Jump to content

Ser mitt strømregnskap riktig ut ?


Enzo

Recommended Posts

Sitter og regner litt på forbruk her og lurer på om jeg har tallene mine korrekte.

Scenarioet er ett døgn under seilas der jeg bruker autopilot hele tiden, sveiper med radaren noen få sveip hvert 10-30min gjennom natten, lader PC 2-3timer i døgnet, kjøleboks hele døgnet, lanterner den mørke delen av natten (3,5W pærerx3) er det noe jeg har glemt ?

 

 

Kjøleboks-60

Lanterner LED- 8

Radar/plotter/instrumenter- aner ikke men kan det være så mye som 30-50 ?

Vannpumpe,div Ledlys og annet smått-10

Lading av PC- 20 2-3timer i døgnet ?

 

Autopilot-140 ( ray 6001 hydraulisk, fant ikke forbruk på hydraulisk men elektrolineær bruker opp mot 70w, kan det stemme at det går med så mye strøm her ?)

 

Prøver å finne ut hvor ofte jeg må lade, jeg har rundt 600AGM bank og regner da med jeg har rundt 200ah å bruke før jeg må lade.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skal sette opp ett slikt regnskap tror jeg det er enklere å beregne ut fra hvor mange Wt eller Ah som går med direkte.

 

Kjøleboks 60W a 24t = 60W/12V*24t = 120Ah (ved 60W kontinuerlig effekt, I realiteten vil vel 60W gå med den første tiden etter at du starter opp og deretter vil effktforbruket reduseres en del - 30Ah pr døgn i stabil drift?

 

For PC-lader tror jeg du kan regne ca 40W effektforbruk (varierer med type)dvs. 40/12*3= 10Ah.

 

Summen av Ah bør da bli mindre enn 200 Ah men det vet du vel.

Dette er bare mine gjetninger og egne erfaringer - om noen vet bedre sier dem sikkert fra :)

Marius

Link to post
Share on other sites

Du skriver du har 600 Ah AGM batteribank. Nå er det forskjellige typer AGM batterier mht antall sykluser de tar og hvor mye du kan ta ut men jeg vil tro du ihvertfall har 300Ah (50% ved langsom utlading) og ikke 200 Ah til rådighet om de er ladet helt opp. Det hjelper jo en del..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kanskje du kan måla straumane til kjøleskap og autopilot med eit tangapmeremeter når du seglar. Det kan kanskje gje meir presise tal?

 

Eg synest forbruket på autopiloten høyrest mykje ut. Styringseininga på autopiloten brukar vel like mykje straum heile tida, medan drivaren berre brukar straum når den faktisk endrar stillinga på roret.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når du skal sette opp ett slikt regnskap tror jeg det er enklere å beregne ut fra hvor mange Wt eller Ah som går med direkte.

Kjøleboks 60W a 24t = 60W/12V*24t = 120Ah (ved 60W kontinuerlig effekt, I realiteten vil vel 60W gå med den første tiden etter at du starter opp og deretter vil effktforbruket reduseres en del - 30Ah pr døgn i stabil drift?

 

Jeg har målt oppgitt at kjøleboksen trekker 60ah pr døgn, beklager om jeg var uklar ved å ta den med, det r nok mest PC og autopilot som var usikkert, kjøleboksen trekker i snitt 54ah pr 24timer men jeg tar litt i for å runde av, å ta med watt/spenning osv endrer nok ikke regnestykket, og den står på døgnet rundt året rundt så dette er snittbruk, 30ah/døgn kan jeg bare drømme om dessverre.

 

For PC-lader tror jeg du kan regne ca 40W effektforbruk (varierer med type)dvs. 40/12*3= 10Ah.

Det var fint å høre, aner ikke hvor mye strøm slikt bruker men da kan jeg trekke fra 10ah der takktakk

 

 

Du skriver du har 600 Ah AGM batteribank. Nå er det forskjellige typer AGM batterier mht antall sykluser de tar og hvor mye du kan ta ut men jeg vil tro du ihvertfall har 300Ah (50% ved langsom utlading) og ikke 200 Ah til rådighet om de er ladet helt opp. Det hjelper jo en del..

