Jump to content

Førstehjelpsskrin i båt, hva mer bør man supplere det med?

Polarn

Recommended Posts

Gikk til innkjøp av et stort førstehjelpsskrin til båten i dag. Det har alt i fra små kutt til større blødninger. Har også branngele. Kjøpte også 1 pakke paracet og 1 pakke Ibux. Lurer på om det er noen andre ting som kunne være smart å ha med før jeg setter det i båten?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Svart (redigert)

Støttebandasje skal jeg kjøpe, det hadde det ikke. Pinsett var med. Allergi medisin,hmmm. Ingen av oss er allergiske, men var ikke dum den. Skal sjekkes ut. Jeg ble bitt av en sånn centapi (om det er slik det skrives) når jeg var på seychellene og jeg hovnet opp maks. Vi har vel kanskje ikke slike i norge??

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg ville definitivt hatt med noen isposer, litt sportstape (nesten som gaffa/duct), jeg ville også kjøpt noen små plast engangsflasker med sterilt vann, enten klorhexidin eller slike som man får til å skylle øyne med... stort sett samme sak. De siste fås i en remse på 4 eller 5 flasker. Greie til både å skylle kutt og øyne. Et sånt øyelegens drammeglass er også kjekt...

Regner med at det var med noen kompresser (firkantede pads av gasbind), veldig greie til å vaske sår med sammen med ovennevnte vann.

Bandasjesaks, dersom det ikke var det i skrinet. Noen gummihansker, latex eller hva nå disse andre heter.

Siden dere er inne på medisiner, jeg reiser aldri uten Immodium Comp. Stopper flommen i begge ender dersom man spiser noe man ikke burde.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Se her ja. Noe av det som er nevt er med.

Skal da supplere med hittil:

Støttebandasje.

Sportstape.

Sterilt øyevann.

Øyeglass.

Gummihandsker.

Immodium Comp.

I mine skrin har jeg også Klorhexidin eller Pyrisept, og sterilisert bomull for å rense sår før plaster/bandasje blir lagt på. Har også prøvd å ha Bacimycin som forebygger infeksjoner i sår, men de går ofte ut på dato lenge før jeg får bruk for de, så har egentlig sluttet å ha det liggende.

Men i tillegg til de små engangs øyeskyllerne nevnt over for å fjerne fremmedlegemer har jeg også en 750ml øyneskyller for kjemikaliesøl i øyet. Vel ivertfall i verkstedet, vet ikke helt om jeg kommer til å ha en slik i båten.

Plasterteip bruker jeg også veldig mye for å holde plaster på plass når jeg jobber videre :thumbsup:

Jara Wynja

Jeg har droppet bomull, legger igjen mye fiber, spesielt på skrubbsår. Derfor bruker jeg sterile kompresser til dette i stedet. Klorhexidin og øyeskyllevann gjør samme nytten for sårrens. Pyrisept er aktivt desinfiserende, emn ikke noe særlig i øynene, tror jeg.

Sportstape er veldig kjekt å holde bandasje/kompress/plaster på plass med. Når jeg jobber bruker jeg faktisk duct/gaffa, det blir ikke så fort møkkete.

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

XYLOCAIN? Lindrer solbrenthet, liten lokal brannskade, brennmaneter...

Støttes, selv om branngel gjør en del av samme nytten. Fordelen med Xylocain er at den også er effektiv mot utslett av andre typer.

Jess, plasterteip skal jeg også ha. Småkutt får jeg konstant hele tiden og kjekt å ha i stede for å plundre med de store plasterne som følger med.

Den siste der xylocain. Har sånn branngele som lindrer små brannskader, solbrenthet og insektsbitt. Regner med den fungerer på brennmaneter. Vi hadde jo en del av de i fjor.

Nesespray ! Ikke saltvannsdråper, men den som virker. Ingenting er som unger som er trøtte, men ikke får sove pga tett nese. Syntes det suger selv:-)

Om du har små barn: smertestillende som kan drikkes

Om du har veldig små barn: Stikkpiller

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Svart (redigert)

Støttebandasje.

