Jump to content

Hvordan skal jeg montere baugjern? Forhandler i Oslo - omegn?


Tjond

Recommended Posts

Båten min er helt bar i baugen og ønsker å montere baugjern slik som på bildet. Må en bruke gjennomgående skruer eller er det andre løsninger? Ser for meg at den er rimelig kompakt selvstøpt båt) og blir vel ganske lange gjennomgående skruer. Er Sika som liming/tettning i tillegg til skruer ok å bruke og ikke minst, hvor får en tak i dette i Oslo-omegn?

baugjern_2.jpg

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

På min båt var det brukt kun plateskruer med sika

Plateskruer er ok om man kommer til fra innsiden så man ser at de ikke går tvers igjennom, noe som vel er tilfelle på denne båten.

Men kjøljern på båter med dobbeltskrog er noe herk. da er man nødt til å bruke plateskruer samtidig som det er umulig å se om det lekker.

På slike båter kan man montere en plastikkvariant som limes på.

 

Apropos gjennomgående skruer, når vi skulle montere kjøljern på den gamle Viksund'en til dykkerklubben var plateskruer eneste alternativ siden det var sement på innsiden. Det ble derfor heller sveiset på T-stykker som ble støpt fast langs skroget og derved holdt fast jernet.

Sjekk dimensjonen, u-formet med bunn og vegger i 10mm! syrefast, produsert av mons.

 

snorkel_kjoeljern.jpg

 

Men selv dette måtte melde pass senere, som man ser ble jernet bøyd langt inn i båten, sier noe om kreftene, selv om den ikke gikk mer enn 12kn:

 

hull_forfram_krympet.jpg

 

(Bildet er tatt under vann.....)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...