Gabba III Startet 13.Mai.2011 Del på Facebook Startet 13.Mai.2011 Har fått en del hvitt pulver på innsiden av skroget i snekka, og lurer på om noen kan fortelle meg hva det kan være Dette har kommet de to siste årene, etter at jeg skrapet og oljet innvendig. Jeg har kun oljet med Owatrol D1 på innsiden. Ikke like mye på alle bordene: Ingen ting under tiljene, tyder på at fuktigheten har en betydning: Forslag mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 13.Mai.2011 Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Mulig at det er saltavleiringer på innsiden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Gabba III Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2011 Forsøkte å smake litt, og det var ikke spesielt salt. Sopp kan det være, men det er helt tørt som pulver. Og ville ikke sopp trivdes bedre under tiljene, der det er mørkt og fuktig? Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Ligner litt på en type "lut" som kan dannes ved feil i det elektriske anlegget. Kjenner ikke prosessen i detalj, men det fungerer visst slik at nagler i bordgangene fungerer som ledere for strøm på avveie og i denne prosessen brytes også treverket ned og får et hvitt pulveraktig belegg. Naglene vill også tære bort over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Vært endel snakk om dette tidligere, og da har det blitt henvist til denne artikkelen. (dessv. finnes ikke bildene lenger) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Hei! Du har problemer med offeranodene dine. Eller tipper jeg rett når jeg tror du har hørt på noen kloke hoder og kuttet ut offeranodene under båten. Kan også skrive seg fradårlige koblinger i det elektriske annlegget, eller en lensepumpe i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Jeg har en offeranode på båten, og den tæres stort sett bort i løpet av sesongen. Har elektrisk lensepumpe ja, men den trenger jeg Sitér dette innlegget Link to post
propelltau Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Det ser ut som lutråte, sjekk det elektriske anlegget/anode og spray eddik på det hvite. Sitér dette innlegget Link to post
Gabba III Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Så vidt jeg forstår oppstår lutråte der metall er i kontakt med skroget. Jeg har ikke noe av dette hvite pulveret rundt propellhylse eller skroggjennomføringer, men mest foran i båten, der bildene er tatt. Dette er også langt unna lensepumpe og annet elektrisk utstyr. Treet under pulveret viser ingen tegn til å være svakt, men virker helt normalt. Sitér dette innlegget Link to post
ksnes Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Jeg har også noe slikt, og har lurt fælt på hva det var. I min båt har dette dukket opp midtskips og jeg ser ikke helt hvor dette skal komme fra... Kan det komme av et gammelt batteri som har stått i dette området? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Lutråte kommer av vagabonerende strømmer. En anode gir nok strøm til å trigge reaksjonen. Lensepumper og fuktige strømkabler som lekker er også kjente leverandører av slike strømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Nå har ikke jeg trebåt, men jeg fant en gammel artikkel fra -91 i det svenske bladet Segling som tar opp emnet anoder og galvanisk råte i trebåter som jeg synes er velskrevet og verd å lese. Jeg har skannet artikkelen, og den kan lastes ned i PDF-format her. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabba III Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Takk for tips! Har lest og tenkt litt. Dette startet omtrent samtidig med at jeg byttet heljern (flyndre?!) på snekka etter et ublidt møte med Nordre Froungbåen. Det gamle var av jern og det nye er syrefast. Anoden er festet til heljernet, som igjen er koblet til akselflensen. Syrefast vil vel klare seg uansett, så kanskje det hadde vært en ide å bare koble anoden til akselflensen? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 (redigert) Link Ovenstående artikkel viser bilder slående like dine. Redigert 14.Mai.2011 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Forsøkte å smake litt, og det var ikke spesielt salt. Salt er et noe misforstått ord for vi tenker egentlig på bordsalt (natriumklorid) når vi sier salt. Men salt er egentlig krystallisering av ioner, som er igjen er en kjemisk reaksjon. Det hvite pulveret er enkelt forklart en kjemisk reaksjon, og i trebåter blir dette synliggjort både som metallisk og ikke metallisk krystallisering. Når det gjelder årsak så kan dette være så mangt, men før i tiden så vi ikke dette så tydelig fordi da ble ofte skroget overspylt med vann (saltvann). I dag når båtene skal være helt tørre innvendig ser vi det oftere. Det nevnes anoder og lekkasjestrøm som en mulig årsak, og det kan være delvis riktig da et treskrog er elektrisk ledende slik at man har en naturlig EMF og en mulig tilført EMF. Men hvis man ikke har lut i tillegg så er primærårsaken erfaringsvis noe annet. Dette er forhold som må måles for at man skal kunne eliminere mulige årsaker. Du skriver at du har oljet skroget innvendig, og det ville ikke undre meg om områdene med det hvite pulveret er innsatt med mindre olje (ikke mettet i sprekker) enn de stedene som ikke har hvitt pulver og eller at trevirket i disse områdene har noe mer vanninntrengning som igjen gir grobunn for en større kjemisk reaksjon med oksygen. Med hensyn til mulige feil så måler man båten for å eliminere bort feil, og så sitter man da tilbake med noen naturlige årsaker, som kanskje er som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Det