Jump to content

Hva gjør man når man ikke får reparert en helt ny båt?


SeaSC

Recommended Posts

Enig med BåtGeir - enten kapre en mekaniker - eller bare informere om at du fikser det selv, og sender regning inklusive tort og svie.

 

Trådstarter: Send meg en IM med mobil nummeret ditt (har faktisk veldig god erfaring med gutta i Skien), så ringer jeg deg deg:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dennrick IM er sendt

 

Jeg skal legge ut en videosnutt slik at dere alle får se hvor lekasjen er.

 

Orker ikke å ta veien fra Oslo til Skien/retur på en motor. Det går 2 dager og en del liter med diesel.

 

Vet ikke om noen av dere har ringt rundt til verksteder å spurt om hjelp med en båt det er garanti på ?

Hvis ikke foreslår jeg at noe av dere forsøker dette, så får dere høre hvor dårlig Volvo sine forhandlere håndtere kunder som er så uheldig

som vi har hvert.

 

Her er noen av kommentarene:

" Vi kan kanskje ta å titte på dette til høsten"

" Vet du ikke hvilke tid på året det er ?"

" Dette er den værste tiden på året"

" Hjelp nå, nei nå er det helt umulig"

 

Artig sak dette. Følg ,med

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Her er noen av kommentarene:

" Vi kan kanskje ta å titte på dette til høsten"

" Vet du ikke hvilke tid på året det er ?"

" Dette er den værste tiden på året"

" Hjelp nå, nei nå er det helt umulig"

 

Er det mulig da.... :confused:

Ikke mye god service å hente der, til en så stor sum penger burde man forvente mer.. Ikke gi deg, still krav.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle god støtte og forslag til løsning.

 

Har snakket med flere av dere i dag og det hjelper til å holde motet oppe.

 

Takk til DieselDahl som stiller opp imorgen lørdag for å hjelpe meg med å finne ut hvor det lekker slik at Wector ved Karsten kan komme

med deler og fikse problemet.

 

Legger ut en filmsnutt som viser litt av lekkasjen.

 

God helg alle båtvenner håper der som skal på sjøen får en flott helg.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Hva slags pappskallefirma er det du har kjøpt båten fra? Møkkaservice.

 

Hvis du har kjøpt en ny båt er det jo garantisak. Da skal vel selger rette opp denne feilen så snart som mulig, og det betyr at man ikke kan vente mange uker på dette. Stå på krava! Si at du leier deg en erstatningsbåt på selgers regning om ikke de fikser dette innen rimelig tid (dvs asap). Det kan koste firmaet 15-20 000 kr i uka... Da får de nok opp farten skjønner du :thumbsup:

 

 

KK

Link to post
Share on other sites

Har idag hatt besøk av en meget hyggelig og behjelpelig motor teknikker.

 

Etter besøket er det konkludert med at lekkasjen sitter i selve Dieselpumpen og må nok helt sikkert byttes.

 

Vi får håpe det blir utført til uke slik at vi kan benytte båten neste helg.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Diesel er ikke eksplosjonsfarlig på samme nivå som bensin, diesel har kokepunkt på 250-350 grader c når det ikke er under høytrykk (f.eks i bunnen av båten), selvanntenningspunktet er enda høyere, så lenge dieselen ikke spruter rett på veldig veldig varme flater går det gjerne greit å feilsøke med motoren i gang så du kan finne lekkasjen, når du har funnet lekkasjen kan du bestemme deg om du gidder å vente 7-8 uker eller om dette er noe du enkelt kan ta hånd om på egenhånd.

Oi! Oi! Farlig feilinformasjon!!

 

Antennelsestemperaturen på diesel er ifølge Statoils datablad 220grader:

http://www3.statoil.com/MAR/SVG01997.nsf/searchview/7E9A960E5F8AC7D3C1257137003E7088?OpenDocument

FYSISKE OG KJEMISKE PARAMETERE

Parameter Verdi/enhet Metode/referanse Merknad

Kokepunkt 165 - 360 °C

Flammepunkt 62 °C

Eksplosjonsområde 0,5 - 7 %

Selvantenningstemp. 220 °C

Tetthet 845 kg/m³

Viskositet 3,6 mm2/s 1)

Molvekt 190 - 230

Densitet v/15 °C 845 kg/m3

Viskositet: 2.6 mm²/s 40°C

Brennverdi øvre/nedre: 45.7/42.8 MJ/kg

Svovel, masse-%: 0.001

 

 

 

 

Tilsammenligning er antennelsestemperaturen på bensin 400grader:

http://www3.statoil.com/MAR/SVG01997.nsf/searchview/FDFFFABAFC088569C1256C24002CC073?OpenDocument

FYSISKE OG KJEMISKE PARAMETERE

Smelte-/frysepunkt: <-60 °C Tetthet: 750 kg/m3 v/15°C.

