Jump to content

Rettigheter ved kjøp av brukt båt med vesentlige mangler


Baard

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg kjøpte for en drøy måned siden en 34 fot selvbygget båt i glassfiber. Det var ikke selger som hadde bygget båten. Båten ble besiktiget av en kompis og meg selv, og en del mangler var det, spesielt på det elektriske anlegget, men dette kunne utbedres senere.

 

Kontrakt ble skrevet med selger, og båten selges i henhold til kontralt som forevist, og med garanti om at motor og gir er i orden ved sjøsetting. Ved sjøsetting viste deg selg at båten tok inn vann i vesentlige mengder. 10-20 liter per time. Etter ilandsetting ble det lokalisert en sprekk i kjølen samt store delamineringer i glassfiberen som ikke var mulig å se ved besiktigelsen.

 

Selger har vært grei og har betalt for innkjøpene som skulle til for å utbedre glassfiberskadene, og arbeidet har blitt gjort i samarbeid mellom selger og meg selv, men jeg har uten tvil lagt ned flest timer i arbeidet.

 

Nå viser det seg etter at vi har demontert eksosslangen som også var lekk at den ene langsgående avstiveren i båten er fullstendig råtten og uten noen som helst avstivningsfunksjon - jeg begynner å bli veldig trett og sliten av dette og ser egentlig at båtsessongen flyr...

 

Noen som har gode råd til hva man burde gjøre og hvilke rettigheter man har? Dette er jo vesentlige mangler ved båten. Det var ikke mulig å se dette før eksosslangen ble fjernet da drageren var pen og hvitmalt på utsiden.

 

Er litt i villrede her....

 

Mvh

Baard

Tjøme

/Baard

Link to post
Share on other sites

Du har faktisk en del rettigheter også ved kjøp privat og "som forevist" eller "som den er". På sidene til Forbrukerrådet finner du kjøpsloven som regulerer forhold mellom private.

En mangel - som er en av forutsetningene for å få erstatning / heve kjøp, har du "dersom tingen ikke svarer til opplysninger som selger har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk som kan antas å ha innvirkning på kjøper".

Det du forteller burde gi deg gode kort på hånden om du ønsker å få dette erstattet / heve kjøpet. Dersom du ikke lykkes, hjelpet Forbrukerrådet deg. Jeg hadde selv en sak - fikk god hjelp og saklig saksbehandling.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

Jeg har vært inne og kikket på kjøpsloven som regulerer slike kjøp, og mener selv at jeg har en relativt god sak. Selger fortalte ved besiktigelse at alt ombord fungerte og at han aldri hadde hatt problemer med båten. Det har vist seg i ettertid at mye ikke fungerte ombord.

 

Det som nå er oppdaget er det som har vært av mest alvorlig karakter. Motorfestene i båten hviler direkte på båtens skrog i bunnen, og langskips avstiver på høyre side er helt morken og kan pelles fra hverandre med fingrene i en lengde på over 2 meter. Denne strekker seg også under stikk kabinen slik at det er en stor demonteringsjobb bare å komme til avstiveren. Jeg egstelig for at vibrasjonene fra motoren vil kunne lage sprekker i glassfiberen da det ikke lenger er noen avstiver som tar opp kreftene fra motoren.

 

Skal diskutere dette med selger i morgen, men heller mot å få hevet kjøpet.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Det du forteller er voldsomt. Og det er bare det du vet til nå - om en stund dukker det opp mer. Garantert.

Hev kjøpet - dette vikrer som skikkelig lureri med mindre du har fått båten nærmest gratis.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt en brukt selvbygget båt, så har du køpt en brukt selvbygget båt.

Synes selger har vært mer enn snill nok med deg allerede!

 

Takk for ditt synspunkt. Det er vel ikke akkurat snakk om å være snill eller ikke i dette tilfellet, men at selger må forholde seg til de plikter han har som selger - samtidig som jeg ønsker å vite hvilke rettigheter jeg har som kjøper.

