Jump to content

Hvor kjøpe propell billigst mulig?suzuki dt65


Fjordland

Recommended Posts

Da ble det litt å velge i, men ikke spør meg. Spør eller ekspertene :cool:

 

 

Du er ihvertfall mye bedre enn meg på dette, så eg taker og bukker for all info:)

 

Håper eg kan slå i bordet med et eksakt turtall imorgen.

regner med det skal være ganske stilt utpå da..

 

Ble litt vel spennende med GPS i den ene hånda, styre me den andre og en turteller som eg måtte passe på i koppholderen når eg hoppa avgårde i 38 knop med ei lita jolle..

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det var enklere å velge hos Powertech enn jeg trodde.

Bare SCB3 og REB3 som finnes med liten diameter og 17" stigning og cup.

4-bladers blir vel for dyr og vil neppe øke toppfarten.

 

Men kom til å tenke på at disse propellene går jo helt ned til 35 hk- klassen, så er nok derfor de har mindre diameter. Om det er lurt å gå under 11" diameter kan jeg egentlig ikke svare på, men det er jo en lett båt da.

SRD3 har iallefall 11,25" diameter men har visst ingen særlig cup.

SRG3 har hele 11,75" diameter, og må da være for stor for din båt vil jeg tro selv om den passer på motoren.

 

Suzuki har jo levert stålpropeller originalt i den størrelsen http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=99105-00500-17P

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Må nok ta en ny runde med turteller når eg kommer hjem igjen.

 

Etter en overhaling av bensinpumpa gjorde den 39,8 på GPS, så får eg håpe ekspertene sitter klar for å hjelpe meg med propell valg da :cheers:

 

Men en annen sak: Når eg passerer 35/36 knop, så begynner den noen gang og chinewalke, men det virker som dette avtar bare eg får løfta båten mer i bauen. Men propellen eg har nå slipper vannet viss eg trimmer for mye. Kan eg med en cupa propell klare og unngå noe av denne chinewalken med og trimme motoren enda lengre ut? Eller er tankegangen min helt på viddene nå?

Link to post
Share on other sites

en mer avansert propell med mer "rake" vil kunne gi mer løft uten at du trenger å tilte mer ut - noe som gir mer fart da det blir mer hk igjen til å drive den framover.

 

Og ja, mer cupping bør normalt gi bedre grep

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har fått tilbud fra winrace propellers på propeller nå.

 

Begge 11,75x16

 

Den ene heter Turbo, den andre Stiletto.

 

Noen synspunkter rundt disse propellene?

 

Winrace sier og at eg kan bytte om det ikkje er rett oppsett, og kan også endre cup for meg på disse propellene. Denne sikkerheten og ekspertisen eg får, gjør at eg mest sannsynlig kjøper av winrace istede for og importere en selv.

Link to post
Share on other sites

Har handlet og byttet med Winrace tidligere, og det var en fornøyelse. Endte opp med en Turbo en tidligere motor jeg hadde, og var fornøyd med den. God allround propell, med fin cupp og moderat rake.

 

Pga byttepolitikken deres kan man oppleve å kjøpe en propell andre har testet, men det betyr jo ingenting. Flere blir fornøyd.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Viser seg at stiletti og turbo er det samme under forskjellig logo.

 

Mangler 0,2 knop på og se 40 tallet på GPSen, har kjørt på kryss og tvers over hele fjorden men ikkje tale om eg får de siste 0,2 eg savner.

Håper ny propell gjør susen.

 

Men nå måtte eg vist på jobb en tur :headbang: , så får se på saken om en ukes tid tenker eg.

Link to post
Share on other sites

turbo og stiletto har samme produsent, men ikke samme utforming. Turbo litt mer agressiv , Stilletto litt mer allround

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Satte på en Stiletto 11.75x16 med cup idag.

Båten virker mer villig til og gå fortere, men mister all vannkontakt når eg kommer til 40 knop. Lite våt flate og chinewalk.

Fikk ikkje målt noe turtall idag, men skal se på det imorgen.

Ligger fint 35\36 knop og en bra akselerasjon når eg drar på, men eg tør ikkje mer enn 40. Da går eg nok rundt..

 

 

Er det noen som har erfaring med Muslin 430 over 40 knop?

 

Er smarttabs eneste muligheten for å få den over 40 knop uten og rissikere livet?

 

Har enda godt grep i vannet, og vurderer og heve motoren et hakk, kavitasjonsplata ligger 1-2 cm over kjølen nå.

 

Tar en tur imorgen når det er lyst, med turteller og en passasjer som ballast, se kordan den oppfører seg da..

Link to post
Share on other sites

brukeren Gammabusa her på forumet hadde en musling som han hadde Tohatsu 50hk , Evinrude 70hk og Evinrude 140hk på.

