Jump to content

Mikroprojekt: Krybbe til gummibåd på snapdavider


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har et problem:

 

Rib'en sidder fast på båden med snapdavider. Det fungerer fint under sejlads og når jeg lægger til langskibs. Men når jeg ligger i hjemmehavnen så har jeg et problem:

 

img_1341.jpg

 

Jeg ligger mellem pæle og for at båden kan ligge stabilt er det nødvendigt at agterfortøjningerne er krydsede. Men når gummibåden ligger i snapdaviderne er den så høj, at den hindrer at jeg kan krydse fortøjningerne. Det nytter ikke at have parallele agterfortøjninger, for så banker båden ind i naboen når det blæser.

 

Jeg har overvejet mange forskellige løsninger. At lade båden ligge i vandet. Ikke en god ide, da jeg synes, at gummiet bliver beskidt og fuldt af olie. Den er for tung til at jeg kan trække den op på fordækket.

 

En løsning er at lægge båden på badeplatformen, men her er problemet at beslagne til snapdaviderne rager op og de to gange jeg har prøvet at trække båden op på platformen har beslagene rammet glasfiberbunden med en ubehagelig lyd...

 

img_1343.jpg

 

 

Så jeg gik i gang med at tænke mig om. Nu er jeg IKKE håndværker. Bestemt ikke, så meget langt fra. Så dette er den komplette amatørs forsøg på at lave en kreativ løsning. Jeg advarer bare...

 

Først gik turen til trælastforhandleren og købe ind.

 

 

img_1347.jpg

 

For 100 træ og en sav. Et stykke på cirka 90 cm træ i 62 x 125 mm og en trekantet liste på 50 x 50 mm.Desuden to franske skruer på 100 mm.

 

Save save, og gang i skruemaskinen.

 

img_1348.jpg

 

img_1349.jpg

 

Og vips: En lille krybbe.

 

I med de to franske skruer. De var 100 mm og det var ikke langt nok :headbang:

 

img_1351.jpg

 

Jeg troede, at jeg havde målt rigtigt, men nej, jeg er IKKE håndværker. Ned i butikken og købe to på 150 mm i stedet.

 

img_1356.jpg

 

Ud på badeplatformen med det hele. Ned i beslagene med skruerne. Nu kan krybben ikke bevæge sig hverken til siderne eller op. :thumbsup:

 

img_1357.jpg

 

Op med gummibåden. Ikke helt let, men når den ligger, så ligger den!

 

img_1358.jpg

 

 

 

Nu kan båden ligge her når jeg er i hjemmehavnen og når jeg skal afsted, så kan den komme ned fra krybben og op i snapdaviderne. Eller måske bare blive liggende? Nå, men krybben vejer kun et par kilo og fjernes på under 30 sekunder. Så patentet virker smart. Nu vil jeg lige teste anvendelsen i lidt tid og så overveje om jeg skal lave noget mere permanent. Træet vil jo gå til hvis jeg ikke imprægnerer det på en eller anden måde, går jeg ud fra?

 

Båden er lidt trcky at få op alene men det går nok fint når man er to. Men ned kommer den rigtig fint. Måske er det noget med teknik.

 

Nå, men dette var et lille mikroprojekt til inspiration :smiley: Sjovt at lave, men rigtige gør-det-selv folk har nok en mening om kvaliteten ...

Link to post
Share on other sites

hehe.... veldig kult !

 

Selv er jeg iferd med å utvikle at hat forhold til vår jolle med en altfor liten badeplattform headbang.gif. Har snapdavitere, så det går jo på et vis...

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Det eneste jeg er utilfreds med i 390'eren er badeplatformen (for lav, for kort) og indretningen af flybridgen. Måske ville det bare være billigere at bede NW om at forhøje og forlænge badeplatformen og ny-indrette fly'en ? :confused:

 

Det er i hvert fald billigere end at skifte til en 420'er for at få et ekstra bad som jeg alligevel ikke vil komme til at bruge til noget :wink:

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

SRA: Enig - jeg ser mest dette som et slags POC (Proof of Concept).

 

Stolpesko blev vurderet men "stangen" er for tyk til at kunne gå i snapdaviderne. Det bedste ville jo nok være en ramme i rustfri stål med en krybbe af hård plast eller hårdtræ skruet på. Men det er altså langt ud over mine evner...

 

Sådan ser patentet ud fra ydersiden:

 

img_1359.jpg

 

Og bagfra:

 

img_1355.jpg

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: Det eneste jeg er utilfreds med i 390'eren er badeplatformen (for lav, for kort) og indretningen af flybridgen. Måske ville det bare være billigere at bede NW om at forhøje og forlænge badeplatformen og ny-indrette fly'en ?

Det er det nok. Og NordWest fikser nok det. Hva vil du endre på flyen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...