Jump to content

Motor kveles ved gasspådrag (VP md17c)


KongKing

Recommended Posts

Hei

Etter at jeg har fått ordnet papir i luftinnsuget og byttet impeller og simring i vannpumpa var gleden stor da skipet endelig kom seg på vannet i ettermiddag. Men Adam var ikke lenge i paradis...

 

Motoren (Volvo Penta md17c) går bare på tomgang + litt. Jeg får den opp i ca 1000 omd, men ved gasspådrag kveles motoren, men når jeg drar gassen tilbake til tomgang går den fint igjen.

 

Når jeg starter pleide jeg å gi på litt gass (gir i fri selvfølgelig) og da startet motoren vanligvis som smør. Nå vil den ikke starte med gass på, men kommer i gang etter 5-6 sekunder når gasshendelen står i "tomgangsstilling".

 

Hva er galt? Fått et tips om at motoren ikke får nok diesel.

 

Det som gjør det hele litt merkelig er at jeg byttet begge dieselfiltere før båten kom på vannet... Kan det være noe feil ved disse filtrene? Begge er kjøpt hos VP-verksted (Leangbukta), men jeg så at finfilteret var ørlite større enn det som stod på fra før (ikke VP-filter). Det så ut som at det passet allikevel ifht pakningen og følte at det ble tett.

 

Åpnet fødepumpen (er det det den heter som har en hendel for å pumpe ved lufting når jeg satte på nye filtre?) og den har 2 "kammere". Den ene var fri for dritt, det andre var full av møkk. Så ut som jord eller noe i den duren.

 

En ting som var litt merkelig da jeg byttet filtre og luftet systemet da båten stod på land: Pumpet først som en gal mann, men pumpen greide ikke trekke frem diesel fra tanken.

 

Da åpnet jeg filtrene igjen fyllte begge filtrene med diesel fra reservekannen, samt sugde for å få hevertprinsippet på dieselslangen ved inngangen til grovfilteret. Det hjalp. Da fikk jeg pumpet frem diesel til finfilteret (åpnet skrue på toppen av finfilteret og der kom det ut diesel da jeg pumpet).

 

Satte på alle slanger på finfilteret og skrudde opp mutter på toppen av motoren der dieseltilføselen ender. Skulle pumpe videre slik at de kom diesel helt frem til toppen av den ene sylinderen, men det merkelige var at det ikke kom noe diesel ut der uansett hvor mye jeg pumpet. Ga f... og startet opp allikelvel. Det funket som bare det, men nå har jeg altså bare 1000 omd å rutte med :-(

 

Kan den suge luft noe sted? Kan det være problemet? Det virker vel litt rart siden motoren går fint på tomgang + bittelitt gass?

 

Etter et tips tok jeg av dieselslangen på utgangen av grovfilteret og stappet det ned i reservekannen med diesel. Da fikk jeg mer turtall (ca 2000), men med full gass gjentok problemet seg med at motoren kveles.

 

Langt og kronglete skrevet, men jeg håper noen har en ide om hvordan jeg gjør fortsettelsen...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Åpnet fødepumpen (er det det den heter som har en hendel for å pumpe ved lufting når jeg satte på nye filtre?) og den har 2 "kammere". Den ene var fri for dritt, det andre var full av møkk. Så ut som jord eller noe i den duren.

Spørs om det ikke mer jord å finne her.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ok. Prøver det i morgen :-)

 

Hvis det er dritt i tanken vil det vel også være dette i slangene. Hvordan rengjør jeg disse? Er det mulig å få tak i "trykkluft på boks" og blåse dem rene? Eller er det like greit å bytte alle slangene når jeg først er i gang...?

 

Men om jeg skal gjøre ren dieseltanken så fant jeg ikke noe lokk for å komme til... Det eneste jeg kunne se var et lokk på 7-8 cm i diameter med 2 ledninger på seg. Regner med at det er tankmåler, men hvordan i heite huleste skal man kunne få rengjort tanken gjennom et så lite hull?

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. Prøver det i morgen :-)

 

Hvis det er dritt i tanken vil det vel også være dette i slangene. Hvordan rengjør jeg disse? Er det mulig å få tak i "trykkluft på boks" og blåse dem rene? Eller er det like greit å bytte alle slangene når jeg først er i gang...?

