Jump to content

Volvo penta md21b som kjøler dårlig


Per Egil

Recommended Posts

Heisann. Jeg har kjøpt meg en nidelv 24 1972 mod som jeg har restaurert.Nå står jeg ovenfor motoren å skifter slanger,sinkanoder,pakninger ja alt omtrent er skiftet nå,men så har det seg sånn at jeg får kjøling på tomgang men når jeg gir gass så suger den slangen som kommer inn på oljefilter huset fra giret helt flatt da kommer det ikke vann,Sjøvannsfilteret er skiftet slanger er også skiftet,bunninntak er åpent.

Sjøvannet går fra inntaket til filteret,derfra går det en slange til undersiden av giret.På giret er det 2 stk sinkanoder,disse er også byttet.men for meg så ser det ut som derfra til oljekjøleren må problemet ligge.Jeg går utifra at giret også skal ha kjøling. Er det noen her som har vært borti samme problemet??? Her trenger jeg virkelig hjelp ::::)Jeg tok en slange direkte fra sjøen til oljekjøleren da fikk jeg skikkelig kjøling....Men kan jo liksom ikke kjøre med det da hehe :D

Link to post
Share on other sites

Anodene på gearet kan brekke og tett igjen. En avbrukket anode-del kan ligge lenge inni der. Og få selskap av flere..

Den ene MÅ være av den korte typen, ellers brekker den allerede idet den monteres.

Det er to steder som er utsatt for å gå tett på denne motoren, inntaket til oljekjøler (kan ikke være årsaken her) og gearet...

 

Hva med slangen mellom gear og sjøvannsfilter samt mellom sjøvannsfilter og sjøen, suges disse også flate?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det var nok bare slangen mellom oljekjøler og filter som ble flat kan man si :D prøvde å gå ut en tur i dag med ca 3000 rpm men da begynte den å bli varm igjen men gikk jeg ned til 2800-2900 så gikk det fint ..Den gikk da ca 12 knop :) kan ikke klage da hehe :D

Redigert av Per Egil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg ser i dag at jeg mangler oljetrykk.Det er ingen ledninger som går inn på denne.Har sett etter ledninger som er løs men kan ikke finne dette.Er det noen her som har koblingskjema til denne? det er en nidelv 1972 mod å motoren er en volvo penta md21b 1980 mod.Ellers virker alt sammen som det skal :D

Link to post
Share on other sites

Blitt anbefalt at man bare monterer 1 sink på gearet. På mitt var det også utrolig mye dritt i kanalene på gearet, så det kan lønne seg å ta av gearet innimellom for å rense opp litt. Alla høst da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

takk for alle svar :) det var nok slangen mellom gear å oljekjøler som var for dårlig.denne kunne trykkes flat med 2 fingre.Gear er avmontert å renset,det var litt drit inni der men var vel mest drit etter sinkanodene.Motoren funker meget bra nå med ca 3000rpm .Skal ikke klage jeg da hehe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...