Jump to content

Ford 2728t -Starteren svikter av og til


finnmarken

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på om noen her kan hjelpe? Motoren er en Ford 2728t fra 1984.

 

Noen ganger er starteren helt død. Jeg vrir om nøkkelen, men ingen ting skjer -ikke en lyd. Så kan jeg f eks vente litt, og så kan den plutselig starte som vanlig.

 

Noen her som har tips til hva feilen kan være? Periodiske feil er noe dritt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg får hjelp av en flink "ekspert" i morra. Han har til nå sjekket tenningslåsen. Den er i orden.

 

Innslag til starter? Er det det som kalles innslagsrellè? Er dette noe som evt kan byttes?

 

Alle tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Innslagsrelè kan byttes ut det. Ikke sikkert at tenneningslåsen din er ok for det, for det kan hende at den ikke makter å trekke relèet hvis det er dårlig kontakt i den selv om det er målbart med multimeter. :smiley: Kan også hende at ankeret i innslagsrelèet går tregt slik at hovedstrømmen til starteren ikke slår inn.. :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Dettever et kjent problem i Amcarmiljøet, skyldes som oftest at starteren blir for varm pga nærheten til ekshaustmanifold. Et varmedeksel kan monteres, eller annen type starter kan monteres.

Sjekk hos Sarpsborg Motor. Url om lignende fra corvetteforum vedlegges Her

Lykke til med hue langt nedi motorrommet - husk solfaktor i rørleggersprekken ;)

..turen er over når en går iland..

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar. Kom gjerne med flere ideer.

 

Frydenbø (eller Sabb) i Bergen sa at siden starteren virker perfekt som den skal når den slår inn, så er denne i orden, men hvordan kan jeg sjekke om det er dette innslagsrellèet som er dårlig? Jeg får ta å sjekke hva dette rellèet koster. :confused:

 

I ettermiddag skal min "ekspert" forsøke å hjelpe meg. Så til flere forslag vi har til løsning til større er sjansen for og lykkes. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde av starter.

 

Starter_Solenoid.PNG

 

Du må finne frem voltmeteret og måle spenninger mens du starter.

På A kommer kabelen fra batteriet inn og den skal ha spenning også før du starter.

 

Når du starter og du hører klikket i releet, skal du ha spenning også på C.

 

B og D er tilkoblet gir spenning til releet fra starknapp eller tenningsbryter.

 

Har du spenning A men ikke på C etter at releet har slått inn, kan du regne med at selve kontakten inne i releet mellom A og C er brent eller skadet.

 

Dersom releet ikke slår inn selv om spolen på får spenning B og D, kan det skyldes treghet i releet.

 

Håper det går bra.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for all hjelp.

 

Starteren min er ikke lik den på bilde. Den er ganske lang, og tung. Innslagsrellèet tror jeg må være inni selve starteren ved bendiksdrevet.

 

I går og i dag har jeg jobbet med problemet, og håper nå at "ting" skal være i orden. Det har vært en skrekkelig jobb. Fryktelig trangt og vrient. Jeg var lenge redd for at vi ikke skulle klart å få den på plass igjen.

 

Det vi gjorde var å skru ut starteren, sjekket denne og sjekket alle kontakter og sørget for god kontakt der det kanskje ikke var det. Nå har jeg startet mange ganger på rad, og den har virket alle gangene. :thumbsup:

 

Hvor feilen var vites faktisk ikke. Det er jo det kjedelige her, men nå har vi gjort det vi kunne. Bare tiden vil vise om den nå blir å stole på, men sånn er det vel ofte periodiske feil.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan ofte bare være treghet i starteren som er årsak til at den fusker. Når dere da har gjort den rein og smurt det som ser ut for å ha behov for det, vil den sikkert vare lenge. Tror jeg vet hvilken starter du har, men det hadde vert flott med et bilde av den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...