Jump to content

Kan man få bort diesel/gammelbåt lukt?


Kjetil1

Recommended Posts

Fikk et spørsmål av en nabo i dag som jeg ikke vet svaret på. De tror bare jeg har hatt båt i gårdsrommet i vinter, vet jeg alt :wink: .

Men han lurte på om det gikk an å få vekk den standard eimen/lukta mange dieselbåter får når de blir noen år. Det er en blanding av diesellukt, litt septikklukt,, treolje/lakklukt og lukt av folk som har brukt båten. Kan han vaske med noe smart som tar knekken på det verste? Må alt av innredning ut?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

"Båtlukt" er vanskelig å få bort grunnet at kildene til lukta i gamle båter fortsatt er der. Gamle slanger, feil slanger, slangeklemmer, endestykker, pakninger og gammelt materiale gjør at det svettes diesel, septik, olje, kjølevæske mv. Videre er båten gjerne lekk ett eller annet stedet slik at den tar inn sjøvann nedenfra eller regnvann ovenfra - noe som bedrer grobunn for mikroorganismer (fukt i båten). NÅr alle disse kildene er reparert/utskiftet har det hensikt å starte en omfattende rengjøring for å bli kvitt gammel diesel mv Jeg har vaska og eddikbehandla gammel båt i årevis uten at det hjalp. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg er også noe plaget med dårlig lukt i båten , og har i den forbindelse kjøpt inn diverse preperater for testing, deriblant en ozonmaskin .

Foreløpig har jeg kun testet noe jeg kjøpte på Biltema.

Og jeg er forbauset på effekten fra "dingsen", når jeg nå ankommer båten og åpner døren blir jeg møtt med frisk luft istedenfor innestengt gammal "dieselstank" .

Produktet kostet kun 40 kroner :smiley:

 

luktfjerner_biltema.jpg

Link to post
Share on other sites

God luftgjennomstrømning i båten når den er lukket og låst er første bud.

Deretter mye tålmodighet, mange vaske-og-skure-omganger og lave forventninger.

Diesellukt er nesten umulig å bli kvitt.

Avdampningen er svært langsom, men påskyndes litt ved varme og ventilasjon.

 

Porøse overflater:

Alt som er det minste porøst har på mikroskopisk nivå en "uendelig stor overflate" som det er vanskelig å få gnukket vekk eller løst opp luktmolekyler fra.

Bakterier kan løses noe med enzymholdige vaskemidler (f.eks tøyvask).

Gammelt innertrekk vil lett få skjolder eller flekker om det brukes sterke vaskemidler.

Bruk tøyvask med enzymer og/eller tepperens.

Støvsug, vask, dekk med bakepulver og støvsug og vask igjen. Spray evt på med annen lukt.

 

Alle tekstiler på puter bør skiftes. Kanskje også selve putene, ellers vil diesellukten avgis hele tiden hvis det har trukket til seg diesellukt i lang tid.

Møbeltrekk kan kan du vaske mange ganger og likevel kjenne at bare litt lukt forsvinner av gangen.

Bryk enzymholdige vaskemidler og skyll godt.

Om trekket er ull-holdig og evt impegnering er forsvunnet så er det enda vanskeligere.

 

Om trekket er vanskelig å få av og på (særlig etter vask) så kan hele puter vaskes i badekar, men det er veldig tungt og vanskelig å håndtere lange sitteputer.

I vaske/skyllevannet kan det brukes f.eks mint-holdige produkter som f.eks blå Nivea Bath Care (ikke for mye!).

Tørkingen kan ta lang tid. Likevel kan lukten sitte godt igjen.

 

Glatte overflater:

Glatte overflater må skures kraftig for hånd og om mulig med noe som inneholder slipemidler, som Autosol (på boks er billigst) eller Jif skurekrem.

Tilsett gjerne eddik i vaskevannet som dreper bakterier.

Zalo er fettløsende og kan fjerne diesel på glatte overflater og til en viss grad i tøy sammen med eddik.

 

Husk at Salmiakk og Klorin ikke må blandes med andre stoffer eller væsker fordi blandingen kan bli svært giftig og irriterende.

 

Etterbehandle med f.eks sitrusspray (Biltemas spray lukter kunstig/emment i større mengder) eller sitronsyre.

Sette flere åpne skåler/bokser rundt omking med Salmiakk , om du orker. Evt bare når du er borte fra båten.

 

Grønnsåpe med furunålslukt hjelper på mange andre lukter når underlaget er bakteriefritt, dvs. forbehandlet med Klorin.

NB! Underlaget må først ha vært skyllet godt og tørket etter bruk av Klorin.

Fordelen med grønnsåpe er at det inneholder fett som legger en liten hinne over det som opprinnelig lukter.

 

Andre lukter for å maskere dårlige lukter:

Kamfer, Menthol og Tea Tree olje. (De kan også hjelpe litt mot kvalme.)

Smør en dråpe Vademecum munnvann eller Mentholatum salve på hendene, under nesen eller haken.

Lukten er frisk, men kan kreve litt tilvenning for noen. Start med små mengder.

Smør noen dråper Vademecum utover på flere godt oppvarmede skåler.

 

Steder som er vanskelig å komme til kan sprayes med bakteriestoppende midler for fjerning av dyrelukt og lukt av katteurin. Fås i dyrebutikker.

 

Det er veldig individuelt hvilke lukter vi liker eller tåler, så eventuelle andre som oppholder seg i båten bør tas med på råd!

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...