Jump to content

Stoffing av 15" i ferskvann?


Sinus_nor

Recommended Posts

:yesnod: MÅ jeg prime/stoffe en helt ny plastbåt når den bare kjøres i ferskvann?

 

Gjennom 10 år har jeg kjøpt 5 brukte småbåter med div motorer. Alle har hatt avskalet gammelt bunnstoff under vannlinjen som har sittet som F....Med stort slit har jeg fjernet mye, men resultatet ble veldig ujevnt og stygt. Men jeg klina på nytt bunnstoff og gruet meg til neste vår.

 

Jeg har tenkt endel på om jeg egentlig trenger bunnstoff på en båt som bare skal gå i ferskvann. Hadde en With 320 i 3 år som jeg skrapte/pusset nesten helt ned til gelcoaten, og rullet på ny gelcoat. Resultatet ble ganske bra, og det eneste jeg gjorde når jeg tok den opp om høsten var å vaske med Zalo + skylle av med hageslangen.....Den så like pen ut!

 

Mine spørsmål:

 

- Må en ny båt primes og/eller stoffes når den bare skal gå i ferskvann?

- Er den ubehandlede gelcoaten på en ny båt "vanntett" under vannlinjen?

 

Min nye båt:

HR465, 15 fot skjærgårdsjeep, hvit. selvlensende.

Brukes til fiske, turer med venner/familie og vannsport.

Bestillte ny 60hk/2t Yamaha i går.

Se bilder av båten på: http://home.broadpark.no/~vhennum/

 

Takker for svar på forskudd, hilsen Sinus_nor

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du spør om det samme som jeg gjorde meg noen tanker om for en tid siden.  :yesnod:

 

Såvidt jeg har oppfattet det, trenger du ikke bunnstoff i ferskvann så sant du bruker båten med ikke altfor lange mellomrom. En kamerat av meg foretrekker å stoffe båten sin i ferskvann fordi han er hjemme så sjelden at den blir bare brukt noen få ganger. Grunnen for at han stoffer er at han vil unngå groing.

 

Videre har jeg oppfattet det slik at selve gelcoaten ikke er tett nok, så hvis man ikke bruker bunnstoff, må man grunne med noe som tetter - mange anbefaler 2 komponent epoxy primer.

 

Jeg må bare innrømme at jeg ikke vet hvordan produsentene behandler båtene man kjøper nye i dag. Jeg tror jeg ville sjekket dette der jeg kjøpte båten, hvis ikke noen her i forumet positivt kan si at din båt er tett nok uten bunnstoff.

 

HER er en tråd fra den gangen jeg begynte å lure på det samme som deg.

Link to post
Share on other sites

Epoxy primer er det eneste som duger hvis man skal hindre plastpest.

Ferskvann øker sannsynligheten for problemer.

 

Men her i landet ligger vel de fleste båter som går i ferskvann på land størsteparten av året, da tror jeg neppe man trenger å bekymre seg.

 

Isåfall ville jeg droppet primer og bunnstoff.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Epoxy primer er det eneste som duger hvis man skal hindre plastpest.

Ferskvann øker sannsynligheten for problemer. Men her i landet ligger vel de fleste båter som går i ferskvann på land størsteparten av året, da tror jeg neppe man trenger å bekymre seg. Isåfall ville jeg droppet primer og bunnstoff.


?? Mener å ha fått med meg en del uttalelser om at gelcoaten ikke er tett nok i seg selv, og at dette også er en grunn til å ta på epoxy primer, hvis man ikke bruker bunnstoff, for å få båten "vanntett". ??
Link to post
Share on other sites

Ja, du har så abs. fått med deg det vesentlige Dilla.

Men når båten står på land tørker den ut.

Har enda tilgode å se pest på en båt som står på land halve året eller mer.

Da synes jeg ikke risikoen står i forhold til jobben og kostnadene med å prime skroget.

Båten vil sikkert også ha en høyere bruktverdi hvis den er som da den kom fra fabrikken.

(Den jevne båtkjøper har aldri hørt om problemstillingene rundt plastpest...)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...