Jump to content

Glødeplugger på min TAMD30A, noen som kan forklare hvordan bytte ?


Worry II

Recommended Posts

Heisann ! Jeg må nå gløde opp i mot 1 minutt for å få start på godmaskinen min, noe jeg tror er litt i overkant lenge.

Vil anta at det hjelper å skifte glødeplugger. Men, som en middels god hobbymekaniker hadde jeg håpet på å få litt hjelp

av noen her som har gjort dette selv. Hadde blitt veldig glad om jeg kunne fått tips helt fra start på hvordan jeg gjør dette,

med alt fra delenummer på pluggene, til hvor de sitter og hva jeg trenger av verktøy. Håper på litt bistand fra proffene.

Link to post
Share on other sites

Hei Worry.

Har selv ikke byttet dem, men har du sjekket at spenningen er bra frem til pluggene (mulig du har som en selvfølge sjekket det, men jeg spørr alikevell)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

(mulig du har som en selvfølge sjekket det, men jeg spørr alikevell)

 

Nei, jeg har ikke det :blush:, men siden glødinga de siste årene gradvis har behøvd noe lenger tid på seg så går jeg ut i fra at de begynner å bli dårlige.

Jeg tror de som sitter der er fra 1997 og da er det kanskje på tide å bytte ?

Link to post
Share on other sites

Har ikke stor erfaring med dem, men jeg har hatt eldre motorer uten at det har vært behov for å bytte (Bl.a. 40B motor fra 1985).

Kjedelig å ha brukt tid og penger på å bytte hvis det bare er spenningsproblemer.

Jeg ville først gått over koblingene og sjekket spenningen.

 

Prøv å sjekk enkle ting først.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så dumt å bytte de, om de har røket eller ei. Blir de sittende alt for lenge, kan de bli vanskelige å få løsnet, med resultat av knekte plugger, som lett blir et mareritt!

 

Jeg ville byttet en gang for ofte i løpet av ti år enn en å droppet det, å endtopp med fastsatte plugger til slutt!

 

 

Alle trenger ikke ha røket heller, om en ikke virker blir det automatisk værre å få startet opp.

Link to post
Share on other sites

Du finner det i Owners Manual via linken her i dokumentarkivet:

https://baatplassen.no/i/topic/61553-volvo-penta/

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...