Jump to content

Hvor kjøpe propell billigst mulig?suzuki dt65


Fjordland

Recommended Posts

mulig Maritim har noe som passer: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor_1/suzuki/suzuki-35hp-84-40hp-84-50hp-87-55hp-81-88-60hp-86-98

 

Andre leverandører: Progress , Winrace Propellers

 

Hva slags dimensjon er det på den du har nå, og hva får du av fart og turtall..? (dersom du har turteller da?)

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har turtelleren i garasjen :thumbsup:

 

Har ikkje sjekka ka propell eg har, eller ka turtall eg får.

 

Tenkte bare og høre om det var noen gode tips til steder slik kan kjøpes til fin pris.

 

De fleste steder eg finner propeller, så kan eg ikkje se noe om cup. Selges ferdig cupa propeller, eller må eg kjøpe en for så og få den cupa?

Link to post
Share on other sites

Ja stål er nok det beste, men da blir akslingen så mye mer utsatt om eg tar nedi.

Derfor kunne eg tenkt meg alu slik eg kan kjøre inn i grunt vann\strand osv uten og bekymre meg alt for mye.

 

Men om eg blir overbevist nok til stål, så må eg vel pakke ut tollepinnene og den siste biten til land når eg skal grille.

 

Det kjennes ut som eg har litt og hente på cupa prop nå. farten øker hele tiden mens eg trimmer ut motoren, men blir fort stopp når propellen står i lufta og skriker... så cup må eg ha.

 

GPS`en stoppa på 38.2 knop, og eg har veldig lyst til og logge over 40 knop med baljen.

Link to post
Share on other sites

Hustler propellene sies å være av alu propellene som oppfører seg mest likt stål. Har ingen erfaring med dem selv.

 

Høres ut til at du trenger noe med mer løft og grep ja, cup er bare en ting av flere. Generell utforming er vel så viktig. Og 40 knop burde være godt innen rekkevidde, kjenner flere som har logget 38knop på gps med Musling og 50hk (stålpropell)

 

Høres ut som at du har powertrim, og da burde du berge propellen greit hvis du er påpasselig. Uansett så er det gummivulking som skal slippe, men den ekstra vekta og styrken i stålpropellen kan fort gjøre mer skade på aksel / gir

 

Har hatt flere propeller inne hos Olle Terjesen på Winrace for å få de retta og litt mer cup, de ble merkbart bedre etterpå.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

jeg bestilte en stålprop herfra for en uke siden https://www.americanprop.biz/ de virker rimelige. Men har ikke fått pakkesporing fra dem ennå.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Propellen eg har nå er 11 1\8x16.

Toppfart 38,2 knop

Max RPM 5800

 

Max turtall er målte eg nå med noe vind og bølger, så helt gunstige forhold var det ikkje.

 

Eg vil ha en propell som eg kan løfte enda mer ut av vannet.

Så VIL eg over 40 knop.

Men vil og kunne bruke den til vannsport og må fremdeles komme i plan med fler ombord enn meg sjøl.

 

Noen som tør foreslå en propell?

Gjerne med link til prop og salgsted, og kansje en begrunnelse for valg

og en liten forklaring på propellens egenskaper :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dollarkursen er jo lav så her finner du f.eks. Ballistic rimelig http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=34

 

Ingen av de opplistede propellene har både så stor diameter og stigning som den du har så det var jo litt merkelig.

Men på en så lett båt trengs nok ikke så stor diameter som gir mere motstand i vannet.

 

Tipper BALLISTIC-395930 10-1/8" 15 burde gi bedre bra fart og grep og mulighet for å heve motoren et hakk, $268

Den er jo cuppet så 15" stigning bør uansett gi bedre fart enn din 16" alu.

 

Alternativt APOLLO-993408 10-1/8" 15 som er en utrolig rimelig cuppet stålpropell (husk å bestille XHS hub'en til Apollo), $191 totalt

 

På powertech propellers http://www.ptpropeller.com/ eller http://www.ptprop.com/ finnes et mye større utvalg.

Og som nevnt i innlegget over, American Prop har powertech i diverse modeller og aktuelle størrelser f.eks. (10,37 x 15 og 16 speed prop.), solas og stiletto.

 

Gamle turtellere er vel ikke alltid like nøyaktige så kanskje lurt å få dobbelsjekket turtall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det finner man iallefall i beskrivelsen av propellene på produsentens side, f.eks. http://www.miwheel.com/propellers/outboard/ballistic/ Michigan Wheel (ballistic/apollo), powertech osv.

