Jump to content

Hvitt pulver på innsiden av treskrog, hva er det? Se bilder


Gabba III

Recommended Posts

Har fått en del hvitt pulver på innsiden av skroget i snekka, og lurer på om noen kan fortelle meg hva det kan være :confused: Dette har kommet de to siste årene, etter at jeg skrapet og oljet innvendig. Jeg har kun oljet med Owatrol D1 på innsiden.

 

13052011050.jpg

 

Ikke like mye på alle bordene:

 

13052011051.jpg

 

Ingen ting under tiljene, tyder på at fuktigheten har en betydning:

 

13052011052.jpg

 

Forslag mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ligner litt på en type "lut" som kan dannes ved feil i det elektriske anlegget.

Kjenner ikke prosessen i detalj, men det fungerer visst slik at nagler i bordgangene fungerer som ledere for strøm på avveie og i denne prosessen brytes også treverket ned og får et hvitt pulveraktig belegg. Naglene vill også tære bort over tid.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du har problemer med offeranodene dine. Eller tipper jeg rett når jeg tror du har hørt på noen kloke hoder og kuttet ut offeranodene under båten. Kan også skrive seg fradårlige koblinger i det elektriske annlegget, eller en lensepumpe i kjølsvinet.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstår oppstår lutråte der metall er i kontakt med skroget. Jeg har ikke noe av dette hvite pulveret rundt propellhylse eller skroggjennomføringer, men mest foran i båten, der bildene er tatt. Dette er også langt unna lensepumpe og annet elektrisk utstyr. Treet under pulveret viser ingen tegn til å være svakt, men virker helt normalt.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg trebåt, men jeg fant en gammel artikkel fra -91 i det svenske bladet Segling som tar opp emnet anoder og galvanisk råte i trebåter som jeg synes er velskrevet og verd å lese. Jeg har skannet artikkelen, og den kan lastes ned i PDF-format her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Har lest og tenkt litt. Dette startet omtrent samtidig med at jeg byttet heljern (flyndre?!) på snekka etter et ublidt møte med Nordre Froungbåen. Det gamle var av jern og det nye er syrefast. Anoden er festet til heljernet, som igjen er koblet til akselflensen. Syrefast vil vel klare seg uansett, så kanskje det hadde vært en ide å bare koble anoden til akselflensen? :confused:

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å smake litt, og det var ikke spesielt salt.

Salt er et noe misforstått ord for vi tenker egentlig på bordsalt (natriumklorid) når vi sier salt.

Men salt er egentlig krystallisering av ioner, som er igjen er en kjemisk reaksjon. Det hvite pulveret er enkelt forklart en kjemisk reaksjon, og i trebåter blir dette synliggjort både som metallisk og ikke metallisk krystallisering.

 

Når det gjelder årsak så kan dette være så mangt, men før i tiden så vi ikke dette så tydelig fordi da ble ofte skroget overspylt med vann (saltvann). I dag når båtene skal være helt tørre innvendig ser vi det oftere.

 

Det nevnes anoder og lekkasjestrøm som en mulig årsak, og det kan være delvis riktig da et treskrog er elektrisk ledende slik at man har en naturlig EMF og en mulig tilført EMF. Men hvis man ikke har lut i tillegg så er primærårsaken erfaringsvis noe annet.

 

Dette er forhold som må måles for at man skal kunne eliminere mulige årsaker. Du skriver at du har oljet skroget innvendig, og det ville ikke undre meg om områdene med det hvite pulveret er innsatt med mindre olje (ikke mettet i sprekker) enn de stedene som ikke har hvitt pulver og eller at trevirket i disse områdene har noe mer vanninntrengning som igjen gir grobunn for en større kjemisk reaksjon med oksygen.

 

Med hensyn til mulige feil så måler man båten for å eliminere bort feil, og så sitter man da tilbake med noen naturlige årsaker, som kanskje er som nevnt over.

Link to post
Share on other sites

Det nevnes anoder og lekkasjestrøm som en mulig årsak, og det kan være delvis riktig da et treskrog er elektrisk ledende slik at man har en naturlig EMF og en mulig tilført EMF. Men hvis man ikke har lut i tillegg så er primærårsaken erfaringsvis noe annet.

 

Dette er forhold som må måles for at man skal kunne eliminere mulige årsaker. Du skriver at du har oljet skroget innvendig, og det ville ikke undre meg om områdene med det hvite pulveret er innsatt med mindre olje (ikke mettet i sprekker) enn de stedene som ikke har hvitt pulver og eller at trevirket i disse områdene har noe mer vanninntrengning som igjen gir grobunn for en større kjemisk reaksjon med oksygen.

Min utheving.