 

Ta en vanlig svamp og klipp passelige stykker av denne og blås de gjennom slangene noen ganger. Bruker selv dette for rengjøring av hydraulikkslanger før på-pressing av kuplinger.

 

Men om jeg skal gjøre ren dieseltanken så fant jeg ikke noe lokk for å komme til... Det eneste jeg kunne se var et lokk på 7-8 cm i diameter med 2 ledninger på seg. Regner med at det er tankmåler, men hvordan i heite huleste skal man kunne få rengjort tanken gjennom et så lite hull?

 

He he, hvis du søker litt her på BP så finner du mange som har støtt på dette problemet. Mange har løst dette ved og sette inn et "mannlokk".

Link to post
Share on other sites

Noen fødepumper har ett pyramideformet lokk med en festeskrue i mitten på toppen av føde pumpa, Under der kan det ligge ett netting filter!

 

Bernt

 

Jeg har et slikt lokk, og det åpnet jeg og nettingfilteret var ok, men under lå det møkk.

 

KK

Link to post
Share on other sites

Møkk i fødepumpa er nok dieseldyr. Eller rettere sagt, avfallsstoffer fra disse små krabatene på 1 micron.

Pumpe ut all diesel via tankmålerhullet har jeg vært med på.... Noe dritt uten mannhull, men den eneste måten å bli kvitt dieseldyr er å rengjøre tanken skikkelig og så tilsette Biosid eller annen egnet diseldyrdreper. Kondensfjerner er også smart, da diseldyrene lever i sjiktet mellom vann og diesel. Disse microbene formerer seg så fort at de lager en ny kolloni hvert 20.minutt om de har gode forhold.

Det som tetter filtre, er som sagt avfallsstoffer fra disse dyra. Det består av sukker og stivelse og selv et filter som SER temmelig rent ut, kan være så tett at fødepumpa ikke klarer tilføre motoren nok diesel.

Jeg har nettopp hatt sesongstart med dieseldyr og måtte bytte grovfilter to ganger i påsken. Etter rengjøring av tank og nok et bytte av både grovfilter og finfilter er nå alt på stell igjen. Tanken har både dieseldyrdreper og kondensfjerner så nå skal jeg bare vente til det nesten er tom tank slik at jeg kan lyse ned i tanken med en lommelykt for å forsikre meg om at det ikke er dannet nye kolonier i bunn av tanken. (jeg har heldigvis mannhull i tanken jeg har nå)

 

For å sjekke om du har dieseldyr uten å sette himmel og jord i bevegelse har jeg følgende forslag.

 

På Biltema får du kjøpt en SLIK pumpe.

20-365_m.jpg

Denne får du ned i tankmålerhullet

Pump litt kraftig og rør litt rundt nede på bunn.

Pump dette opp i en gjennomsiktig kanne eller kar slik at du kan se resultatet etterpå. (Er du anngrepet, vil du antagelig se dette i den gjennomsiktige slangen til pumpa mens du pumper også)

Om du lurer på hvordan dette avfallsstoffet ser ut, beskrev du det godt selv når du fortalte hva du fant i fødepumpa. Det skal jo helst ikke komme noe særlig helt frem til fødepumpa og det skal ikke store klysa til for å tette Diseldysene heller.

 

Det hadde jo vært en trøst om du kun trengte lufte systemet, men OM du finner diseldyr på tanken må du uansett gjøre noe med fort som f.

Problemet med dette avfallsstoffet er at det ofte kan ligg på bunnen av tanken i en evighet uten å gjøre skade... så blir det litt ruskevære og båten rugger på seg. Da virvles slammet i bunnen av tanken seg opp og kan tette et grovfilter på få minutter.

MAO er det akkurat mens du trenger å stole aller mest på motoren din at den vil svikte deg.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå har det bedret seg, men noe er fortsatt litt rart.

 

Kjøpte "luft på boks" og blåste i noen dieselslanger og det var ikke antydning til møkk noe sted. Skrudde opp dieselrørene på toppen av motoren og blåste litt her også, men her var det heller ingen antydning til møkk.

 

Tok en brusflaske og fylte med diesel fra reservekanne. Stakk dieselslangen oppi. Fra flasken gikk nå dieselen rett i i "fordeleren" som har ett rør til hver av de 3 sylinderne.

 

Startet opp. Da fikk jeg den opp i 14-1500 omd før den ikke ville ha mer gass.