 

Båten var på ingen måte gratis, og selger opplyste på begge visningene at båten var i god stand. Så til tross for at båten er selvbygget og brukt føler jeg at båten har såpass med vesentlige mangler at det må innledes diskusjoner med selger knyttet til heving av kjøpet.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Du kan jo se etter på Båtjuss og båtliv om du finner noen av svarene du søker. Om feilen på stringeren er en mangel, er på ingen måte gitt og hevningsgrunnlag gir det neppe. Spørsmålet kan ikke avgjøres ut fra tilstanden på stringeren alene, pris på båten, genrelle beskrivelser av den og en del annet vil også ha relevans. Mangelsbedømmelse er ikke en øvelse for "ufaglærte" med andre ord. Er du allerede medlem i KNBF får du gratis bistand til å finne ut av slikt, og det finnes et alternativ også for de som ennå ikke er medlem. smiley.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt en brukt selvbygget båt, så har du køpt en brukt selvbygget båt.

Synes selger har vært mer enn snill nok med deg allerede!

 

 

Alltid kjedeligt å kjøpe ting som ikke står til forventningene men synes selger har vært snill og behjelpelig med deg...ang motorfester og avstivning såkunne du sett det vil jeg tro ved grundig besiktigelse av båt ... ved kjøp av båt og bil lønner det seg å se på varen flere ganger da du gjerne er mer kritisk og ser flere feil andre gang...

Hvilken pris du har gitt for dette spiller og en avgjørende rolle vil jeg mene...

 

Kjøpt selv en båt med mangler, litt mer arbeide enn jeg så i første øyekast da jeg ikke så bak skott ol før demontering...men det er alltid fare for slikt da man kjøper en vare med mangel...

, motoren står fast og noe som ikke gjør noe da jeg skulle bytte den ut til større , tenkte å selge den gamle motoren men får ikke mye for den slik den er nå....

 

Uansett så vil jeg ikke i min villeste fantasi klage til selger da dette er båt jeg kjøpte som den står , prisen jeg ga var så "lav" og at jeg får oppgraddert den til dagens standard for kost under det de gjerne ligger på...

At motoren står fast kunne jeg sjekket greit ved å prøve å svive den rundt... dette er min feil at jeg ikke gjorde det og prutet noen tusen til...

 

Hva ga du for herligheten og i hvilken tilstand er den ellers...?

Link to post
Share on other sites

Hvor god sak du har eller ikke har vil jeg ikke gi meg inn på.

Men når man skal kjøpe brukt båt lønner det seg alltid og ha med seg noen som har god greie på båt, når båten i tillegg er et selvbygg bør man være

ekstra påpasselig.

 

Det finnes nok av folk som har en kompis som er "flink", men fordi om man kan bytte olje på en motor eller måle spenningen på et batteri

betyr ikke det at man er kyndig til og besiktige båt. Har truffet, og hjulpet, nok folk hjemme på sørlandet som har fått problemer etter at en "flink" kompis av en kompis

har "fikset" båten/motoren deres.

 

Kjedelig sak du har kommet opp i og jeg håper det ordner seg for deg.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hva ga du for herligheten og i hvilken tilstand er den ellers...?

 

Ga 230.000.- for båten, og tilstanden ellers tør jeg ikke gi meg inn på nå - det finnes flere og flere mangler jo mer jeg demonterer for å reparere. I tillegg ga selgeren muntlig beskjed om at alt skulle være i orden.

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

heve kjøp eller knuse kneskåler her.... Eg er mektig lei av alle som selger dritt på samme marked som seriøse folk. Frekkhet er hos enkelte fullstendig grenseløs. Du må ikkje under nokon omstendigheter tru at selger er på din side og forsøker å hjelpe med de feil dere har funnet.

Siste båten eg var å såg på, manglet til og med halvdelen av annonsert utstyr.. til og med radar var annonsert men vekke. .. Folk gjør det rarest for å få solgt til høy pris. For det er jo allmenn kjent at man taper ikkje penger på båt....haha :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Les kjøpsloven GRUNDIG. Sett opp en liste over feil og mangler. Som Skipper Worse helt riktig sier: Mangelsbedømmelse er ikke en øvelse for "ufaglærte". Ring så til Forbrukerkontoret og ta en muntlig gjennomgang - da får da helt sikkert nyttige tilbakemeldinger om hva som er feil og hva som er mangler og hvordan du bør kunne gå fra overfor selger. NB: Ta den diskusjonen med selger pr e-mail, skriv med tanke på at alt skal legges fram som dokumentasjon i en evt sak. Pass også på at du i din mail referer ham på hva han sa og fortalte og ikke fortalte under vining, salgssamtale og kontraktskriving.

