Jump to content

hvordan koble Standard Horizon AIS VHF til Furuno Navnet plotter


christensenleif@msn.com

Recommended Posts

ser at jeg kommer opp i følgende problemstilling:

har kjøpt en Standard Horizon GX2150 dsc vhf med ais

I SHs koblings skjema for min plotter en Furuno 1834 står det at ais skal til nmea port 2 med 38.400baud over 6pins kabel og gps ut skal via port 4 med 4.800baud over 7 pins kabel

i tilleg sendes dsc ut fra vhf til plotter også via port 4 med samme baud i samme kabel

MEN:

jeg har bare en nmea port ledig idet nr.1 går til gps, nr 2 går til Raymarine seatalk med fluxgate, autopilot og seilinstrumenter og nr3 er forbeholdt og kan bare brukes til gyro

satset på å kjøre ais til og gps fra plotter over samme port, men det vil tydeligvis ikke virke?

har også en Furuno GD1700 plotter på kartbord koblet som "slave" i Navnet mot 1834 i cockpit

den har 3 ledige nmea porter

tenkte jeg kunne fore dsc signalet til denne og at den sendte det videre til plotter

dsc ut er vel for å se distress anrop direkte i kartbildet

nå ser det ut til at jeg må tappe gps signalet derfra også eller er det noen andre som ser en annen løsning?

vil det virke?

mvh

Leif

Redigert av christensenleif@msn.com (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Standard Horizon har et opplegg med at deres egne VHFer kan sende posisjon til deres egne kartplottere, slik at du med VHFen kan sjekke hvor kompisen din eller en annen båt med DSC VHF befinner seg (position polling?) og få dette opp i kartet på plotteren din. Men jeg tror det bare virker hvis både kartplotter og VHF er Standard Horizon...

 

Jeg kan svært lite om AIS, og det får du nok til å funke. Beklager hvis jeg tipset deg om en funksjon du nå vil savne, som du ellers ikke ville tenkt på :giggle:

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har bare en nmea port ledig idet nr.1 går til gps, nr 2 går til Raymarine seatalk med fluxgate, autopilot og seilinstrumenter

Når du skriver Raymarine Seatalk, regner jeg med du mener E85001 NMEA/SeaTalk omformer ?

På denne kan du sende inn NMEA med 4800bp/s fra F.eks. GPS antennen.

Så kan du ta ut 2 stk. NMEA porter som inneholder data fra seilinstrumentene, fluxgate kompasset og GPS signal.

En port er RS-232 format og en RS-422. Da kan du kjøre alt dette inn en port på plotteren fra en av disse.

Den andre kan du kople til VHF'en, slik at den alltid vil ha GPS signal, selv om plotteren er avslått.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

Her er Seatronic's sitt koblingsskjema for Standard Horizon GX2100E m/AIS til forskjellige fabrikanter av kartplotter som kan være til hjelp: :thumbsup:

 

GX2100E koblingsskjemaer

 

Har bestilt en sånn VHF selv som kommer imorgen. Skal koble den oppi imot PC kartprogram og Furuno GPS mod. GP-31.

Gleder meg da jeg ikke har hatt VHF om bord på 3 mnd'r.

 

Jan

Redigert av Skoghaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...