Fjordland Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Tenkte eg skulle kjøpe meg en cupet propell. Båten er en musling 14 med en Suzuki 65 1988 mod. Helst en cupet alu propell. Noen gode tips til propell valg, og steder eg kan bestille til en god pris? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 mulig Maritim har noe som passer: http://www.maritim.no/motor-styring/propell-utenbordsmotor_1/suzuki/suzuki-35hp-84-40hp-84-50hp-87-55hp-81-88-60hp-86-98 Andre leverandører: Progress , Winrace Propellers Hva slags dimensjon er det på den du har nå, og hva får du av fart og turtall..? (dersom du har turteller da?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Har turtelleren i garasjen Har ikkje sjekka ka propell eg har, eller ka turtall eg får. Tenkte bare og høre om det var noen gode tips til steder slik kan kjøpes til fin pris. De fleste steder eg finner propeller, så kan eg ikkje se noe om cup. Selges ferdig cupa propeller, eller må eg kjøpe en for så og få den cupa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Alu propell tåler bare litt cupping, så du må nok over på stål. Ville sett på Ballistic som Progress fører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ja stål er nok det beste, men da blir akslingen så mye mer utsatt om eg tar nedi. Derfor kunne eg tenkt meg alu slik eg kan kjøre inn i grunt vann\strand osv uten og bekymre meg alt for mye. Men om eg blir overbevist nok til stål, så må eg vel pakke ut tollepinnene og den siste biten til land når eg skal grille. Det kjennes ut som eg har litt og hente på cupa prop nå. farten øker hele tiden mens eg trimmer ut motoren, men blir fort stopp når propellen står i lufta og skriker... så cup må eg ha. GPS`en stoppa på 38.2 knop, og eg har veldig lyst til og logge over 40 knop med baljen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Hustler propellene sies å være av alu propellene som oppfører seg mest likt stål. Har ingen erfaring med dem selv. Høres ut til at du trenger noe med mer løft og grep ja, cup er bare en ting av flere. Generell utforming er vel så viktig. Og 40 knop burde være godt innen rekkevidde, kjenner flere som har logget 38knop på gps med Musling og 50hk (stålpropell) Høres ut som at du har powertrim, og da burde du berge propellen greit hvis du er påpasselig. Uansett så er det gummivulking som skal slippe, men den ekstra vekta og styrken i stålpropellen kan fort gjøre mer skade på aksel / gir Har hatt flere propeller inne hos Olle Terjesen på Winrace for å få de retta og litt mer cup, de ble merkbart bedre etterpå. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ja stål hadde nok vert det beste da... får vurdere litt priser. Har powertrim ja, å eg kan jo løfte motor når eg skal i land... Hva er max turtall på en slik motor da? (1988 mod suzuki 65 hk 2-takt) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) kjenner ikke suzuki så godt, men vil tippe max anbefalt er 5500-5800.. Er det en 2- el. 3-syl motor..? Redigert 10.Mai.2011 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 3 sylindre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Kjøp propell fra USA. Det er en del rimeligere en her i Norge. Fordelen er pris, ulempen er at du kan ikke bytte den inn hvis den ikke svarer til forventningene. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 jeg bestilte en stålprop herfra for en uke siden https://www.americanprop.biz/ de virker rimelige. Men har ikke fått pakkesporing fra dem ennå. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Propellen eg har nå er 11 1\8x16. Toppfart 38,2 knop Max RPM 5800 Max turtall er målte eg nå med noe vind og bølger, så helt gunstige forhold var det ikkje. Eg vil ha en propell som eg kan løfte enda mer ut av vannet. Så VIL eg over 40 knop. Men vil og kunne bruke den til vannsport og må fremdeles komme i plan med fler ombord enn meg sjøl. Noen som tør foreslå en propell? Gjerne med link til prop og salgsted, og kansje en begrunnelse for valg og en liten forklaring på propellens egenskaper Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Dollarkursen er jo lav så her finner du f.eks. Ballistic rimelig http://www.deepblueyachtsupply.com/PropGuideResults.aspx?egid=34 Ingen av de opplistede propellene har både så stor diameter og stigning som den du har så det var jo litt merkelig. Men på en så lett båt trengs nok ikke så stor diameter som gir mere motstand i vannet. Tipper BALLISTIC-395930 10-1/8" 15 burde gi bedre bra fart og grep og mulighet for å heve motoren et hakk, $268 Den er jo cuppet så 15" stigning bør uansett gi bedre fart enn din 16" alu. Alternativt APOLLO-993408 10-1/8" 15 som er en utrolig rimelig cuppet stålpropell (husk å bestille XHS hub'en til Apollo), $191 totalt På powertech propellers http://www.ptpropeller.com/ eller http://www.ptprop.com/ finnes et mye større utvalg. Og som nevnt i innlegget over, American Prop har powertech i diverse modeller og aktuelle størrelser f.eks. (10,37 x 15 og 16 speed prop.), solas og stiletto. Gamle turtellere er vel ikke alltid like nøyaktige så kanskje lurt å få dobbelsjekket turtall. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Kjempe greier. Takk takk Kordan vet vet du at di er cupet? klarer ikkje finne det beskrevet på beskrivelsen at det er cup. Er det noe du vet ut ifra navnet, eller andre "tegn"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Det finner man iallefall i beskrivelsen av propellene på produsentens side, f.eks. http://www.miwheel.com/propellers/outboard/ballistic/ Michigan Wheel (ballistic/apollo), powertech osv. De aller fleste stålpropellene har såvidt jeg har erfart en eller annen form for cupping, så de skal gi bedre grep. Men propell er jo en vitenskap.. skal jo godt gjøres å treffe optimalt på første forsøk Det står jo en del propeller til salgs på finn og her på baatplassen. Alltid noen som har bommet fra før av og selger rimelig. Men viktig at den passer til motoren da. Mere suzuki props her https://www.americanprop.biz/suzukiSS.cfm#seriesc Noen passer rett på akslingen og noen må bestilles med separat hub, som igjen gjør dem lettere å selge siden de passer på andre motorer ved å kjøpe rett hub. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Tror eg prøver meg på den APOLLO propellen du nevnte. Noen erfaring med smart-tabs da? Båten løfter seg høyt når den skal i plan (bedre me passasjerer). Legger seg mot vind og sjø. Chinewalk når det nærmer seg toppfart, samt den blir ganske urolig om eg har høy fart med sjøen fra andre steder enn forran\bak. Vil smart-tabs eliminere dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) smart tabs hjelper i starten og på stabiliteten, men kan virke negativt på toppfarten. Om 15 eller 16" stigning på stålpropell gir best fart for deg blir bare gjetning her og nå. Hvis turtelleren din er rett så er kanskje 15" lett cuppet best. Apollo leveres ikke i 16" til din motor, da må du over på powertech-modellene. Apollo har jeg prøvd, og har en nå. Den er helt grei men når nok ikke helt opp til ballistic men vi snakker kanskje ikke mere enn 1 knop forskjell. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Ja det med toppfarten har eg hørt. Men såvidt meg bekjent er det 2 instillinger på festebraketten, som gjør at di kan løftes opp et hakk. Og er da utav funksjon viss en vil kjøre fortere. Vil smart-tabs holde båten rett om den er skjevt lastet, eller med vind og sjø fra siden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) "I manualen står det for DT65 "Maximum engine operating speed" 5000-5600 rpm" ifølge tråden her https://baatplassen.no/i/topic/42330-max-turtall-paa-suzuki-dt-65/ Så da er nok 16" bedre hvis du er over grensa nå. Ikke bra med for høyt turtall. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=143385&page=1 "The recommended RPM at WOT on DT65 is about 5500-5600" Vedr. smart tabs.. ja hvis du kjøper den modellen jeg testa i fjor med PR500 brakett tror jeg det var, så kan du løfte dem opp for at de ikke skal være i veien ved båtutsett og bakking. Men da mister man jo litt av effekten med dem også. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 ok. Da skal eg altså prøve å gå for en cupet stål prop med 16" pitch. Og den diameteren som evnt måtte passe seg rundt 10"... Får nå jaggu håpe baljen passere 40 nå da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) http://www.rib.net/forum/f36/suzuki-65hp-1980s-prop-which-is-best-15530.html#post161369 han i nederste innlegg har samme propell som du har, men han fikk 5900 rpm. så det er viktig at man vet om turtelleren har misvisning når man skal beregne optimal propell. Vrient å finne girutvekslingen på DT65 men den ligger nok på 2,09 eller deromkring. Da kan man regne ut ca toppfart. Lurer på om DT60 og DT65 har samme utveksling http://forums.iboats.com/showthread.php?t=421003&page=1 Isåfall er den 2,0:1 2011-katalogen for ballistic/apollo, mye teknisk info også http://www.blackburnmarine.net/catalog/michiganwheel_catalog.pdf Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Får ta meg en tur til med en turteller til og sammenligne. Vente til det er helt rolig på sjøen, så eg kan dra skikkelig på uten og hoppe og danse for mye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Hvis utveksling er 2,0 så skulle det bli 37 knop ved 5600 rpm ved 5 % slipp med cuppet 16" (kan regnes som 17" i regnestykket). Så noe stemmer ikke i regnestykket hvis du får 38 knop ved 5800 rpm med 16" alu idag. Da må utveksling være ca 1,8 men det er den nok ikke. Kanskje turteller viser for lite og du må opp på 17" propell. Jeg kjøpte en digital veldig nøyaktig turteller fra USA, og fant ut at min forrige E-tec 50 viste 250 rpm for lite. Om man legger inn 18" effektiv stigning (17" cuppet) på 5600 rpm med 2,0 i utveksling så begynner vi å nærme oss 40-knops tallet. Det er vel den største propellen man får fra noen av leverandørene vi var innom. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 JA da må eg finne utav turtal før eg gjør noe. Har et multimeter med kabelklype og turteller eg kan sammenligne med... Ifølge yr.no så skal det være fint lite vind imorgen. Får prøve på ny runde på fjorden da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Du får gå over på den siden her.. http://www.ptpropeller.com/content-categories/cat-1143_1233/c_class_35_70hp.html 14 forskjellige stålpropeller til DT65, de fleste opp til 17" Da ble det litt å velge i, men ikke spør meg. Spør eller ekspertene Da spretter prisen litt opp.. så gjelder å få frakta ned. Redigert 10.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.