Jeg har disse Sem/mastervolt batteriene og de kan nok fint tas ned til 20% innimellom men nå er det slik at under seilas så kan man ikke fylle banken til 100%, det vil ta timer med motorlading, så den banken vil nok sveve mellom 50-60 & 90% og da tror jeg nok 200ah er nogenlunde fornuftig å beregne, de skal jo lades opp igjen og det er noe jeg ikke vil bruke masse tid på ved å ta ned banken f.eks 400+ah, noe jeg nok kan om jeg vil

 

 

Kanskje du kan måla straumane til kjøleskap og autopilot med eit tangapmeremeter når du seglar. Det kan kanskje gje meir presise tal?

Har allerede Victron batterimonitor så jeg har full kontroll på kjøleboksen, men jeg har aldri målt autopilotforbruket så det var det jeg lurte mest på.

Eg synest forbruket på autopiloten høyrest mykje ut. Styringseininga på autopiloten brukar vel like mykje straum heile tida, medan drivaren berre brukar straum når den faktisk endrar stillinga på roret.

Ja det var det store spørsmålet, elektrolineær "motor" bruker er det 40-70W (3,3-5,8) og jeg har hørt de hydauliske skal bruke enda mer så det er det store spørmålet, elektronikken bruker vel nær null strøm så det er ikke noe å bry seg med tenker jeg også.

 

 

Ask

 

 

Eg ville spandert de to tre tusen som en batterimonitor koster. Foreløbig ser det ut som om den er genial. Da viser forbruk i øyeblikket, og gjennværende batteritid med gjeldende belastning.

Takktakk, jeg har en genial batterimonitor allerede :cheers_wine:

 

 

Må bare beklage om førsteposten var litt uklar, jeg tok med alle forbrukerne for å høre om det var noen jeg hadde glemt, det er nok bare autopilot, PC og muligens radar/instrumenter jeg var litt usikker på

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Autopilot-140 ( ray 6001 hydraulisk, fant ikke forbruk på hydraulisk men ktrolineær bruker opp mot 70w, kan det stemme at det går med så mye strøm her ?)

Den bruker opp mot 70w under full belastning, de er i stor sjø. Med hydraulisk drev blir de litt mer. Du kan justere daglig forbruk der litt ned ditt oppsett trekker ca 40w gjennomsnittig i stillere vann.

 

 

Jeg har disse Sem/mastervolt batteriene...

Disse batteriene er produsert av Leoch og er av ypperste kvalitet (12 år). Om du skal finne deg batterier som tåler mer juling bør du velge deg Litium Iron. Prisen på lik ampermengde du har i dag blir fort opp mot 100.000kr.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ojj det var interessant servicemannen, da er vi jo ned mot halve forbruket på autopiloten, det er veldig bra.

 

Nei de batteriene skal jeg ikke bytte ut, de virker å være knallbra hittil, eneste er at hvilespenningen er så høy at jeg mistenker dynamoen for å tro at de er mindre belastet enn de i virkeligheten er.

Her om dagen tok jeg ut 140ah og da var hvilespenningen fortsatt på rundt 12,7V når jeg da kjørte motor så lå spenningen på 13,6V og den lastet bare inn rundt 36A, banken var da tatt ned ca 20% i følge Victronmåleren, dog kjørte jeg bare motor i ca 20min så spenning/strøm hadde kanskje endret seg underveis hadde det vært normale batterier så hadde kanskje spenningen vært endel lavere og da hadde vel dynamoen kjørt inn mer strøm ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På langtur sparer du en del strøm på å justere autopilotparametre (som demping) etter forholdene samt trimme seilene for best mulig balanse. Da holder den også lengre. Ville også vurdert slepegenerator og solceller selv om det koster en del.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...