Jump to content

Montering batterimåler - flytte jordkabler batteri


Laholm

Recommended Posts

FinnC og jeg monterer batterimåler i Viknesen. Det viser seg at av plasshensyn på batteripolene er blant annet baugpropell koblet til forbruksbatteriets -pol (men til startbatteriets +pol).

 

Shunten skal imidlertid kobles mellom en "ren" -pol på forbruksbatteriet, og alle andre jordledninger. Det er ikke plass til å koble alle jordledningene på -polen på startbatteriet, eller på shunten. Dermed trenger vi en koblingsskinne som er solid nok til å tåle alle disse ledningene. Hvor finner vi det, fortrinnsvis i Bergensområdet?

Laholm

Link to post
Share on other sites

En bit med kobberskinne vil gjøre susen her, kanskje du kjenner en kar som jobber på everk, kanskje firmaer som driver med metallretur har en bit liggende? En elektrogrossist har helt sikkert, men er desto dyrere!! vask den med aceton og spray den med klarlakk når all kobling er ferdig, sparer deg for irr og tull!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takk!

Finnc sin konklusjon var veldig lik din. Han gikk hjem i kjelleren for å hente en gammel løsning han hadde laget til sin båt- en skinne av messing som ble overflødig da han flyttet batteriene. Vi tester ut løsningen enten i morgen eller to uker fra nå (dere tror det kanskje ikke, men det finnes et liv utenom båtlivet). Skal komme tilbake med rapport!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vel, det kan se ut til at livet utenom båtlivet får vente litt til. I dag stilte Finn med sin lokale variant:

img_5035.jpg

 

Helt i tråd med Christensens forslag. Ble montert etter alle kunstens regler, og resultatet ser slik ut:

img_5045.jpg

 

Så får vi se om konklusjonen etter neste overnatting i uthavn er at vi har tilstrekkelig batterikapasitet, eller om det er tid for fornyelse/ utvidelse av batteribanken.

 

Men nok en gang må jeg innrømme at vennskapet med FinnC bidrar vesentlig til min båtglede. Jeg håper det ikke er en for stor belastning for hans glede med sjøen!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...