Jump to content

hvordan feilsøke fødepumpe på Wallas Safeflame 1000?


Risor23

Recommended Posts

Heisann,

 

har skaffet meg en båt som har en Wallas Safeflame 1000. Jeg har ingen kjennskap til denne, men har i hvert fall byttet glødetråd og veke.

 

når jeg starter den så hører jeg kun en vifte som starter. Ingen form for "klikking" eller andre lyder. Er det pumpa som er problemet da? hvordan feilsøke denne på en grei måte? Ved testing av wallasen har jeg motoren i gang slik at spenningen inn er 14 volt. Jeg får ikke spenningsfall når jeg starter wallasen så her går det pent lite strøm (kun til vifta virker det som)

 

så ønsker noen tips : )

Link to post
Share on other sites

På baksiden av apparatet er det en gummiknott (overopphetningstermostat). Denne styrer pumpen direkte, trykk inn knotten og sjekk om pumpen går.

 

Koble deg forbi denne termostaten ved å koble ledningene sammen, går pumpen nå? I så fall så er termostaten defekt og må byttes.

 

Pumpen er en pulspumpe og går dermed ikke kontinuerlig som en sirkulasjonspumpe. Koble fra pumpen på kretskortet for å unngå overspenning til kortet, gi pumpen pulser direkte fra 12v på sukkerbiten. Tikker den? Om ikke så har pumpen satt seg fast/tørr pga lite bruk. Du kan prøve med isopropanol/rødsprit eller annen sprit rett på inntaket av pumpen og la det virke en stund. Prøv om det har løsnet med å gi pumpen puls-strøm. Om ikke det virker, bør du skifte til ny pumpe. Kan selvsagt demontere pumpen, men pass i så fall på at du finner igjen alle delene, rengjør/smøring av deler og sett sammen. Prøv på nytt. Kanskje du må skifte hele pumpen.

 

Feil ved bryteren kan også gjøre at pumpen ikke starter. Spray CRC-elektro i bryteren, vri frem og tilbake til du kjenner bryteren går lett.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Jeg henger på et nytt spørsmål på denne tråden her:

Jeg har tilsvarende Safeflame, men mitt problem er at den ikke blir varm. Pumpen går, men det er åpenbart ingen tenning. Oljen renner bare rett ut i returslangen igjen.

Hvor og hvordan bør jeg feilsøke?

Link to post
Share on other sites

Det virker som om at du ikke har gløding. Mål strømmen til apparatet de første minuttene. Da skal det trekke 5 - 10 ampere. Det måler du med et billig Biltema tang-instrument. Får du ikke dette strømtrekket, er glødetråden defekt. En annen årsak kan være lav spenning. Den skal ikke være mange tidelene under 12volt fremme ved glødetråden før den ikke gløder og bare blir pisslunken. Da får du ikke tent på lampeoljen/dieselen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

må jeg ha på varmelokket for at jeg skal kunne feilsøke tilfredstillende?

 

Har tatt med meg hele greia hjem, men glemte lokket, så nå er det koblet rett på et batteri med lader på som hvilespenning nå er 14-15v, så da vet jeg at ikke problemet er der.

 

- er det ok å feilsøke det elektriske med å la den stå på hodet når jeg skrur den på? lettere å komme til. Alt av deksler under er av.

- når jeg måler rett på den gule og blå ledningen som går rett på glødetråden så er det null spenning. Dette kan vel ikke stemme?

- måler heller ikke strøm over pumpa (har målt der en stund...) må nok tvanskjøre den.

- måler at det er kontakt mellom inn og ut-ledning på rød knapp på baksiden, så der går det strøm igjennom.

Link to post
Share on other sites

må jeg ha på varmelokket for at jeg skal kunne feilsøke tilfredstillende?

I kontakten for lokket er det en strømsløyfe som gir strøm til pumpen. Du må koble til lokket, sette i en blindplugg i kontakten eller lage en sløyfe mellom de 2 svarte ledningene

 

- er det ok å feilsøke det elektriske med å la den stå på hodet når jeg skrur den på? lettere å komme til. Alt av deksler under er av.

Helt ok

 

- når jeg måler rett på den gule og blå ledningen som går rett på glødetråden så er det null spenning. Dette kan vel ikke stemme?

Når bryteren står "På", skal det gis strøm til gløderen. Defekt gløderelé, feil ved bryter eller defekt kretskort. Bryteren kan smøres med CRC-Elektro eller lignende. Kan bare være dårlig kontakt

 

- måler heller ikke strøm over pumpa (har målt der en stund...) må nok tvanskjøre den.

Kretskortet gir ikke konstant strøm til pumpe, bare korte pulser. Pumpen får ikke strøm hvis ikke pluggen for viftelokket står i. Kan tvangskjøres med å gi pulser med strøm direkte, husk bare å ta ut kontakten på kretskortet for pumpen så ikke strømmen går direkte til kortet. For høy spenning til kortet "feil vei" kan skade kortet.

 

- måler at det er kontakt mellom inn og ut-ledning på rød knapp på baksiden, så der går det strøm igjennom.

Tilsvarende rød knapp (etterkjølingstermostat) finnes på lokket

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

takk for supert svar. Nå har jeg masse jeg kan teste i kveld!

Fant også en tegning over det elektriske slik at det er litt lettere å se sammenhengen.

 

Wallas Service: Hvis det viser seg å være defekt pumpe. Skaffer du dette? Ta dette på IM :)

Link to post
Share on other sites

nå har jeg kommet litt videre.

 

før jeg begynte i dag så fikk jeg tenning for kom en del røyk, men ble aldri varm. Hørte aldri lyder fra pumpa.

 

Tok så å fikk tvangskjørt pumpa en 15-20 ganger før jeg koblet alt tilbake igjen (inkludert kontakter på printkort). Startet opp og kunne endelig høre tikkelyd! Denne gikk konstant hvert 2-3 sekund, men nå kom det selvfølgelig ikke røyk eller varme........ he he.

 

Selv om pumpa gikk så kan jeg ikke se at det kom parafin ut av returen. Slangen var full av parafin så kunne ikke se luft som beveget seg så usikker på om pumpa suger til seg noe som helst. Holdt også kanna opp uten at det hjalp.

 

Akkurat nå er jeg lei så for fortsette i morgen. Har ikke gitt opp håpet helt ennå.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...