Comforthe Startet 10.Mai.2011 Del på Facebook Startet 10.Mai.2011 Hei alle sammen, Min Yanmar 4JH-TE (55hk turbodiesel) får ikke temperaturen opp til 80 grader før jeg kjører den på ganske høy fart (3200 rpm). Dersom jeg kjører den på ca 2000 rpm, ramler temperaturen ned til ca 65 - 70 grader. Samtidig lukter det kald dieselmotor av eksosen (gråfarget), samme som når man starter opp. Fenomenet begynte å melde seg på sensommeren i fjor. Jeg trodde muligens det var ett dårlig luftfilter eller dårlige dyser, men motoren yter godt. Det var først her i våres jeg fikk satt in analog temp måler, så jeg vet ikke helt hva temperaturen var i fjor (før den begynte å ryke). Kan det være termostaten som har hengt seg opp? Den åpnet og lukket seg under en test jeg akkurat gjorde med en kjele varmt vann, men jeg har ikke mulighet til å kontrollere om den åpnet/lukket seg på de rette temperaturene. I servicemanualen står det at den skal begynne å åpne på 76 grader. Termostaten er det eneste jeg klarer å mistenke hvis problemet er at motoren er for kald. Tips og meninger mottas med takk. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Min Yanmar 4JHE 44HP motor fra 1986 har en driftstemperatur rundt 78oC ved godt pådrag, men temperaturen faller fort ned rundt 70oC når jeg reduserer turtallet ned under 2000 RPM. Og det ser det ikke ut til at den har tatt skade av i løpet av 25 år. Hadde temperaturen steget opp over 90oC, hadde jeg imidlertid blitt litt bekymret. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Min yanmar er lik din 4JH-TE. Har kokt termostat, renset kjølesystemet med systemrens og byttet til rød glykol med høy frysetemp Ca 50% glykol. Dette gjorde temperaturen lavere enn før dette ble gjort. På min er det sammenheng med sjøvannstemperaturen. Når denne ligger på 14 C må jeg ha ca 2500 rpm for å få motoren "varm"/normal temp. Når sjøvannstempen kommer opp i 20-22 blir motoren driftsvarm ved lavere rpm Har også en turteller som er "treg" når det er kaldt. Under sommertemp funker den riktig. Prøver å "presse" motoren opp i temp slik at den ikke soter når den går kald tidlig i sesongen, om det har noe for seg vet jeg ikke. Har vært inne på om inntaket under burde vært snudd eller strupe litt på mengden kjølevann, men kommet til at en motor fra 85 uten feilslag, skal det ikke "tukles" med !! Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 10.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Takk for svar. Min motor er en 87 modell, og jeg er forøvrig veldig fornøyd med den. Det høres jo ut som om alt er normalt på min motor. Utålmodige meg bestilte allikevel en ny termostat tidligere i dag. Ja ja, da har jeg en i reserve. Ett annet spm: Da jeg tok ut termostaten for å gjøre en "koketest", klarte jeg å ødelegge en pakning som satt under dekselet til termostaten, og en som satt under selve termostaten, bekke i papp. Noen som vet hvor jeg kan skaffe disse? Kan jeg eventuellt bruke noe pakning på tube her? Redigert 10.Mai.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Kalle74 Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 Biltema har pakningspapir på rull i div. tykkelser. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Seasu Svart 10.Mai.2011 Del på Facebook Svart 10.Mai.2011 (redigert) Jeg bestilte disse hos La-sa, det tok en evighet, så jeg lagde hovedpakning i Biltema papp, som allede nevt i tråd. ellers kan du ta kontakt med Vestfold elektro diesel(i stokke tror jeg) de kan yanmar og hjelpe deg. Redigert 10.Mai.2011 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 jeg lagde hovedpakning i Biltema papp, som allede nevt i tråd. Seasu, husker du hvilken tykkelse det var på pappen du brukte? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Usikker, men den var grå eller blå i litt stiv papp. Ikke kork eller papir. Den er litt "ujevn"(større på ene siden)i termostathuset, så pass på at det blir nøyaktig når du banker den ut med en liten kulehammer. Evt må jeg sjekke når jeg er i båten med den nye orginale som ligger som reserve et sted. Ville ikke brukt pakningsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Usikker, men den var grå eller blå i litt stiv papp. Ikke kork eller papir. Den er litt "ujevn"(større på ene siden)i termostathuset, så pass på at det blir nøyaktig når du banker den ut med en liten kulehammer. Evt må jeg sjekke når jeg er i båten med den nye orginale som ligger som reserve et sted. Ville ikke brukt pakningsmasse. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Flott Seasu, takk for tipset. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.