Jump to content

Bravo 3 drev går ikke i gir etter montasje


Geir

Recommended Posts

Har akkurat montert mitt Bravo 3 drev etter vinteropplag.

Oppdager da at den ikke går i gir selv om spaken flyttes.

 

 

Det ser ut som girvaieren hekter tak i den delen av drevet den skal.

 

Noen tips om hvorfor den da ikke går i gir?

 

Det er første gang jeg monterer ett slikt drev. Hva kan jeg ha gjort feil?

 

 

:-) Geir

Link to post
Share on other sites

Hvis drevet fungerte før det ble tatt av så er det vel lite sannsynlig at det er noe teknisk galt med selve drevet.

 

Begynn i den mest logiske enden, sjekk at girvaieren sitter slik den skal, det er en arm med en liten "klips" ting inne i det hullet i drevet der som vaieren skal sitte i, her sitter det også en, tja, hva skal jeg kalle det, en slags "gaffel" på vaieren, denne har lett for å vri seg, og da virker det ikke.

 

Det kan og være at det må justeres noe på vaieren, selv om det er lite sannsynlig ettersom det har fungert før.

 

Dersom du er helt sikker på at vaieren sitter slik den skal, så du må ha av det bakre lokket. I det bakre lokket sitter en liten hylselignende sak med noe kuler og en fjær i.

Denne setter seg enkelte ganger fast etter vinteropplagring, og da vil heller ikke drevet gå i gir, den må da løsnes og smøres opp, eller ny "hylse" må kjøpes, koster noen hundrelapper.

Pakningen til lokket må også skiftes dersom det taes av, og når lokket er av ser du skiftemekanismen slik at det er lettere å se hva som virkelig skjer.

 

Før du begynner å ta av deksler på drevet, så sjekk som sagt at du er helt sikker på at det ikke er vaieren eller festene til denne som er problemer.

 

En annen mulighet er selvfølgelig at det er brudd på vaieren, men du sjekket vel at den beveget seg fritt før du monterte drevet diving.gif

Link to post
Share on other sites

På Bravo så må du ha fart på inngående aksel for å teste gira(motor igang). Er ikke dog-giring på de, men klutsj kon. Får du ikke gir inngrep med motor igang så er det ganske sikkert at du ikke har truffet ordentlig i sporet på girklipset og at det ikke har låst vaieren når du har satt på drevet. Helt riktig som Bayer sier.

 

God tommelfinger regel når du monterer Bravo-drev er at du setter spaken i fri og drevet i forover(drar ut gearet fra hullet i drevet), klipser vaieren nedi sporet, sjekker at låseblekket faller over vaier-kula før du presser drevet inntil braketten og drar til.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dra ut vaierens "festeklips" med en nebbtang i fliken til venstre. Dette går lett om du samtidig dreier litt på akslingen. Om du ikke drar ut festeklipet er det ikke fort gjort at vaierens endestykke butter mot klipset, og du vil muligens greie å få den i revers. Det er derfor viktig å teste funksjonen både forover og bakover før du sjøsetter.

 

drev9.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...