Jump to content

Klarlakk på gelcoat?

sea ray 34

Recommended Posts

Det har eg lite tro på. Slitestyrke gelcoat/klarlakk er lang fra den samme. Så lenge der er gelcot er det alltid mulig å få frem glans i denne uansett, så eg ser heller ikkje poenget med klarlakk.

Ta på deg sko, litt sand under, et par tau og fendrer, så går du opp på panseret på bilen din :giggle:

Gelcoat kan rubbes/poleres/vokses for å få fram fordums glans. Har også hørt bra ting om Owatrols Polytrol for å live opp matt gammel gelcoat. (Denne må ikke legges på i sollys etter hva jeg har hørt , da vil det kunne oppstå stygge skjolder)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg låner denne tråden siden saken er den samme for meg. Min båt er gammel og tørr/matt i gelcoaten fargen er eggeskall farge.

Med våtslippapir får jeg en ganske blank finnish etter mye pussing. Min plan var å lakkere båten helt hvit med en stripe på siden, på Malia ble jeg anbefalt Jotun båt maling som pensles eller rulles på, skulle vist nok gi samme finish som sprøyte.

Da er spørsmålet er det dumt å male? Kanskje rulle båten med ny gelcoat og så slipe den glatt og fin

mr-c, du får aldri samme finish med rull/kost som med sprøyting. I så fall har den som har sprøtt vært helt ubrukelig. Har sett endel prosjekter der en legger masse jobb i pussing og sparkel, så sparer en tid på siste fase, ruller på maling og resultatet blir en skuffelse. Etter min mening er det kun sprøyting som gir resultat.

Men som eg skriver lenger oppe i denne tråden, er der gelcoat å ta av kan du alltid får glansen tilbake.

Såg en som brukte våtslipepapir 1500 eller 2000 tror jeg. Polerte og vokset etterpå, dette resultatet ble meget fint. Når gelcoaten blir gammel og har blitt tørr så er det akkurat som gelcoaten oksiderer. Våtslipepapir eller kraftig rubbing ser ut da til å være riktig metode etter min mening. Også påføring av lampeolje vil hjelpe da der er mye voks i denne som trekker inn i gelcoaten. Gjorde dette en gang med en båt, fikk tilbake mye av glansen. Lakkering er etter min mening siste alternativ.Tokomponent lakk er vanskelig å påføre, da den har en tendens til å sige en god stund etter påføring. Lakkering ville jeg ihvertfall overlatt til noen med erfaring.

Mitt tips er å ta fatt med våtslipepapir, ta det som et vinterprosjekt, etter at du har lagt en strålende båtsommer bak deg.

Lykke til uansett hva du velger.

Jeg gjorde jobben i fjor med våtsliping og polering, og ble svært fornøyd med resultatet.

Startet med 1200 papir, deretter Abralon duker med 2000 og 4000 korning (kjøpt her).

Avsluttet med vanlig polering og voks.

Bildet under viser resultatet etter at jeg var ferdig med kanten over fenderlisten.

I utgangspunktet var hele overbygget like matt som øverste delen på bildet, men alt ble blankt til slutt :)

foer_og_etter_3.jpg

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...