 

Det er tydeligvis en returslange/rør med overflødig diesel som skal tilbake i finfilteret, for der sprutet det ut diesel som bare det da motoren var i gang...

 

Så tok jeg av de 3 luftfilterne og stertet opp igjen. Da jeg tok gassen sakte oppover kom den seg opp i 2400-2500 omd, noe som vel er max turtall for denne motoren. Jeg hadde mer å gå på på gasshendelen og da jeg la på litt mer kvelte den seg...

 

En ting jeg hørte når motoren gikk var at det komm "eksospottesmell" fra motoren. Ikke så høye, men godt hørbart. Jeg vet ikke om det er slik denne motoren skal høres, for jeg har jo stort sett alltid hatt motorlokket på...

 

Jaja... Slik går no dagan...

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Biltema får du kjøpt en SLIK pumpe.

20-365_m.jpg

Denne får du ned i tankmålerhullet

RSL

 

Hei

Kjøpte overnevte pumpe og fylte en halvlitersflaske med diesel. Jeg tok det meste fra bunnen av tanken. det er vel der dieselinntaket til motoren er regner jeg med...?

 

På halvlitersflasken jeg pumpet opp var det ca 1 dl vann på bunn. Dette var brunt. Oppå dette lå det litt rusk og rask, men ikke store partikler. Men dieselen over dette igjen så ut som "slush". Litt sånn tynn gele...

 

Tenker jeg tømmer tanken og tar en rens. Det er uansett greit.

 

Men kan mye vann i dieselen forårsake mitt problem, eller ville den da ikke gått på tomgang heller? Kan nevne at etter at jeg har dratt gassen opp og den holder på og kveles så drar jeg gassen ned igjen, og da får den litt ujevnt. Bare så vidt den holder seg i gang.

 

Glad for tilbakemeldinger! :thumbsup:

 

KK

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tømt tanken, men den så, etter det jeg kunne se, grei ut inni. Blåste noen slanger og tok av begge dieselfiltre. Alt ser bra ut.

 

Motoren vil fortsatt ikke gå på høyere turtall, men kveles :cryin: Hva i heiteste kan være galt?

Har jo testet med annen diesel rett i slangen etter finfilteret og fortsatt samme problem.

 

Noen som har en ide? Tror ikke det er dieselen. Kan det være noe med ventilene (siden jeg hadde en haug med papir i innsugningsventilene som jeg fikk pirket ut etterhvert).

 

Blir gal av å ikke kunne dra utpå fjorden!

Link to post
Share on other sites

du fikk jo bra turtall etter at du plukket av luftfilter gjorde du ikke? Satte du på de gamle igjen, og turtallet gikk ned? -da har du jo en årsak der. Igjenngrodde luftfilter.

 

Jo, jeg trodde også det, men etter å ha prøvd uten filtre i går er det fortsatt samme problemet...

 

KK

Link to post
Share on other sites

Md17 er jo kjent for å bøye/knekke støtstengene, det høres ikke helt ut som om det er problemet her men enkelt å sjekke: Ta av ventildekslene og start motoren så ser du lett om begge ventilene i alle sylindrene går som de skal.

 

Høres for meg mest ut som tette filtere e.l. Om du har kjørt motoren med "guffe" på tanken så er det nok på tide med filterskift igjen...

Link to post
Share on other sites

Høres for meg mest ut som tette filtere e.l. Om du har kjørt motoren med "guffe" på tanken så er det nok på tide med filterskift igjen...

 

Skal teste uten dekslene på toppen å se om det er problemet :-) Takk for tips!

 

Tror ikke det er filtere, for jeg startet motoren med diesel rett fra en flaske ETTER finfilteret. Samme problemet fortsatt. Hadde det vært filtere ville jo motoren gått fint siden jeg ga "diesel rett i røret" uten dieselfiltere...

 

KK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har min kusines mann vært å sett på motoren. Han har mer peiling enn meg...

 

Det viser seg at det er en pakning som har gått føyka. Det er den som sitter under sylinderen som ikke er tett. Nr 19 på tegningen.

 

motortegning.jpg

 

Godt å få på det rene hva som var galt :-)

 

KK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

I føjetongen " Den hel*** fa**s møkkamotoren funker ikke" er nå problemet lokalisert (tror jeg).