nevnes anoder og lekkasjestrøm som en mulig årsak, og det kan være delvis riktig da et treskrog er elektrisk ledende slik at man har en naturlig EMF og en mulig tilført EMF. Men hvis man ikke har lut i tillegg så er primærårsaken erfaringsvis noe annet. Dette er forhold som må måles for at man skal kunne eliminere mulige årsaker. Du skriver at du har oljet skroget innvendig, og det ville ikke undre meg om områdene med det hvite pulveret er innsatt med mindre olje (ikke mettet i sprekker) enn de stedene som ikke har hvitt pulver og eller at trevirket i disse områdene har noe mer vanninntrengning som igjen gir grobunn for en større kjemisk reaksjon med oksygen. Min utheving. Jeg har mest tro på dette. Galvanisk betinget "saltdannelse" kommer ut fra mine erfaringer først og fremst rundt gjennomgående metall. Min erfaring med anoder på trebåt var saldannelse (hvitt pulver) rundt de gjennomføringene som sinken var koblet til. Typisk rorstamme, propellhylse og bolterne som holdt lagebukk for propellaksel. Hva strøm fra det elektriske anlegget på avveie kan forårsake vet jeg lite om. Vil tro at dette også vil søke seg mot metall gjennomføringer og vise seg der først. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Min utheving. Min erfaring med anoder på trebåt var saldannelse (hvitt pulver) rundt de gjennomføringene som sinken var koblet til. Typisk rorstamme, propellhylse og bolterne som holdt lagebukk for propellaksel. Hva strøm fra det elektriske anlegget på avveie kan forårsake vet jeg lite om. Vil tro at dette også vil søke seg mot metall gjennomføringer og vise seg der først. Det er riktig det du skriver. Men det er flere forhold som kommer i betraktning, naturlig nok. Se på klinkene til ksnes. For meg er dette korrosjon på full fart. Borgangene kan være gjennomtrukket av vann (vassne bordganger). Dette kan enten komme av at de er gamle og har mistet den naturlige harpiksen. Eller så kan det være at bordgangene begynner å gå i oppløsning (luting). Eller så kan det være mugg som vokser på fukten. Før i tiden brukte vi noe som het Pingo Soppvask fra Jotun. Smurte dette på i konsentrert form. Forsvant det hvite belegget, og overflaten tørket opp, så var det sopp (organiske saker). Hvis det ikke forsvant, så var det sannsynligvis elektrisk betinget. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg har sett mange trebåter som har blitt vasket med sopp og algedrepende Jotun produkter fordi båteierne har fått gode råd med hensyn til å fjerne både det ene og det andre. Når jeg sier at ligninet mellom trefibrene brytes ned av en alkalisk løsning som produseres i trevirket og at man nettopp av den grunn aldri skal vaske med noe alkalisk vaskemiddel så begynner de å stamme. Jeg har snakket med Jotun om dette og bedt dem om å fjerne myten om at dette produktet er bra i båt for pH verdien ligger jo på hele 14. Boracol (mener den har betegnelsen RH10) er samme type stoff men har en pH verdi på 7 som er mer egnet. (Det vil si at Boracol er egnet mens Pingo er uegnet). Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Se på klinkene til ksnes. For meg er dette korrosjon på full fart. Ser det etter å studere bildet nærmere. Ønsket bare å få satt fokus på at det finnes flere årsaker til at treverk under vannlinjen brytes ned enn bruk av anoder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Gabba III Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg skal sjøsette i morgen, og prøver nå å koble anoden kun til akselflensen, ikke på heljernet. Har vel innsett at jeg har et strømproblem i båten i dag, etter at jeg så at skjøtene på kjølerøret har blitt veldig røde. Dette tyder vel på at det er noen galvaniske strømmer på avveie?! Noen tips på hvordan det er enklest å feilsøke dette? En annen mulig årsak kan være at jeg monterte Centaflex-kobling på akselen for to år siden. Akselen er nå isolert fra motoren, og følgelig er ikke anoden heller i kontakt med motoren, og dermed batteri-minus. Kan dette ha noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Nå hegynner ikke Hulda å stamme fordi om Ole Petter ikke har sett sopp/råte i en trebåt. Plukk vekk anoden, du trenger den ikke. Slå av alle strømbrukere, ta av den ene batteripolen, sett ett amp.meter mellom den tomme batteriskoen og batteripolen. Går det strøm, så har du en strømlekkasje. Sjekk at batteri minus har en god og ren tilkobling til motoren (eller der du har den). Gå over det elektriske anlegget og sjekk at det ikke er irrede kontaktpunkter. Gjør rent og beksytt tilkoblingene med et-eller-annet. Jeg bruker Dow Corning C4, men det finnes mange andre produkter som er like bra. Anodens forbindelse med batteri minus skal vel ikke ha noe å si. Men på en eller annen måte må det finnes en elektrisk krets som kan avgi ioner og transportere elektroner. Sitér dette innlegget Link to post
sprattus Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Jeg skal få elpumpen undersøkt eventuelt skiftet Ellers takk for svar God Jul til alle båtentusiasterHilsen SPRATTUS Sitér dette innlegget Link to post
Jeppe Jul N. Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Hei. Synes bildene av det hvite ser mest ut som mugg. Lut er helst i i forbindelse med metall. Har dere konkludert? Mugg kommer typisk om høsten etter fuktige dager og deretter varme dager. Fuktige planker mugger først, typisk yteved eller utvaskede bord. Frostvæske kan brukes til å drepe mugg. Og annen råte. Brukes lut holdig vaskemiddel, skylles godt med vann og ev nøytraliseres med eddik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.