Sturee Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Hei Jeg har kjøpt en RIB på 11 fot og skal montere konsoller selv. den skal limes, han sa at limet skulle holde selv men at jeg skulle skru for å presse konsollen ned, så skruene vil jo bli med å holde mye. han sa at de brukte Tec7 lim. jeg så etter det, men fant kun til dobbel pris av simson sin type. Vil simson's funke? Mvh NT Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Simpson har da mer enn et produkt i markedet..... Anbefaler de Tec7 så kan du benytte en hvilken som helst MS-Polymer / Hybrid Polymer(står bak på tuben hva det er) som er beregnet for liming/fuging. De aller fleste produktene som selges i Norge over disk er det(det er svært få rene fugeprodukter som selges over disk, de blir for myke til liming). Hva med å gå til Montèr og kjøpe deres eget produkt, "Optiform Unifix". Det selges meget gunstig. Redigert 10.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kalle74 Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Jeg ville ha brukt Simson eller Sikaflex da Tec7 blir hard som sement når den tørker. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
VannTro Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Tec7 blir hard som sement når den tørker. Må nok si meg enig med deg her, 60 shore(hardheten på herdet Tec7) er i grenseland til å kunne kalles fleksibelt lim. De fleste produkter som selges for slike applikasjoner ligger på 40-50 shore med en bevegelse godkjent opp til 20% Bevegelse elastitet måles etter en ISO norm som kalles 11600. Denne er delt i en rekke varianter ut fra forventet resultat av testen. Det testes etter hvor mye bevegelse massen kan oppta over tid uten å ta skade. Man tester etter følgende normer: ISO 11600 F-12,5 HM ISO 11600 F-20 HM ISO 11600 F-25 LM Disse representerer henholdsvis 12,5 - 20 og 25% bevegelse. HM / LM står for High Modulus og Low Mudulus. Det er klasse av elastitet som igjen avgjøres av hvor mange newton pr. mm2 man må belaste massen med for å strekke massen 50%. HM er alle masser hvor man må belaste med mer en 0,4 N/mm" og LM er masser hvor man trekker 50% ved belastning under 0,4 N/mm2. Dette ble fordømt mye teknisk "pjatt", men det viser at om man går i dybden kan man forstå litt mer enn å stole på reklamen og folkesnakket. Tec7 har samme elastitet som en tradisjonell akryl fugemasse og det er for lite for å ta opp noen særlige bevegelser. Den som fortsatt orker å følge med kan merke seg at det hele tiden refereres til %. Det vil si at om man har en lim-fuge på 5mm så kan en masse på 12,5% elastitet beveges 0,625mm. Det er utrolig lite. Dobler man derimot lim-fugens tykkelse til 10mm så kan det beveges 1,25mm. Lim-fugens tykkelse er altså avgjørende for hvor mye de limte overflatene kan beveges i mm. Montèr massen jeg nevnte tidligere er godkjent etter ISO 11600 F-20HM og tåler derav 20% bevegelse, noe som er mer å regne som et fleksibelt lim. Jeg oppfordrer, sjekk tekniske datablad og avslør "skrytet i reklamen". Redigert 10.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sturee Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 At det blir hardt er jo positivt, skal ikke skrus opp igjen, skal henge så lenge RIBen holder. har fått tak i tec7. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Joda, man kan jo lett se det på den måten, men litt av meningen med elastikken er at lime skal ta opp vibrasjoner, støt, mekanisk belastning. For å visualisere dette litt kan jeg nevne en kunde som har meget høye krav til et slikt produkt(ja, jeg er i lim-bransjen, men det har du kanskje alt skjønt) Kunden er et Norsk firma som har spesialisert seg på produksjon av gasstanker som fabrikkmonteres hos en ikke helt ukjent Tysk bilprodusent. En av de største utfordringene her(ved siden av kjemisk bestandighet) er vibrasjoner. Ferdigproduktet skal garanteres i 20 år. Hos oss velger man da det produktet man på forhånd tror takler dette best. Deretter tester produsenten av gasstanken produktet på beste måte(vibrasjons-tester over tid) og vurderer så de ulike produktene de har testet. Det er ingen tvil om at våre harde MS Polymerer(vi har en range på over 20 ulike MS) sliter med vibrasjoner tilsvarende de man får i en bil som skal "leve" i 20 år og vi gikk for uttesting av et produkt som tar opp vibrasjoner/bevegelser på en bedre måte. Det hører også til historien at vi fikk leveransen. Alle MS polymerer på markedet har mer enn nok styrke til en slik applikasjon som du nevner, men noen vil slite med for dårlig elastisitet og vil da over lang tid kunne få sprekker/stygg overflate, Om det ikke var skrudd i tillegg, ville de sannsynligvis få kohesjons-brudd og konsollen ville løsne. Jeg snakker nå om laaang tid da en båt benyttes langt mindre enn en bil. Bruk Tec7 du, den holder sikkert i både din og neste eiers brukstid. Bare jeg som gjerne synes man kan velge et mer egnet produkt, spesielt når Tec7 er så dyrt i tillegg. Redigert 10.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sturee Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Ser den... lurt å bruke simson sin på den bak da? forhandleren bruker tec7 når han monterer selv. produktet heter forresten simson construction adhesive sskf marine. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) Ja, den Simpson massen er noe mykere, du kan la det gå en halv time før du føyer delene sammen og alt i alt er produktet tilpasset marin applikasjon. Jeg hadde benyttet den, så kan du heller benytte Tec7 på noe annet du skal lime som ikke blir utsatt for like mye vibrasjoner/saltvann. Tekniske data for Simpson Construction Adhesive SSKF Marine Redigert 11.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.