 

Mener han ved snittmåling 2 veier fikk 38 knop m/ 50hk og ballistic stål

 

45 knop m/ 70hk , Raker propell

 

56-57 knop m/ gammel 140hk , raker prop.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

skulle tro det, ratte musling i 56 knop er neppe for nybegynnere :cheers:

 

Gromlingen min klarte jeg akkurat å lure opp i 40 knop m/ 60hk og lett justert alu prop. Men den var slett ikke uregjerlig da selv om den "fløy" ganske bra.

 

Prøv å hev litt til , også viktig at styringa er så tight som mulig, syns de minste styresnekke/kablene fort blir slarkete.

 

Har smart tabs på Yamarinen min, her stjeler de nok en knop av toppfarta. Men har sett på iboats.com forumet flere som sier at smart tabs (mobster tabs) hjelper på stabiliteten på "bass boats" slik at de får tynt ut noen knop ekstra

 

kan også være en ide å prøve med 'setback' , f.eks med en slik: http://www.boatownersworld.com/CMC/manual_transom_jacks.htm

 

Har også hørt om flere som anbefaler å flytte motoren noen mm mot høyre for å motvirke momentet fra propellen... skjønner teorien bak det, men ingen erfaring med det

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei folkens, husker jammen bra du Ivar!!!

 

Felles for alle fartene Ivar ramsa over var at den gikk bananas, altså kunne chinwalka ut av kontroll i alle maks fartene ved forskjellige motorer så konklusjonen er vel at så lenge en ikke er ekspert på å kjøre med kontrollert chinwalking så kommer en utav kontroll når en tilter det siste stykket slik at for lite av bunnen er nedi for å sikre en stabil tur.

 

med 70 hester tror jeg jeg fikk noen 41-42 knop maks før jeg monterte manuell lift, da heisa jeg motoren ganske mye men husker ikke helt, båten ble litt enklere å ha med å gjøre og fikk to tre knop til men ellers ikke den store forskjellen.

 

DESSVERRE hadde jeg mer troa på GROMLING så kjøpte meg en slik før jeg var helt ferdig med å teste ut Muslingen men det viste seg at den var ennå vanskeligere å kontrollere en Muslingen, fikk maks 53 knop med den gamle 140(115 prop) hesteren, prøvde med smart tabs på den, INGEN forskjell på stabilitet i toppfart, INGEN farts tap men den plante jo i 10 12 knop eller rundt der så noe har det jo for seg....

 

Så rådene er vel minst mulig slark i alt, ta det rolig, prøv deg fram,den vil chinwalke uansett når du nærmer deg det siste knoppet, hvor høy fart osv du klarer før du må tilte ut så mye at båten blir umulig å kjøre bestemmes mest av motorhøyden, undervannshus og propell, min gikk best med Raker propeller, 22 og 24 tommers stigning men var greiest å kjøre med Ballistic og motoren litt lavere men mista et par knop.

 

Han jeg solgte den til fikk vel ca 50 knop med Yamaha 90hk, han var her inne før, Turbotryne, ligger noen filmer på Youtube tor jeg.

 

Bare for å understreke, i 38 knop med 50hk så måtte jeg styre litt hele tida for å holde den stabil, i 50 knop med 140(115) var den helt stabil i 50 knop, kunne til og med slippe rattet og nesten trille ein røyk med bare en tommeltott på rattet for å holde det i ro men bananas ratte ratte ratte i 57 knop.

 

Så mitt råd er test noen propeller hvis du kan få lånt noen av andre med tilsvarende motor, ønsker du et knop eller tre til prøv med en lift ellers vær fornøyd med det du har, det finnes ingen hemmelig oppskrift for å holde den stabil i toppfart det siste knoppet blir den bananas uansett det gjorde ihvertfall min med alle tre motorene.

 

Og husk, alle mine hastigheter er snittet av att og fram, ikke skryteknop....

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Felles for alle fartene Ivar ramsa over var at den gikk bananas, altså kunne chinwalka ut av kontroll i alle maks fartene ved forskjellige motorer så konklusjonen er vel at så lenge en ikke er ekspert på å kjøre med kontrollert chinwalking så kommer en utav kontroll når en tilter det siste stykket slik at for lite av bunnen er nedi for å sikre en stabil tur.

hva var det de sa på iboats forumet , noe sånt som "I see a wet wallet in your future" :lol:

 

 

 

 

Kommet noe videre med Hydrostreamen da?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

eg har frst vågen frem og tilbake på kryss og tvers, men 39,8 er maks.

 

Vil ikkje miste helt forstanden med lift og propell, da båten i hovedsak brukes til fiske og familie utflukter, så den må hele tiden være klar for slik. Men er jo ettervert blitt besatt av og se 40 tallet og gjerne med en knop eller 2 i margin.

 

Men eg får handle meg smarttabs, for og heve motoren et knepp i vinter.

 

Har veldig lyst på 90 hk, men etter noen turer i dette været me har hatt på vestlandet de siste dagene, så er mer vekt på akterspeilet noe betenkelig. Blir noe høy baugføring når kulingen river i båten over bølgetoppene :nonod:

 

Men takk for utfyllende og gode svar, og legg gjerne ut noen bilder\videoer av disse leketøyene om du har. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...