Jeg føler med deg - dette er ille. Riktignok gitt bare din framstilling av saken, men allikevel.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Forbrukerrådet er uegnet for å si det forsiktig. Rett nok har de jurister men de er som regel uten erfaring fra virkeligheten. Verst er at FR er et politisk organ som av prinsipp skal fremme kjøperens sak. Aldri har de ført en sak for retten heller. De er ikke så godt rustet til å bedømme en sak objektivt som en normalt begavet advokat.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hev kjøpet !

slik du beskriver det tviler jeg på at kjøper ikke er kjent med feilene..

Det vil nok ta lang tid å utbedre feilene, men ikke sikkert det blir så veldig dyrt med mye egeninnsats.

Polyester,glassfiber og kryssfiner er som kjent billig :-)

 

Men: still deg spørsmålet om du ønsker å bruke båtsesongen på dette.

Håper det ordner seg og du får en båt som er bedre rustet for sesongen :flag_bp:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Du har et problem siden båten er en selvbyggerbåt og dette tydelighvis fremkommer i din kjøpskontrakt. Råder deg til å ta en grundig taksering sammen med en fagmann/taksmann på den type båt, og få en total oversikt over feil og mangler samt en estimert pris på matrialkost ved utbedring og arbeidstimer.

 

Da har du et godt utgangspunkt for forhandlinger med selger og bevis som tåler en rettsprosess.

Jo mer du peller og plukker selv desto mer kan virke tilbake på deg i ettertid, samtidig tikker klokken i selgers favør.

 

Folk er forskjellige, og det som er en bra båt for noen kan fortone seg som et vrak for andre. Synes det blir uriktig av enkelte her å automatisk rakke ned på selger. Kjøper har også plikt til å besiktige og sette seg inn i den varen som kjøpes.

 

Har selv erfart hvordan det er å kjøpe katta i sekken. Surt, men likt for alle.

Er vel med båt som med hus. En skal bygge tre ganger før en blir fornøyd.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Du har et problem siden båten er en selvbyggerbåt og dette tydelighvis fremkommer i din kjøpskontrakt. Råder deg til å ta en grundig taksering sammen med en fagmann/taksmann på den type båt, og få en total oversikt over feil og mangler samt en estimert pris på matrialkost ved utbedring og arbeidstimer.

 

 

vil tro det er et problem jeg og, du kjøper en vare som er laget av en amatør og da må man ta høyde for at det kan være gjort ting/løsninger som ikke alltid er like bra som en fab bygget båt.

 

Med hus og våtrom så står du svakt hvis det er lekkasje i våtrom og tidligere eier har beskrevet at det er han som har gjort dette etter beste evne og forklart hva han har gjort... kamerater gjør dette når de oppgraderer hus, blitt lekkasje i ettertid og regning falt på ny eier da han var klar over at det ikke var gjort av fagmenn... kjipt for den det gjelder...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skaff deg en advokat øyeblikkelig!

 

Du er i en situasjon du ikke kan håndtere alene. Reklamasjon, krav om heving etc har tidsfrister, og du må under ingen omstendigheter reparere selv uten selgers medvirking etc etc etc.

 

Du kan vinne frem hvis det er skikkelig ille. Jo værre det er jo bedre er det for hevingskravet. Også "verdi" differanser som adskiller seg fra rimelighet er noe som kan føre frem, så det skal også takseres.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for svar alle sammen.

 

Situasjonen er nå, etter en del diskusjon med selger, at han har gått med på å heve kjøpet. Det er en ordning jeg er brukbart fornøyd med selv om jeg taper en del penger på det.

 

Jeg vil bare også legge til at båten ble gått grundig gjennom 2 ganger av både meg og en kar til før kjøp, og feilene det er snakk om var "skjult" i den forstand at de ikke var mulig å oppdage uten å demontere deler av båten eller sjøsette den for å oppdage feilene.

 

Det formelle skal ordnes med om noen dager, og da håper jeg denne saken er ute av verden og at jeg kan komme videre med båtsessongen.

/Baard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...