Jump to content

Problemer med bensintilførsel? Johnson 30hk 1997


SilverViking

Recommended Posts

Hei,

 

jeg tror utenbordsmotoren min, en Johnson 30hk fra 1997 har problemer med bensintilførselen. Den starter ikke med mindre jeg bruker the fast idle bar, primer motoren med nøkkelpress og bruker primeren for nødstart (rød bryter på venstre front under motorlokk). Unntaksvis starter den med kun nødprimeren, men det er oftest en kombinasjon som må til.

 

Etter start klarer ikke motoren å gå på tomgang uten at fast idle bar eller nødprimeren er åpne.

 

I tillegg har jeg ved et uhell blandet i for mye olje i en halvliter drivstoff jeg brukte igår, noe som foråsaker utrolig mye røyk. Bruker nå riktig oljeblanding, men motoren går ikke like lenge på tomgang (med primer åpen) etter oljefeilen. Er dette noe jeg burde bekymre meg for?

 

Jeg har sørget for å bruke ny bensin og har renset litt rusk og rask det lille oljefileteret i bensinpumpa (del 3 på dette bildet).

 

På forhånd, takk for hjelpen!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Motoren har gått som den skal før, seinest sist sesong.

 

Var forresten i garasjen å kjørte motoren litt nå, motoren gikk på tomgang med høyt turtall med fast idle baren oppe, uten noen priming. Etter omtrent 1 minutt slik begynte motoren å harke skikkelig og med ujevne mellomrom spyttet den skremmende store mengder grå olje/slamm fra eksosen i propellen.

Redigert av SilverViking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"fast idle baren" det er en rød kran som gir bensin rett inn i innsuget?

 

Denne skal stå igjen, ellers tar du livet av tennplugger og drunkermotoren i bensin. Tyder på at det er problemer med bensinpumpa. valige feiloversaker kan være rusk i forgassere,falskluft osv..

 

Hadde mye av de samme problemene på en 115 johnson 97, der var det en kombinasjon av fabrikasjonsfeil på statoren, plus at noen smarte karer på et verksted hadde bøyd flotørene. Går den som den skal oppover på registeret?

Link to post
Share on other sites

Fast idle baren er "choke"-hendelen på girkonsollen. Den røde bryteren som gir bensin direkte i innsuget er den jeg kalte "nødprimeren". Har brukt denne for å starte nå etter denne feilen, men fikk det nå til med kun fast idle baren.

 

Båten står i garasjen, så har ikke prøvd den mer "oppover på registeret" enn ved å ruse den i fri. Da går den fint, med unntak av oljespyttinga som jeg nevnte i posten over.

 

Ved falskluft eller rusk i forgasseren, hvordan er fremgangsmåten? Demonter, rens og monter?

 

Takk for kjapp respons

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...