De aller fleste stålpropellene har såvidt jeg har erfart en eller annen form for cupping, så de skal gi bedre grep.

 

Men propell er jo en vitenskap.. skal jo godt gjøres å treffe optimalt på første forsøk :rolleyes:

 

Det står jo en del propeller til salgs på finn og her på baatplassen. Alltid noen som har bommet fra før av og selger rimelig. Men viktig at den passer til motoren da.

 

Mere suzuki props her https://www.americanprop.biz/suzukiSS.cfm#seriesc

Noen passer rett på akslingen og noen må bestilles med separat hub, som igjen gjør dem lettere å selge siden de passer på andre motorer ved å kjøpe rett hub.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror eg prøver meg på den APOLLO propellen du nevnte.

 

Noen erfaring med smart-tabs da?

 

Båten løfter seg høyt når den skal i plan (bedre me passasjerer).

Legger seg mot vind og sjø.

Chinewalk når det nærmer seg toppfart, samt den blir ganske urolig om eg har høy fart med sjøen fra andre steder enn forran\bak.

 

Vil smart-tabs eliminere dette?

Link to post
Share on other sites

smart tabs hjelper i starten og på stabiliteten, men kan virke negativt på toppfarten.

 

Om 15 eller 16" stigning på stålpropell gir best fart for deg blir bare gjetning her og nå.

Hvis turtelleren din er rett så er kanskje 15" lett cuppet best.

Apollo leveres ikke i 16" til din motor, da må du over på powertech-modellene.

Apollo har jeg prøvd, og har en nå. Den er helt grei men når nok ikke helt opp til ballistic men vi snakker kanskje ikke mere enn 1 knop forskjell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det med toppfarten har eg hørt.

 

Men såvidt meg bekjent er det 2 instillinger på festebraketten, som gjør at di kan løftes opp et hakk. Og er da utav funksjon viss en vil kjøre fortere.

 

Vil smart-tabs holde båten rett om den er skjevt lastet, eller med vind og sjø fra siden?

Link to post
Share on other sites

"I manualen står det for DT65 "Maximum engine operating speed" 5000-5600 rpm" ifølge tråden her https://baatplassen.no/i/topic/42330-max-turtall-paa-suzuki-dt-65/

Så da er nok 16" bedre hvis du er over grensa nå. Ikke bra med for høyt turtall.

 

http://forums.iboats.com/showthread.php?t=143385&page=1

"The recommended RPM at WOT on DT65 is about 5500-5600"

 

Vedr. smart tabs.. ja hvis du kjøper den modellen jeg testa i fjor med PR500 brakett tror jeg det var, så kan du løfte dem opp for at de ikke skal være i veien ved båtutsett og bakking.

Men da mister man jo litt av effekten med dem også.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

http://www.rib.net/forum/f36/suzuki-65hp-1980s-prop-which-is-best-15530.html#post161369

han i nederste innlegg har samme propell som du har, men han fikk 5900 rpm. så det er viktig at man vet om turtelleren har misvisning når man skal beregne optimal propell.

 

Vrient å finne girutvekslingen på DT65 men den ligger nok på 2,09 eller deromkring.

Da kan man regne ut ca toppfart.

 

Lurer på om DT60 og DT65 har samme utveksling http://forums.iboats.com/showthread.php?t=421003&page=1

Isåfall er den 2,0:1

 

2011-katalogen for ballistic/apollo, mye teknisk info også http://www.blackburnmarine.net/catalog/michiganwheel_catalog.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis utveksling er 2,0 så skulle det bli 37 knop ved 5600 rpm ved 5 % slipp med cuppet 16" (kan regnes som 17" i regnestykket).

Så noe stemmer ikke i regnestykket hvis du får 38 knop ved 5800 rpm med 16" alu idag. Da må utveksling være ca 1,8 men det er den nok ikke.

Kanskje turteller viser for lite og du må opp på 17" propell.

Jeg kjøpte en digital veldig nøyaktig turteller fra USA, og fant ut at min forrige E-tec 50 viste 250 rpm for lite.

 

Om man legger inn 18" effektiv stigning (17" cuppet) på 5600 rpm med 2,0 i utveksling så begynner vi å nærme oss 40-knops tallet.

Det er vel den største propellen man får fra noen av leverandørene vi var innom.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du får gå over på den siden her.. http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1143_1233/c_class_35_70hp.html

14 forskjellige stålpropeller til DT65, de fleste opp til 17" :lol:

 

Da ble det litt å velge i, men ikke spør meg. Spør eller ekspertene :cool:

Da spretter prisen litt opp.. så gjelder å få frakta ned.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...