fot) 78 (årsmodell) 32 (produksjonsnummer). Båten ble hentet Kragerø i Mai i fjor og den var i elendig forfatning. Prisen var en flaske Cognac :) Link til original brosjyre fra skibsplast.no: Skibsplast 15 VS Dekket foran var knekt i overgang mellom dekk og vindskjerm på begge sider: Og dekket hadde forskjøvet seg: Hull i skroget: Generelt dårlig stand: Tuborg for motivasjon: Interiørdetaljer: :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Hvis dette er innspurten så tør jeg ikke tenke på hvordan den var ved overtakelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ingar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Prisen var en flaske Cognac :) Aha, så det er slik den P65'en til Contraband ser ut i virkeligheten..... Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Hehe, dette var heldigvis starten på prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Innså fort at dette prosjektet var ganske mye mer omfattende enn først antatt og eksperthjelp ble hentet inn. Jeg bor bare 1,5 mil unna Skibsplast fabrikken og kjenner ganske mange som jobber eller har jobbet der. Båten er delt i to, da det var mye strukturelle skader i skroget. Har dessverre ikke bilder av forsterkningene som ble gjort "under dekk", men kan knipse noen senere i dag. Bunnen var full av vann, så gammelt gulv måtte kappes ut og skum måtte fjernes. Vi la også inn ekstra forsterkning i bunnen før nytt gulv ble lagt: Ny benk/stolplate måtte også lages. Her gjorde vi en liten tabbe, men mer om det senere. :) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Her er et bilde av nylakkerte speil og nystøpt "fenderlistfeste". Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Sofaene var råtne tvers igjennom, men jeg fikk tak i en ny original sofa til denne modellen og sjeselongen fra en nyere modell. Problemet er at sjeselongen på de nye modellene er 5 cm tynnere (og festet er 5 cm høyere). I og med at det ikke var mulig å få tak i stoler, sofa og sidepanel i samme farge, så ble alt trekt på nytt i fjorårets farge. Her ser man også høydeforskjellen på sofa/sjeselong. Tintin er linselus. Redigert 10.Mai.2011 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Båten ble montert med lim og tvinger, samt skrudd sammen (beklager dårlig bildekvalitet)... Her fra monteringshallen på Skibsplast (tilbake etter 33 år ) Redigert 10.Mai.2011 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Og slik ser det ut nå Diverse detaljer er montert, men det gjenstår ennå en del småplukk. Bare morro :) Sitér dette innlegget Link to post
softneck Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Så med gru på de første bildene at dette er et stort prosjekt, men virker som om du har kontroll her ja. Ser ut til å bli virkelig bra og du går grundig til verks.Utrolig praktisk å bo i nærheten av Skibsplast frabrikken da Sitér dette innlegget Link to post
DYM Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Blir moro å se den med motoren på :) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ett til: Motor, en 2003 modell Mercury 90 ELPTO, ble handlet inn. 3 syl. 2 takt. Båten er typegodkjent for opptil 65HK, så forsterkninger må til... Her: Aluminium L-profil i motorbrønnen. Planen ellers er 5mm alu utenpå spennplata og ei 5mm aluplate på innsiden av akterspeilet der festeboltene til motoren kommer gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Hehe, jo takk for det softneck :D Jeg så litt mørkt på det i begynnelsen, men nå er det bare morro. Men jeg hadde ikke fått dette til uten eksperthjelp! Redigert 10.Mai.2011 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Det gleder jeg meg også til DYM. :D Det blir vel den helga du kommer ned med båten din tenker jeg. Husk aluplater ;) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Assistenten sluntret unna og tok seg et bad i stedet.. :) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Styring montert: Og forsterket bæreplata under dekk. Denne måtte kappes litt for å få plass til styresnekka. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Rekkverk, flagg og vannlinje.. og det var det for denne gang .. Redigert 10.Mai.2011 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Isaksa Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Har akkurat samme båt som du har. Min trenger nok også litt oppussing. Ser du har fått det bra til, og nå ser jeg meg nødt til og starte på min egen :p Skal følge med her! :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 (redigert) Den båten kommer til å vekke mye oppsyn når den kommer cruisene på Byglandsfjorden! Får du ikke tak i en del deler til Skibsplast på den avdelinga på Evje? Redigert 28.Mai.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 (redigert) Og sånn ble det til slutt. Har snart hatt to flotte sesonger og båten skal selges. Byggebildene er borte, men skal se om jeg laster de opp igjen. Tråden avsluttes og nytt prosjekt følger... Redigert 9.August.2012 av SigurdS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Ka fart fikk du på den? Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 liker veldig godt de eldre fjordlingene, kunne godt tenkt meg en slik selv. hva har du tenkt å gjøre med den? Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
SigurdS Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Fjordland: Endte opp på 38 knop med Skibsplasten.. Sitér dette innlegget Link to post
SigurdS Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Grønningen: Det blir full renovering av Fjordlingen og mye motor tenker jeg.. Blir å opprette en tråd her snart, men foreløpig er det ikke så mye å vise frem.. Det er en del arbeid som må gjøres på den Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 (redigert) skibsplast skrogene er ikke de letteste å få god fart på, virker som at det blir for mye våt flate. Lykke til med Fjordlingen (trenger vel en passende V6'er på den for å holde følge med den Weslingen på et av de bildene på side 1...) Redigert 10.August.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.