KongKing Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Ok. Da skal jeg ta en skikkelig lufting av systemet og være supernøye. Mulig jeg kjøper nytt finfilter også. Det jeg fikk fra VP var større enn det jeg hadde fra Maritim fra før. Kan jo være noe med det. Ingenting skal være uprøvd :-) KK Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) Rett filterstørrelse / type og montert rett vei er et must. Deretter lufting. Ved bytte av filter må du være nøye og følge anvisningen. Og ikke glem å fukte pakningene i diesel før du legger disse på. Og som en siste sak - sørg for at dieselen i tanken er ren som ei barnerumpe før du mistenker at det er noe annet som er årsaken. Redigert 10.Juni.2011 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Hvordan ser eksosen ut like før motoren dauer når du drar på ? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 14.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2011 Hallais! Juhu! Da er feilen forhåpentligvis lokalisert! Inni fødepumpen siter det "en runding" med et hull i som er en ventil. Denne hadde fått festet sitt ødelagt og stod skeivt og bare halvveis på. Jeg var hos vp på Holmen med pumpen for noen uker siden, men da var det bare en Mercruiser-mann der på jobb. Han så på den og han sa at han ikke så noe galt. Jeg tok det for god fisk (selv om han sa at han ikke var så sterk på VP). Motor er motor tenkte jeg.... Der tok jeg feil, gitt. Var i Leangbukta hos Odd på Volvo Penta der med pumpa og han så med en gang at ting ikke var som det skulle. Ny pumpe bestillt. Kan forøvrig anbefale AB Marine v/Odd i Leangbukta! Har alltid tid til å forklare en idiot som meg hvordan ting henger sammen og er kunnskapsrik og velvilligheten selv! I samme slengen som jeg har søkt etter overnevnte feil har jeg også oppdaget en "propp" som lekker ørlite olje (ny bestillt), samt at fødepumpa jeg hadde på (og som det altså var feil i) hadde sittet dårlig skrudd fast og blitt skeiv, med den konsekvensen at det lakk olje også her. Blir bra med ny fødepumpe! Er det ikke dette som er feilen giver jeg hele jæ***a motoren over bord og kjøper årer... ;-) KK Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 18.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 (redigert) Jaja... Etter bytte av fødepumpe virket alt greit med turtall opp på max (2400-2500) og motoren lystret gasshendelen. MEN dette var i fri. Tok balja en liten luftetur og når båten er i gir vil den ikke gi mer enn 12-1300 omdreininger. Helvette! Noen som har en ide hva som kan være feil når den går bra i fri, men ikke med belastning når propellen skal snurre rundt? KK Redigert 18.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Lufting Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SveinHa Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Sett på en gjennomsiktig plastslange på siste strekket inn til høytrykkspumpen så ser du med en gang om der kommer luft. Husk at dette er ETTER siste filter så 100% renslighet er 100% nødvendig Et manometer på samme slange kan også være en ide. Vet ikke hvilket trykk der skal være på denne motoren men det ligger vel i området godt under en bar. Om trykket faller kraftig ved høyere turtall under belastning er der en restriksjon i filter/slanger/tank. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
KongKing Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 (redigert) Du store kina-kæll (som dem sier i Sarpsborg)... Har byttet alt av slanger til dieselen og testet at den leverer diesel til den store gullmedaljen. Snakket med en dieselkjenner og han kunne ikke skjønne annet enn at det var noe feil med pumpa (ikke fødepumpa, men den som skaper høyt trykk). Har demontert denne og venter på "ny" fra sveige (drevia.se hadde en brukt til salgs ) til 15% av nypris :-) Lærer en hel del på veien av disse problemene...Får se det positive i det :-) Hadde planlagt båtferie i uke 30 og det nærmer seg faretruende... Blir vel til at jeg må leie meg en båt til dette. Si ifra om du vil leie bort båten din (+/- 28 fot) en uke i sommer til ansvarsfull og båtvant kar med 2 småjenter :-) Lettjente penger ;-) KK Redigert 27.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 ...en uke i sommer til ansvarsfull og båtvant kar med 2 småjenter :-) og nå som ekspert på dieselsystem og motor Har du luftet høytrykksiden helt frem til dysen Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
