Jump to content

Førstehjelpsskrin i båt, hva mer bør man supplere det med?


Polarn

Recommended Posts

Jau da, har det og skal ha litt ekstra også. Tanken bak dette er at i stede for å lide lenge med brannsår, kutt og diverse småskader så blir alt en bagatell i stede. Selvfølgelig er man rustet for direkte førstehjelp av litt større ting også til man får medisink hjelp. En beroligende tanke i grunn. Førstehjelpskurs for endte gang er også tatt nylig så man er oppdatert. Ikke dermed sagt at jeg er noen helsepersonell, men heller at jeg har orden i sysakene om jeg får behov for de.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg savnet en vesentlig ting i fjor sommer, da noen måtte fraktes til land og sykehus med benbrudd:

 

Oppblåsbar spjelke!!

 

å spjelke et brudd med pinner og bandasje er vel og bra til lands, men å frakte en med arm/benbrudd i noe annet enn flatt vann er særdeles smertefult. Det fikk en stakkar som landet forkjært etter å ha hoppet i land på en holme i fjor sommmer. I etterkant har vedkommende sagt at det værste var ikke når benet brakk, men turen til land med båt. Så jeg skal selvsagt ha en til arm og en til ben i båten min ja!!

 

Takk for påminnelsen; du som startet denne tråden!

:sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Hva med noe utstyr som faktisk er førstehjelpsutstyr, som virkelig handler om å redde liv: Lærdalsmaske ved hjerte-lungeredning og en rull med bobbleplast, store bobbler, til å pakke inn pasienten ved hypotermi. Bobbleplaseten egner seg også for å stabilisere brudd, ala spjeking, og tape rundt. legger man inn noen spiler så er det ikke langt fra proft matriell... ulempen er volumet, men det er jo slike ting som redder liv.

Martins-bind, som er en lang 6cm remse med gummibånd, er fin til avrivningsskader.

Link to post
Share on other sites

En ting som jeg ikke har i øyeblikket, men som jeg skal ha med er en slik folie for å holde varmen. Tar ikke mye plass.

Et alternativ som tar litt mer plass er faktisk en liten rull med bobleplast, veldig effektivt og isolerende. Det finner man ofte hos de profesjonelle.

Et trekanttørkle er greit å ha med både til forbinding og til å lage en rask fatle.

Hadde jo vært en drøm å ha med vakumspjelker, men de koster ganske mye. Et greit alternativ som tar mindre plass er en samsplint, en rull med noe som ser ut som liggeunderlag, men som blir stivt når det rulles ut.

http://www.fernonorden.no/medical-supplies/immobilization-splints-extraction/splints/sam-universal-splint/

 

Og jeg ser noen andre tenkte samme tanke vedr. bobleplast...

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Lærdalsmaske ved hjerte-lungeredning

Tja, da er det vel et større poeng å kunne utføre hjerte-lungeredning... En maske er et ganske ubetydelig hjelpemiddel, kjekt å ha, men står det om liv, så er det bare å sette i gang med 30 kompresjoner og 2 innblåsninger på gode gamle måten. Med evt. variasjoner i.h.t. alder og hva som faktisk har skjedd.

 

Og så håpe at hjelpen kommer veeeldig fort, for HLR er slitsomt!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

For noen år siden skar minstemann seg i foten på glasskår på stranda da vi lå i fyrhavna på Svenner. Såret måtte syes og det var lite fristenede å gå til Stavern da det hadde blåst opp. Hjelpen var nær. fruen i nabobåten var sykepleier og hadde rikelig med bandasjeringsutstyr, blant annet strips som ble benyttet til å "sy" såret. Akterdekket ble sykestue og vi slapp å gå ut i ruskeværet. Slike strips har jeg hatt med i båten siden da og har hatt glede av det ved en senere ulykke. Strips fås på apotek.

Link to post
Share on other sites

Man får jo begrense det noe selvsagt. Er jo medlem i redningsselskapet, så de får ta de større skadene. Ei litta lykt er selvsagt med som en del av verktøykassa.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kanskje litt stor til å ha i skrinet, men hadde vært svært anvendelig. :thumbsup:

 

Kanskje litt stor, men de finnes jo i oppblåsbare også. Kan til og med montere på en sånn co2 patron når nøden er stor for rask aktivering :lol:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...