Jump to content

Spraye vann inn i turbo for å rense?


Luco

Recommended Posts

Hørte ett stalltips om å spraye vann inn i luftinntaket(varm motor) dvs rett inn i turbo for å rense turboen og kanaler..

Selfølgelig ikke så mye at motoren kveles eller taper mye turtall.

Dette var noe de gamle mekanikkerene gjorde. En slags dampvask..

 

NB dette gjelder nåkk ikke nye commonrail motorer..

 

i mitt tilfelle gjelder det cummins 5.9 L 94 modell

 

Litt usikker på om jeg trenger turbo rens... he he men det er nå litt korresjon på bladene men ingen soting...

Link to post
Share on other sites

Vel.. Turboen er jo meget varm da..og vannet vil sannsynligvis gå rett over i dampform pga den høye temperaturen. Vann utvider seg 1600 ganger når det går over i dampform..så sjansen er vel stor for at du ødelegger ett eller annet pga den momentante trykkøkningen, selv om det er relativt beskjedne mengder du sparayer inni. Mulig jeg tar feil og at dette kan gå fint..aldri prøvd :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, men følgende står i driftshåndboken til min Yanmar:

 

Vaske turbinen i turboladeren

Når motorturtallet synker unormalt, eller

fargen på eksosen er unormal, kan

turbinbladene i turboladeren være skitne.

Vask turbinen på følgende måte:

1. Bland 0,5 dl vaskemiddel for turbinen

(flytende vaskemiddel), rent vann i en

kanne.

2. Sett giret i fri og kjør motoren på høy

hastighet (2500~3000 o/min).

3. Hell vaskemiddelblandingen langsomt

inn i innsugingsåpningen på turboladeren.

Gjør dette gradvis over cirka

10 sekunder.

Hell ikke inn en stor mengde vaskemiddel

på en gang (hell det inn

gradvis), da det kan skade turbinbladene

og føre til trykkstøt i forbrenningskammeret,

noe som kan føre til

motorhavari.

4. Etter cirka 3 minutter heller du 0,5 dl

rent vann gradvis inn i 10 sekunder, på

samme måte som før.

5 Etter at motoren har fått gå i cirka 10

minutter, må overladingstrykket og

effekten kontrolleres ved prøvekjøring.

Hvis det ikke er noen forbedring etter at

turbinen er vasket, må vaskeprosessen

gjentas flere ganger.

Hvis det fortsatt ikke er noen bedring,

må du ta kontakt med din lokale

Yanmar-forhandler.

 

turbovask.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Var helt vanlig på større motorer før å bruke vann (ris også). Nå brukes helst knust nøtteskall ser det ut til, men mulig det blir kraftig kost for små turboer.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

:clap:

Har vasket turboene mine mange gange - og det funker.

Bruk gjerne kokende varmt vann og ha det gjerne i en dusj-sprøyte (slik som gartneren bruker)så blir det en mer kontrolert sprut.

Du renser ikke bare turboen - men hele "luft/eksos" systemet.

ps.: Jeg bruker litt krafig zalovann.

Redigert av Big Bajas (see edit history)

Mvh

Big Bajas

Moonraker - the mother of all modern cabincruisers

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Det er helt vanlig, også i dag, å vaske turboladeren med vann når motor er i drift.

 

Men man må skille mellom vannvask på kompressorside og vannvask på turbinsiden.

 

Vannvask på kompressorsiden gjøres ved å tilføre vann/vannløsning mellom luftfilter og kompressorskovlene mens motor går. Kun flytende remedier brukes her og væsken suges inn som følge av undertrykket mellom luftfilter og kompressordel.

 

Vannvask på turbinside foregår ved at man tilfører vann i dedikerte dysekanaler på eksosturbinen. Her må vannet trykkes inn for å motvirke eksostrykket. I turbinhuset skal der også være en dreneringsventil som skal stå åpen under prosedyren.

Motoren skal være belastet litt over tomgangsbelastning, og vannet tilføres i flere sekvenser på x-antall minutter inntil dreneringsvannet er rent (uten sot).

På større turboladere brukes også nøtteskall som blåses inn ved hjelp av trykkluft. Ris-korn er forbudt å bruke (kategori mat).

