Jump to content

Hvor stort anker til Grimsøy 26?


Niko76

Recommended Posts

Klarte å få dreggtauet i propellen (pinlig), og måtte kappe dreggen.

Må da kjøpe nytt anker. Tenker å prøve Bruce-kopi fra Biltema. Noen som har erfaring med denne? Er det nødvendig med kjetting mellom anker og ankerline?

Så er jo spørsmålet hvor stort anker jeg trenger.

De kommer i 7,5 og 10 kilos utgave. Holder det med 7,5, eller må jeg gå for 10-kilos?

Link to post
Share on other sites

Jeg er som nybegynner å regne når det kommet til anker og ankring, men har lest meg litt opp og praktisert med både hell og mindre hell i løpet av 3 sesonger. Når vi kommer til en plass vi vil ligge, styrer jeg på en del for å få det skikkelig til, ordner og styrer. Hele tiden for å få mere erfaring..Båten er på 4.5 tonn, 31 fot.

 

I baugen, uten vinsj, har jeg et 15 kg bruce-kopi ala BT sitt samt 7 meter kjetting, deretter synketau. Samlet vekt på anker og kjetting er over 20 kg og jeg sliter meg regelrett ut på å hale det opp.

Ankervinsj bak med 10 kg anker og ankerbånd.

 

Bruker hovedsaklig ankeret fremme da det setter seg definitivt best. Men uten kjettingen tror jeg ikke det hadde vært like greit. Dessuten, og det som gjør skikkelig susen er at jeg firer nedpå en daumann, paraplydregg på 7 kg, som holder tauet rett ned. Dette er særlig gunstig dersom jeg flytter ankertauet bak på båten for å få den til å ligger med akter mot solnedgangen og vind fra vestlig retning. Hadde du gjort det samme, hadde du nok spart deg for å få tau i propellen...

 

Vurderer å gå ned til 10 kg fremme, for jeg finner ingen mellomting mellom 10 og 15. Deretter vil jeg heller gå opp i kjettinglengde dersom jeg føler for å ha mere vekt. Det er den som skaper vekt så ankerplogen graver seg skikkelig ned, har jeg en formening om. Det er langt enklere å håndtere et lettere anker og tung kjetting enn tungt anker og mindre kjetting.

Uansett, kombinasjonen med en daumann, siden vi her snakker om delvis eller kun tau, er et must. Båten ligger langt roligere da.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en tabell som båtmagasinet hadde i en test. Disse tallene er for Bruce-anker

anker: 5,0 kg båt: 2,0 tonn

anker: 7,5 kg båt: 3,5 tonn

anker: 10,0 kg båt: 6,0 tonn

anker: 15,0 kg båt: 10 tonn

anker: 20,0 kg båt: 20 tonn

 

Forøvrig er jeg enig med forrige taler, gå for et 10kg. Som et alternativ til blytauet, kan du jo bruke en riktig dimensjonert kjetting sammen med tau.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Kjettingen har ingen virkning direkte på ankerfestet, men gjør at draget blir langs med bunnen og ikke oppover.

Dette kan også til dels løses ved å slippe ankeret litt lengre ute, hvis det er dypt der du skal ligge. 10kg bruce med blytau ( ikke kunn sunketau ) vil være mer enn godt nok for en båt på ca 3 tonn. ( regner med en Grimsøy 26 veier ca 3 tonn )

Link to post
Share on other sites

Jeg har et 7,5kg, mest fordi dette passer ned i cockpitbenken. Men det sitter som fy, så jeg har ingen problemer med å anbefale et slikt til din båt. Jeg har i tillegg 2m 10mm kjetting mot ankeret, resten er 14mm synketau. Båten er 27 fot og snaut 4 tonn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjettingen har ingen virkning direkte på ankerfestet, men gjør at draget blir langs med bunnen og ikke oppover.

Draget blir langs bunnen og ikke oppover, og dermed får det en direkte virkning på ankerfestet.... kan man også si....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener er; samme effekt som oppnås med kjetting kan oppnås ved å "kaste" ankeret noe lengre ute.

 

Også er det å vurdere hva som er mes praktisk i bruk. Både ved kasting og opptrekking er det fort gjort å lage merker og riper med kjettingen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...