 

Jeg har mest tro på dette. Galvanisk betinget "saltdannelse" kommer ut fra mine erfaringer først og fremst rundt gjennomgående metall.

Min erfaring med anoder på trebåt var saldannelse (hvitt pulver) rundt de gjennomføringene som sinken var koblet til. Typisk rorstamme, propellhylse og bolterne som holdt lagebukk for propellaksel.

Hva strøm fra det elektriske anlegget på avveie kan forårsake vet jeg lite om. Vil tro at dette også vil søke seg mot metall gjennomføringer og vise seg der først.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min utheving.

 

Min erfaring med anoder på trebåt var saldannelse (hvitt pulver) rundt de gjennomføringene som sinken var koblet til. Typisk rorstamme, propellhylse og bolterne som holdt lagebukk for propellaksel.

Hva strøm fra det elektriske anlegget på avveie kan forårsake vet jeg lite om. Vil tro at dette også vil søke seg mot metall gjennomføringer og vise seg der først.

 

Det er riktig det du skriver. Men det er flere forhold som kommer i betraktning, naturlig nok. Se på klinkene til ksnes. For meg er dette korrosjon på full fart. Borgangene kan være gjennomtrukket av vann (vassne bordganger). Dette kan enten komme av at de er gamle og har mistet den naturlige harpiksen. Eller så kan det være at bordgangene begynner å gå i oppløsning (luting). Eller så kan det være mugg som vokser på fukten. Før i tiden brukte vi noe som het Pingo Soppvask fra Jotun. Smurte dette på i konsentrert form. Forsvant det hvite belegget, og overflaten tørket opp, så var det sopp (organiske saker). Hvis det ikke forsvant, så var det sannsynligvis elektrisk betinget.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mange trebåter som har blitt vasket med sopp og algedrepende Jotun produkter fordi båteierne har fått gode råd med hensyn til å fjerne både det ene og det andre.

Når jeg sier at ligninet mellom trefibrene brytes ned av en alkalisk løsning som produseres i trevirket og at man nettopp av den grunn aldri skal vaske med noe alkalisk vaskemiddel så begynner de å stamme.

Jeg har snakket med Jotun om dette og bedt dem om å fjerne myten om at dette produktet er bra i båt for pH verdien ligger jo på hele 14.

Boracol (mener den har betegnelsen RH10) er samme type stoff men har en pH verdi på 7 som er mer egnet. (Det vil si at Boracol er egnet mens Pingo er uegnet).

Link to post
Share on other sites

Se på klinkene til ksnes. For meg er dette korrosjon på full fart.

Ser det etter å studere bildet nærmere.

Ønsket bare å få satt fokus på at det finnes flere årsaker til at treverk under vannlinjen brytes ned enn bruk av anoder. :flag_bp:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sjøsette i morgen, og prøver nå å koble anoden kun til akselflensen, ikke på heljernet. Har vel innsett at jeg har et strømproblem i båten i dag, etter at jeg så at skjøtene på kjølerøret har blitt veldig røde. Dette tyder vel på at det er noen galvaniske strømmer på avveie?! Noen tips på hvordan det er enklest å feilsøke dette?

 

En annen mulig årsak kan være at jeg monterte Centaflex-kobling på akselen for to år siden. Akselen er nå isolert fra motoren, og følgelig er ikke anoden heller i kontakt med motoren, og dermed batteri-minus. Kan dette ha noen betydning?

Link to post
Share on other sites

Nå hegynner ikke Hulda å stamme fordi om Ole Petter ikke har sett sopp/råte i en trebåt.

 

Plukk vekk anoden, du trenger den ikke. Slå av alle strømbrukere, ta av den ene batteripolen, sett ett amp.meter mellom den tomme batteriskoen og batteripolen. Går det strøm, så har du en strømlekkasje. Sjekk at batteri minus har en god og ren tilkobling til motoren (eller der du har den). Gå over det elektriske anlegget og sjekk at det ikke er irrede kontaktpunkter. Gjør rent og beksytt tilkoblingene med et-eller-annet. Jeg bruker Dow Corning C4, men det finnes mange andre produkter som er like bra.

 

Anodens forbindelse med batteri minus skal vel ikke ha noe å si. Men på en eller annen måte må det finnes en elektrisk krets som kan avgi ioner og transportere elektroner.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Hei.

Synes bildene av det hvite ser mest ut som mugg. Lut er helst i i forbindelse med metall. Har dere konkludert?

Mugg kommer typisk om høsten etter fuktige dager og deretter varme dager. Fuktige planker mugger først, typisk yteved eller utvaskede bord.

Frostvæske kan brukes til å drepe mugg. Og annen råte.

Brukes lut holdig vaskemiddel, skylles godt med vann og ev nøytraliseres med eddik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...