 

Når det gjelder mindre båtmotorer så vil jeg tro at muligheten for å vannvaske på turbinside (eksossiden) er fraværende på de fleste motormerker. Man bør også være oppmerksom på at vannvasking på eksossiden bør man innføre rutinemessig når turbolader er nyoverhalt (ren) eller ny. Om turbolader er noen år, og aldri vær vannvasket før, så kan vannvasken medføre at sedimenter løsner på den ene turbinsiden slik at tubinhjulet blir i ubalanse.

 

Alternativ til vannvasking på kompressorsiden er å rengjøre kompressorskovlene manuelt ved bruk av parafin når motoren står stille.

Fjern luftfilteret og filterholder slik at du får tilgang til skovlene. Bruk en liten pensel og påfør parafin. Tørk rent med en lo-fri fille. Gjenta inntil skovlene er rene!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Er det trolig mye skitt på turbinhjulet på en dieselmotor. Har en Mercedes 350 turbodiesel s klasse. Har renset alt etter turbinhjulet altså på trykk siden, mye eksos avleiringer der. Men det ble rent og fint etter manuell vask.

 

Bør turbinhjulet sjekkes/vaskes.??

Link to post
Share on other sites

Vannvasking på turbinsiden har liten hensikt med mindre maskinen går på tyngre destillater, initieres oftest av at eksostemperaturen øker.

 

Vannslange kobles direkte på turbinhuset, redusert til litt overtrykk mot eksostrykket. Man bør imidlertid tilsette vannet forsiktig til å begynne med, det er mange som her har opplevd effekten av hurtige temperatursvingninger.

Når eksostemperaturen ikke synker lengre kan en åpne fullt og vann flommer da gjennom turbindelen og kommer ut på andre siden sammen med sot.

 

Her finnes utall mindre skip / enheter som går på gassolje eller lettere oljekvalitet og disse vannvasker aldri på turbinsiden. Når en etter tusentalls timer åpner finnes bare et ganske tynt sotlag, mindre jo bedre forbrenning en klarer å holde.

 

Det er viktigere jevnlig å kjøre maskinen på fullt en halv time for å oppnå temperatur og blåse ut avgasskanalene, da holder maskinen seg friskere.

Redigert av Kaldfisk (see edit history)

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

På side 3 her står det om en gammel traver i gamet i over 40 år, nemlig R-MC innvendig motorrens som jeg hadde befatning med for ca 20 år siden da jeg solgte produktet http://www.r-mc.com/files/Marine%20MSL.pdf'>http://www.r-mc.com/files/Marine%20MSL.pdf

http://www.r-mc.com/ opprinnelig Rivenæs Motor Cleaning

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bra effekt av slik rens. Mange motorer går jevnere/lettere etter at de har fått en god halvliter vann inn etter luftfilter.

Det er benyttet litt innen tuningmiljøet med slangesystem som tilfører vann i regulerte mengder. Gir vist en slags ekstra intercoolereffekt. For å gjere slik rens er det greit med 2 liters trykk-kanne som en fyller med spylerveske i stedet for vann :thumbsup:

 

Men eg er enig med jws..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her kom det jo en tråd om det jeg liker best å jobbe med på jobben. Ville bare legge ut et par bilder av en "voksen" turbolader. :giggle:

 

dsc00688.jpg

 

dsc00689.jpg

 

Ser noen blander litt begreper her. Turbinblader - er de bladene som er på eksossiden i turbinen. Disse er ikke synlig før en demonterer eksos innløpshus.Disse bladene er laget en spesiell stållegering som står i mot varmen fra eksosen. Turbinbladene er en vesentlig del, som er med på å drive laderen rundt.

KOMPRESSORBLADENE/kompressorhjulet, er den delen som kommer til syne om man tar av slangen/luftfilteret. Denne er laget av en alu.legering. Kompressorhjulet er meget skjørt, selv på store tubiner og er veldig ømfindtlig for fremmedlegemer, VANN inkludert. VANN er som kanskje noen har prøvd (med magaplask), meget hardt. Dette kan være med på å skade tuppene på kompressoren. Samtidig vil det oppstå en kavitasjon på tuppene. Når vanndampdråpene eksploderer, noe dem gjør, vil dem forårsake utgraving på aluminiumen som hjulet er laget av.

Enda en grunn til å ikke vaske er at om det løsner skitt bare på en liten del av hjulet, vil det umiddelbart komme i ubalanse. Og ubalanse i en turbinrotor er nesten d samme som havari. Dette er deler som er balansert med hverandre, og toleransene er innenfor bare microgramm.

 

dsc00676.jpg

dsc00655.jpg

Kan vel kalle denne for havarert!

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...