SilverViking Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Hei, jeg tror utenbordsmotoren min, en Johnson 30hk fra 1997 har problemer med bensintilførselen. Den starter ikke med mindre jeg bruker the fast idle bar, primer motoren med nøkkelpress og bruker primeren for nødstart (rød bryter på venstre front under motorlokk). Unntaksvis starter den med kun nødprimeren, men det er oftest en kombinasjon som må til. Etter start klarer ikke motoren å gå på tomgang uten at fast idle bar eller nødprimeren er åpne. I tillegg har jeg ved et uhell blandet i for mye olje i en halvliter drivstoff jeg brukte igår, noe som foråsaker utrolig mye røyk. Bruker nå riktig oljeblanding, men motoren går ikke like lenge på tomgang (med primer åpen) etter oljefeilen. Er dette noe jeg burde bekymre meg for? Jeg har sørget for å bruke ny bensin og har renset litt rusk og rask det lille oljefileteret i bensinpumpa (del 3 på dette bildet). På forhånd, takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OleAndrè Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Har motoren gått som den skal før, eller har det vært et problem lenge ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SilverViking Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Motoren har gått som den skal før, seinest sist sesong. Var forresten i garasjen å kjørte motoren litt nå, motoren gikk på tomgang med høyt turtall med fast idle baren oppe, uten noen priming. Etter omtrent 1 minutt slik begynte motoren å harke skikkelig og med ujevne mellomrom spyttet den skremmende store mengder grå olje/slamm fra eksosen i propellen. Redigert 10.Mai.2011 av SilverViking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OleAndrè Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 "fast idle baren" det er en rød kran som gir bensin rett inn i innsuget? Denne skal stå igjen, ellers tar du livet av tennplugger og drunkermotoren i bensin. Tyder på at det er problemer med bensinpumpa. valige feiloversaker kan være rusk i forgassere,falskluft osv.. Hadde mye av de samme problemene på en 115 johnson 97, der var det en kombinasjon av fabrikasjonsfeil på statoren, plus at noen smarte karer på et verksted hadde bøyd flotørene. Går den som den skal oppover på registeret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SilverViking Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Fast idle baren er "choke"-hendelen på girkonsollen. Den røde bryteren som gir bensin direkte i innsuget er den jeg kalte "nødprimeren". Har brukt denne for å starte nå etter denne feilen, men fikk det nå til med kun fast idle baren. Båten står i garasjen, så har ikke prøvd den mer "oppover på registeret" enn ved å ruse den i fri. Da går den fint, med unntak av oljespyttinga som jeg nevnte i posten over. Ved falskluft eller rusk i forgasseren, hvordan er fremgangsmåten? Demonter, rens og monter? Takk for kjapp respons Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SilverViking Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Etter rensing av bensinfilter, justering av tomgangsskruen, skifting av tennplugger og tomgangskjøring med ny, frisk bensin ser problemet ut til å ha løst seg. Takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.