finnmarken Startet 12.Mai.2011 Del på Facebook Startet 12.Mai.2011 Hei! Lurer på om noen her kan hjelpe? Motoren er en Ford 2728t fra 1984. Noen ganger er starteren helt død. Jeg vrir om nøkkelen, men ingen ting skjer -ikke en lyd. Så kan jeg f eks vente litt, og så kan den plutselig starte som vanlig. Noen her som har tips til hva feilen kan være? Periodiske feil er noe dritt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.Mai.2011 Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 Noen ganger er starteren helt død. Har hatt samme motor. Et tips kan være innslag til starter, har du sjekket det ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 Takk for svar. Jeg får hjelp av en flink "ekspert" i morra. Han har til nå sjekket tenningslåsen. Den er i orden. Innslag til starter? Er det det som kalles innslagsrellè? Er dette noe som evt kan byttes? Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 12.Mai.2011 Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 (redigert) Innslagsrelè kan byttes ut det. Ikke sikkert at tenneningslåsen din er ok for det, for det kan hende at den ikke makter å trekke relèet hvis det er dårlig kontakt i den selv om det er målbart med multimeter. Kan også hende at ankeret i innslagsrelèet går tregt slik at hovedstrømmen til starteren ikke slår inn.. Redigert 12.Mai.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Ø33H-GUNN Svart 13.Mai.2011 Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Dettever et kjent problem i Amcarmiljøet, skyldes som oftest at starteren blir for varm pga nærheten til ekshaustmanifold. Et varmedeksel kan monteres, eller annen type starter kan monteres. Sjekk hos Sarpsborg Motor. Url om lignende fra corvetteforum vedlegges Her Lykke til med hue langt nedi motorrommet - husk solfaktor i rørleggersprekken ;) Sitér dette innlegget ..turen er over når en går iland.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 13.Mai.2011 Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 skyldes som oftest at starteren blir for varm pga nærheten til ekshaustmanifold. At starteren blir varm pga nærheten til ekshaustmanifold er neppe noe problem på en Ford 2728 med mindre motoren har mistet kjøling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Takker for alle svar. Kom gjerne med flere ideer. Frydenbø (eller Sabb) i Bergen sa at siden starteren virker perfekt som den skal når den slår inn, så er denne i orden, men hvordan kan jeg sjekke om det er dette innslagsrellèet som er dårlig? Jeg får ta å sjekke hva dette rellèet koster. I ettermiddag skal min "ekspert" forsøke å hjelpe meg. Så til flere forslag vi har til løsning til større er sjansen for og lykkes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 13.Mai.2011 Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Legger ved et bilde av starter. Du må finne frem voltmeteret og måle spenninger mens du starter. På A kommer kabelen fra batteriet inn og den skal ha spenning også før du starter. Når du starter og du hører klikket i releet, skal du ha spenning også på C. B og D er tilkoblet gir spenning til releet fra starknapp eller tenningsbryter. Har du spenning A men ikke på C etter at releet har slått inn, kan du regne med at selve kontakten inne i releet mellom A og C er brent eller skadet. Dersom releet ikke slår inn selv om spolen på får spenning B og D, kan det skyldes treghet i releet. Håper det går bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Takker for all hjelp. Starteren min er ikke lik den på bilde. Den er ganske lang, og tung. Innslagsrellèet tror jeg må være inni selve starteren ved bendiksdrevet. I går og i dag har jeg jobbet med problemet, og håper nå at "ting" skal være i orden. Det har vært en skrekkelig jobb. Fryktelig trangt og vrient. Jeg var lenge redd for at vi ikke skulle klart å få den på plass igjen. Det vi gjorde var å skru ut starteren, sjekket denne og sjekket alle kontakter og sørget for god kontakt der det kanskje ikke var det. Nå har jeg startet mange ganger på rad, og den har virket alle gangene. Hvor feilen var vites faktisk ikke. Det er jo det kjedelige her, men nå har vi gjort det vi kunne. Bare tiden vil vise om den nå blir å stole på, men sånn er det vel ofte periodiske feil. Redigert 15.Mai.2011 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Det kan ofte bare være treghet i starteren som er årsak til at den fusker. Når dere da har gjort den rein og smurt det som ser ut for å ha behov for det, vil den sikkert vare lenge. Tror jeg vet hvilken starter du har, men det hadde vert flott med et bilde av den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.