Jump to content

Problemer med bensintilførsel? Johnson 30hk 1997


SilverViking

Recommended Posts

Hei,

 

jeg tror utenbordsmotoren min, en Johnson 30hk fra 1997 har problemer med bensintilførselen. Den starter ikke med mindre jeg bruker the fast idle bar, primer motoren med nøkkelpress og bruker primeren for nødstart (rød bryter på venstre front under motorlokk). Unntaksvis starter den med kun nødprimeren, men det er oftest en kombinasjon som må til.

 

Etter start klarer ikke motoren å gå på tomgang uten at fast idle bar eller nødprimeren er åpne.

 

I tillegg har jeg ved et uhell blandet i for mye olje i en halvliter drivstoff jeg brukte igår, noe som foråsaker utrolig mye røyk. Bruker nå riktig oljeblanding, men motoren går ikke like lenge på tomgang (med primer åpen) etter oljefeilen. Er dette noe jeg burde bekymre meg for?

 

Jeg har sørget for å bruke ny bensin og har renset litt rusk og rask det lille oljefileteret i bensinpumpa (del 3 på dette bildet).

 

På forhånd, takk for hjelpen!

Link to post

Motoren har gått som den skal før, seinest sist sesong.

 

Var forresten i garasjen å kjørte motoren litt nå, motoren gikk på tomgang med høyt turtall med fast idle baren oppe, uten noen priming. Etter omtrent 1 minutt slik begynte motoren å harke skikkelig og med ujevne mellomrom spyttet den skremmende store mengder grå olje/slamm fra eksosen i propellen.

Redigert av SilverViking (see edit history)
Link to post

"fast idle baren" det er en rød kran som gir bensin rett inn i innsuget?

 

Denne skal stå igjen, ellers tar du livet av tennplugger og drunkermotoren i bensin. Tyder på at det er problemer med bensinpumpa. valige feiloversaker kan være rusk i forgassere,falskluft osv..

 

Hadde mye av de samme problemene på en 115 johnson 97, der var det en kombinasjon av fabrikasjonsfeil på statoren, plus at noen smarte karer på et verksted hadde bøyd flotørene. Går den som den skal oppover på registeret?

Link to post

Fast idle baren er "choke"-hendelen på girkonsollen. Den røde bryteren som gir bensin direkte i innsuget er den jeg kalte "nødprimeren". Har brukt denne for å starte nå etter denne feilen, men fikk det nå til med kun fast idle baren.

 

Båten står i garasjen, så har ikke prøvd den mer "oppover på registeret" enn ved å ruse den i fri. Da går den fint, med unntak av oljespyttinga som jeg nevnte i posten over.

 

Ved falskluft eller rusk i forgasseren, hvordan er fremgangsmåten? Demonter, rens og monter?

 

Takk for kjapp respons

Link to post
  • 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...