Jump to content

Yamaha 8hk 2-takt vil ikke starte


Ole Apalnes

Recommended Posts

Hei

 

For ikke start på min yamaha utenbords motor, tror jeg choket for mye og har fylt den med bensin.

Den startet fint de 5 første gangene jeg brukte den , men siste gang jeg skulle bruke den så glemte jeg å sette inn choken.

Har aldri hatt en utenbordsmotor før og er helt ny i båtlive.Noen som har noen gode tips hvordan jeg kan gjøre den ren og få start på den igjen?:)

Link to post
Share on other sites

en måte å da "tørke opp" motoren på er å koble fra bensintanken, gi full gass, av med choke, dra utav h..vete. Vær klar til å slå av gassen når den plutselig starter, og sett på slangen igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er tennpluggene våte av bensin? Vil tro noe av problemet er dårlig gnist slik at ikke bensinen får antent.

 

Et godt og gammelt triks er derfor å tørke godt av pluggene og så tegne med vanlig blyant mellom elektrodene. Blyantkullet består av blant annet grafitt og leder strøm godt. Viktig å dekke hele innsiden av elektrodene med blyet. Bestefar min brukte dette trikset på den gamle Opelen sin som alltid gikk sur. Fungerte hver gang. Har selv brukt trikset med hell både på sure gressklippere og på Chevyen etter en lang vinter. Skader ikke å prøve :wink:

Link to post
Share on other sites

Drit i det derre full gass greiene. Sett gassen på start og dra til den starter, kan hende du må dra mange mange ganger. Ikke choke. Tålmodighet er en dyd.

 

Hvis den ikke har tent en gang etter 20-30 HARDE drag, så er pluggene drukna. Ta ut, puss puss så får du en nuss tørk, og sett inn igjen. Starteur! Du kan også "tørke" pluggene med litt lighterflamme på elektrodene. Ikke for lenge.

Link to post
Share on other sites

-skal til å si det samme...daumannstroppen... :) for det skjedde meg i dag. Klis ny motor, ut på tur.. etter en time stoppet jeg opp ved ei kai og stroppa løsna uten at jeg tenkte over det. Da jeg skulle starte opp igjen, dro jeg og dro jeg.. hva søren!!! tenke tenke...aha...daumannsstroppen.. :) kan skje alle

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dødmansknappen står i gett, hadde vært fint om det bare hadde vært den. Takk for mange bra tips,jeg skal prøve vidre i morgen.

Kom akkurat hjem fra havna uten hell med motoren, men i morgen skal jeg pusse tennplugene og prøve noen av tipsa jeg har fått.

Kanskje det er greit og kjøpe noen nye tenn plugger?Har hørt at det skal gjøres en gang i åre?

Link to post
Share on other sites

Jeg drar ikke lange turen uten ekstra plugger, uansett. Burde være i båten, synes jeg.

Er så lett at en ryker, eller man mister en på havet hvis man må pusse litt. Kjøp deg nye plugger. Og starter den ikke da, så se om den nye pluggen har gnist eller om den blir våt.

Link to post
Share on other sites

skru den ut, sett på hetta og hold den mot blokka mens du får noen til å dra. Gnisten skal helst være blåhvit av farge

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har kjøpt nye plugger, og dro vel en rundt 50 ganger. Forsatt ikke liv i den. Sjekket om det var noe gnist i pluggene og det var det.Sjekket om det var kommet noe søl på pluggene etter de 50 draga og den ene var ren og den andre var det kommet litt olje på men ikke mye. De var ikke blitt våte. Tokk noen drag med choken på men det hjalp ikke noe. Jeg har en 40 liter innbygd tank.det var rundt 14 liter med gammel bensin som har stått over vinteren. Fylte 20 liter til med 4dl olje. Motoren virket fint på første lang tur.

 

Noen flere tips?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har fått start på motoren:):)Gikk igjenom forgasseren, den var helt tørr. Motoren fikk ikke bensin. Vet ikke hvorfor, fant egentlig ikke noe som var tett. fylte forgasseren med bensin og startet på andre drag. Kjørte den på tom gang i 10 minutter etterpå. Nå starter den på første drag:):)

 

 

Takk for alletipsene...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...