Sportstape.

Sterilt øyevann.

Øyeglass.

Gummihandsker.

Immodium Comp.

Pyrisept.

Plasterteip.

Xylocain.

Red:har ikke dyr eller småbarn ombord (ennå) men skal hente frem denne tråden igjen da den tid skjer.

Jeg har droppet bomull, legger igjen mye fiber, spesielt på skrubbsår. Derfor bruker jeg sterile kompresser til dette i stedet. Klorhexidin og øyeskyllevann gjør samme nytten for sårrens. Pyrisept er aktivt desinfiserende, emn ikke noe særlig i øynene, tror jeg.

Sportstape er veldig kjekt å holde bandasje/kompress/plaster på plass med. Når jeg jobber bruker jeg faktisk duct/gaffa, det blir ikke så fort møkkete.

Det med kompress isteden for bomull er et godt tips. Tror jeg skal få tak i slike 5-packs med sterile kompress dotter (slike en får teipet på armen når en har satt sprøyter).

Har brukt gaffa tidligere, men sitter så fast når en skal bytte plaster. Så såret har lett for å åpne seg igjen når en prøver og kutte/slite det av. Såret leges fortere også når det puster. Samt at plasteret bør byttes etter noen timer uansett. Så da gjør det ikke noe om plasterteipen blir litt møkkete. Følsomheten når en jobber føler jeg er bedre uten en stor gaffatommel også.

Forøverig er en nål, og forstørelsesglass til gjenstridige fliser også kjekt:)

Avbiter for å knipe av fiskekroken som har huket seg i bakhodet regner jeg med en finner i verktøykassa :lol:

Jara Wynja

Svart (redigert)

Kan jo nevne hva ser ER i detta husapoteket som det står på den da.

Gasbind elastisk 7,5 cm X 4 meter 1 stk

Førstehjelpsfolder 1stk

Saks førstehjelp 14,5 cm 1 stk

Pinsett 8 cm 1 stk

Kompress steril 10X10 cm 5 stk

Kompress steril 5X5 cm 5 stk

Branngel 3,5 grams pk a 5 stk

Brannkompress 10X10 cm 1 stk

Skrubbsårplaster pakke 1 stk

Plasterstrips pk a 20 stk

Sårvaskeservietter pk a 10 stk

Enkeltmannspakke 12 cm 1 stk

Plakat fra giftinformasjonen

Paracet og Ibux.

+ kodelås for å hindre barn i ta seg inn i den.

Supplerer da dette med:

Støttebandasje.

Sportstape.

Sterilt øyevann.

Øyeglass.

Gummihandsker.

Immodium Comp.

Pyrisept.

Plasterteip.

Xylocain.

Sterisol, Hand-desinfektion.

Kona til Lars H

Jeg har stort sett alltid med autorisert hjelp i form av personell fra helsevesenet. Trude, kona er hjelpepleier! Kjekt å ha til det meste!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå begynner det kanskje å bli halvprofesjonelt, men jeg har også sårstrips i sekken min. Kom på det når du skrev plasterstrips. Regner med at det er vanlige plaster i ferdige biter?

Sårstrips er til å lukke kutt med, og kan erstatte sting i enkelte sammenhenger. Har også flytende plaster, som er veldig greit på skrubbsåra til unga... tåler litt mer vann og søl.

Jeg har stort sett alltid med autorisert hjelp i form av personell fra helsevesenet.

Håper ikke du har'a i førstehjelpsskrinet?

Nå begynner det kanskje å bli halvprofesjonelt, men jeg har også sårstrips i sekken min. Kom på det når du skrev plasterstrips. Regner med at det er vanlige plaster i ferdige biter?

Ja, helt enkle små. Sårstrips tar jo ikke all verden av plass da.

Er en sånn kjekk stiv koffert så jeg har plass til en del i den faktisk og greit å pakke etter båtbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...