 

Etter å ha hatt oppe sylinder og stempel og det hele viste det seg at dette så bra ut. Montert dette igjen og mistenker en dyse å være problemet.

 

Startet motoren og åpnet mutter på dieseltilførseløen på topp av dysene. Den reagerte på de 2 første når jeg åpnet og skrudde igjen (lavere turtall), men ikke på sylinder 3.

 

Byttet dyse mellom sylinder 2 og 3 og problemt flyttet seg da fra 3 til 2. Trolig må ny dyse på plass (ev. rep). Ikke noe å få gjort noe med i dag, så det ble ikke noe tur ut på fjorden :-(

 

Håper at feilen nå er lokalisert og at det er mulig å få f***skapet i orden så resten av sommeren går greit :-)

 

Jeg har i det minste fått meg en opplæring i hvordan store deler av motoren fungerer, og det kan jo være greit for ettertiden :-)

 

To be continued...

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jaja..da var dysespissene byttet og motoren går som ei klokke....tidvis...

 

Får 2400 omdreininger på motoren (som er max), men gasshendelen må "lirkes" oppover. Ved for brått pådrag på gassen kveler den seg. Når den viser tegn til å kvele seg drar jeg gassen litt tilbake og da kommer den som ei kule igjen. Om jeg lar gassen stå stille holder den fint turtallet uten å mokke.

 

Merkelig dette her....Mistenker at det er noe i "gasskladeisen" på motoren, dersom det er noe som kan være galt inni der...

 

1 flaske rødvin til den som kommer med tips som gjør at jeg finner feilen!

 

Fortsettelse følger...

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen lure forslag og har rødvin selv, men det ser jo ut som du er på rett vei og får trøste deg med at du har lært en hel masse underveis her.

Trist at sesongen kommer litt sent i gang, men tenk hvor jæ&%# det ville vært om dette skjedde en uke ut i båtferien.

 

Lykke til videre, du er snart ekspert på den motoren og er bedre rustet neste gang noe oppstår.

 

RSL

Link to post
Share on other sites

@KongKing

 

Tar det for gitt at du har luftet dieselsystemet helt fra matepumpa og helt frem til dysene (også på syl.#3). Vist du ikke har gjort dette i riktig rekkefølge kan det sitte en luftperle (plugg) og holde deg for ap i lang tid.

 

Du har ihvertfall fått deg en fin leksjon i motorens og dieselsystemets funksjon :giggle:

Link to post
Share on other sites

kan det sitte en luftperle (plugg) og holde deg for ap i lang tid.

 

Men ville motoren gått helt fint da? Mitt problem er jo at motoren funker helt fint på alle turtall, men den kveler seg ved raskt pådrag på gassen (og noenganger sakte også). Når den viser tegn på å miste turtall trekker jeg gassspaken litt tilbake og da går den som ei kule igjen.Den stopper alltid når gasshendelen dyttes i bånn. For meg virker det da rart at det skal være luft i systemet som er feil...?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Det kan den gjøre. Jeg hadde følgende opplevelse med en Ford 2712 en gang: På vei til bunkringsstasjonen gikk jeg tom for diesel. Fylte på reservekannen, luftet litt og startet opp. Gikk på sakte fart de siste få hundre metrene og ble liggende i kø i en liten time med motoren på tomgang. Da jeg omsider fikk fylt og gikk ut igjen stoppet motoren kort tid etter jeg kom opp i marsjfart. Ny lufting og alt var tilbake til normalen.

 

En blank/gjennomsiktig slange på siste stykket før innsprøytningspumpen kan avsløre en del...

 

Filter eller luftlekkasje er mine hotteste tips....

Link to post
Share on other sites

For mange år siden var jeg borti en tilsvarende situasjon som din. Husker ikke hvilken motortype dette var, men det er uvesentlig. Eieren ga gass og turtallet gikk ned. Vi luftet dieselsystemet - noe jeg alltid gjør før jeg tar fatt på om det er andre problemer som kan eksistere - og deretter fungerte motoren slik den skal. Vil tro at det må ha vært en luftplugg et sted som beveget seg frem og tilbake ettersom det ble gitt gass. Men sikker er jeg ikke. Uansett så er lufting av dieselsystemet noe av det viktigste en gjør og da i riktig rekkefølge fra matepumpa via filtrene til siste dyse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...