KongKing Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Har du luftet høytrykksiden helt frem til dysen Jepp. Har mastergrad i lufting... Etter demontering av pumpen så fant jeg "kaldstart-duppedingsen" med en pinne "hengende å slengende". Vet ikke om det er noe galt der. Får svar på det fra kyndige i morgen :-) Den nye pumpen fra drevia.se har forøvrig 30 dagers åpent kjøp, så om det ikke blir bedre med den nye pumpen så kan jeg returnere den, få igjen pengene og lete videre... KK Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Har lest denne tråden med stor interesse. Hvordan gikk det til slutt KongKing? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KongKing Svart 13.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2011 Det hjalp ikke å bytte dieselpumpa jeg fikk fra Sverige. Enten var denneogså defekt, eller så er det noe annet. Jeg har innsett at jeg ikke har mer å bidra med så den skal på verksted hos AB Marine i Leangbukta i Asker på onsdag til uken. Vi får se hva de har å si. Kommer tilbake med det. KK Sitér dette innlegget Link to post
Vegardos Svart 13.August.2011 Del på Facebook Svart 13.August.2011 Det var fordi ho, som ble laget av et ribben, kom å lura på'n eple, var det ikke ? å det si jo litt om korr lenge luremus har eksistert Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Vet at på min onkels VP motor, vet ikke om det er samme type som din, men dog en VP. Der hadde han problemer som kan minne litt om dette. problemet der var at luftenipplene/skruene til dieselen ikke holdt tett når de var stengt og resulterte i at det kom luft inn i systemet. Nå har du jo luftet X antall ganger sikkert, men om ikke du har kikket nøye på disse så kunne det kanskje vært greit å gjort det for å være sikker? :) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hvilke luftnipler/skruer er det snakk om. Skjønner ikke helt hva du mener... KK Sitér dette innlegget Link to post
BowFreak84 Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 det er sikkert forskjell, har ikke sett på de selv, ei heller luftet mye dieselmotorer... Jeg er av nyere generasjon som liker best common rail som lufter seg selv :P Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Hvor er det du driver og lufter?regner med at du pumper med lufteskruen åpen.. Det KAN være at det hjelper og lette litt på dyserørene for så og kinne motoren litt på starteren. Skru så fast igjen dyserørene,start opp og gi gass.Da skal det ikke kunne stå luftlommer i systemet.. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
KongKing Svart 14.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2011 Gjort opptil flere ganger... Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 14.August.2011 Del på Facebook Svart 14.August.2011 Gjelder denne nitidige lufteprosedyre med å løsne på dysene etc også for moderne selvluftende motorer? (f.eks. Yanmar 3YM30) Eller er det nok med bleedskruen på dieselfilteret? Jeg spør for jeg sliter med en veldig liknende problem som KongKing. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KongKing Svart 18.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Da har motoren vært hos AB Marine og feilen er rettet! Det viste seg at det var treghet i stoppmekanismen som var feil. Slik jeg forstod det er det 2 "armer" inne i motoren som sitter på samme aksel. Den ene (nr 5 på fig) er koblet til høytrykkspumpen som bestemmer turtallet, og den andre armen (nr 6 på fig) er i bruk når jeg drar i stopphendelen for å stoppe motoren. Her var det treghet og stoppmekanismen slo inn når den ikke skulle under gasspådrag. Nå er det rettet og jeg er en lettet mann :-) Kostet 7000 kr inkl noen pakninger til en lekkasje på pumpen. Nå kan godværet komme! Redigert 18.August.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 7000 kr for noen pakkninger og rette på en hendel? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
KongKing Svart 18.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2011 (redigert) Det var ikke mye i materialkost, men det måtte en del feilsøking til før de fant feilen og at de konet opp (er det det det heter?) m.m. for å få ting til å funke. I tilleg byttet de pakninger i dieselpumpa som var lekk. Helt normal timepris for jobben, så noe må du regne med når proffe skal ta hånd om motoren. KK Redigert 18.August.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.August.2011 Del på Facebook Svart 18.August.2011 Prisen er ikke så ille når du nå sitter igjen med dokumentasjon på at du har fullført første pensum mot ekspert på motoren Diplomet ettersendes ved anledning Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
KongKing Svart 18.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2011 Hehe, ja :-) Har lært litt og fått byttet deler som ikke var helt bra, selv om det ikke rettet feilen jeg var på jakt etter :-) KK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.