Eksplosjonsomr., %-%: 0.6 vol.-% - 8 vol.-% Kokepunkt: 30-210°C/760 mmHg

Flammepunkt: Under -40°C Tenntemperatur: 400°C

Oktantall RON: 95.0

 

Det er altså farligere å få diesel på varme flater enn bensin da dieselen tenner ved lavere temperatur.

Link to post
Share on other sites

 

 

Det er altså farligere å få diesel på varme flater enn bensin da dieselen tenner ved lavere temperatur.

 

Ja, det er forsåvidt sant, men bensindamp i romtemperatur er eksplosjonsfarlig og svært lettantennelig. Det gjelder ikke for diesel. Diesel bare lukter vondt

:puke:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er forsåvidt sant, men bensindamp i romtemperatur er eksplosjonsfarlig og svært lettantennelig.

Ja, og i henhold til en statistikk som ble lagt frem sist år, men som jeg ikke finner her og nå er det flere båtbranner pr år i båter med dieselmotor kontra bensinmotor.

Link to post
Share on other sites

Har idag hatt besøk av en meget hyggelig og behjelpelig motor teknikker.

 

Etter besøket er det konkludert med at lekkasjen sitter i selve Dieselpumpen og må nok helt sikkert byttes.

 

Vi får håpe det blir utført til uke slik at vi kan benytte båten neste helg.

 

-M-

 

Hei SeaSC - takk for båtpraten forleden - hyggelig at det ser ut til at du får orden på båten igjen !

 

Snakket med en av de to jeg nevnte som hadde hatt trøbbel med samme firma som deg. Dette gjaldt en hydraulikk lekkasje ift styringen. Helt ny båt dette og. Da han ba om å få det fikset, fikk han beskjed om at det var et Volvo Penta problem. "Feil", påpekte han. "Jeg har ikke kjøpt båt av VP eller fabrikken, jeg har kjøpt båt av deg, så dette er ditt problem". Slik ble det i hans tilfelle.

 

Man kan ikke skylde på VP om man leverer en helt ny båt til så mye penger. Om min vindusvisker på min nye bil ikke virket, så hadde for pokker bil leverandøren bedt meg om å kontakte vindusvisker leverandøren for å få dette rettet opp ! Mulig dårlig analogi, men det blir omtrent det samme.

 

Jeg elsker båtlivet - men båtbransjen, til tross for at det finnes lyspunkter, er ikke banebrytende innenfor kundebehandling.

 

hilen dennrick

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hyggelig samtale.

 

Da er det flere som kjenner seg igjen.

 

Båtbransjen har en liten utfordring når det gjelder kundebehandling som flere jeg snakker med er enig i.

 

Så har vel også vi som bruker av enkelte tjenester også en jobb å gjøre med det å "hjelpe" enkelte firmaer med å benyttet tjenestene disse tilbyr også gjennom høsten, vinteren og våren.

 

Dette vil nok kanskje hjelpe på.

 

vet at dette ikke er lett, men skriver dette likevel, fordi vi har blitt møtt med dette hos flere.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er feilen rettet og båten klar for tur igjen

 

Feilen lå i selve Dieselpumpen.

 

Båtbransjen har en utfordring med service til sine kunder.

 

Tror det kun er båteiere som kan gjøre noe med dette.

 

Etter å ha blitt anbefalt noen få verksteder vil vi heretter benytte disse.

Om prisen er litt dyrere enn snoe andre bry ikke vi oss om.

 

Det viktigste er at vi kan få hjelp når vi trenger dette inne rimelig tid.

En båt er altfor dyr å ha liggende på brygga uten at den kan bli brukt.

 

God feilfri sommer til alle båtplassen medlemmer.

 

-M-

Link to post
Share on other sites

Godt å lese at alt er i orden!

Meget ergelig lesning når jeg ser kundebehandlingen du har blitt møtt med.

 

Vedrørende Baatplassen.no så er mang et problem som er fikset pga kunnskap hos enkelte av medlemmene her. Har jeg et problem med båten, uansett hvilket, så spør jeg her inne før jeg spør travle verkstedsmekanikere.

 

Ha en flott sommer med ny og flott båt!

 

( har man skaffet seg Baatplassen-vimpel? )

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...