Jump to content

Hvor stort anker til Grimsøy 26?


Niko76

Recommended Posts

Klarte å få dreggtauet i propellen (pinlig), og måtte kappe dreggen.

Må da kjøpe nytt anker. Tenker å prøve Bruce-kopi fra Biltema. Noen som har erfaring med denne? Er det nødvendig med kjetting mellom anker og ankerline?

Så er jo spørsmålet hvor stort anker jeg trenger.

De kommer i 7,5 og 10 kilos utgave. Holder det med 7,5, eller må jeg gå for 10-kilos?

Link to post
Share on other sites

Jeg er som nybegynner å regne når det kommet til anker og ankring, men har lest meg litt opp og praktisert med både hell og mindre hell i løpet av 3 sesonger. Når vi kommer til en plass vi vil ligge, styrer jeg på en del for å få det skikkelig til, ordner og styrer. Hele tiden for å få mere erfaring..Båten er på 4.5 tonn, 31 fot.

 

I baugen, uten vinsj, har jeg et 15 kg bruce-kopi ala BT sitt samt 7 meter kjetting, deretter synketau. Samlet vekt på anker og kjetting er over 20 kg og jeg sliter meg regelrett ut på å hale det opp.

Ankervinsj bak med 10 kg anker og ankerbånd.

 

Bruker hovedsaklig ankeret fremme da det setter seg definitivt best. Men uten kjettingen tror jeg ikke det hadde vært like greit. Dessuten, og det som gjør skikkelig susen er at jeg firer nedpå en daumann, paraplydregg på 7 kg, som holder tauet rett ned. Dette er særlig gunstig dersom jeg flytter ankertauet bak på båten for å få den til å ligger med akter mot solnedgangen og vind fra vestlig retning. Hadde du gjort det samme, hadde du nok spart deg for å få tau i propellen...

 

Vurderer å gå ned til 10 kg fremme, for jeg finner ingen mellomting mellom 10 og 15. Deretter vil jeg heller gå opp i kjettinglengde dersom jeg føler for å ha mere vekt. Det er den som skaper vekt så ankerplogen graver seg skikkelig ned, har jeg en formening om. Det er langt enklere å håndtere et lettere anker og tung kjetting enn tungt anker og mindre kjetting.