Pledd 74 Startet 14.Mai.2011 Del på Facebook Startet 14.Mai.2011 Hei, Har en 1H. 1 sylindret gammel sak. motoren er fast av en eller annen grunn (stått 15 år sier vel sitt:) Har foreløpig fylt sylinderen med diesel i håp om at evt. stempelet skal løsne etter hvert. Fylte litt diesel inn gjennom eksos utblåset. Har løsnet toppen, men ikke demontert enda. Mangler følgende deler: -Toppdeksel med kompresjons hendel og oljesmørings lokk (eller hva det heter) -dyse som skal være skrudd ned i toppen og som diesel røret ender i. -eksos potte -Manual / verksted håndbok. Er det mulig å få tak i dette noen plass? Har som første plan å løsne stempel eller veiv, slik at motor går rundt. motoren har olje, så tipper det er stempelet som har satt seg litt. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Har hørt om flere som har dratt liv i gamle 1 syl som har satt seg, med bare diesel. Så vidt jeg vet har det i mange tilfeller blitt benyttet en blanding av diesel og olje i blokka. Gjelder vell å fylle mye så alt av lager blir stående i blandingen. Oljeskift før start, samt hyppige oljeskift er nok meget viktig etter en slik behandling. Kan desverre ikke hjelpe deg med deler, men så på finn for en tid tilbake, en kar som skulle selge mye rart. Husker også det var en kar som hadde akrivert alt mulig av gamle deler men har ikke kontaktinfo ettersom jeg ikke har bruk for slikt(nå) men sikkert noen som har. Kom gjerne med bilder, engasjerer folk på båtplassen noe ekstremt Finnes også utrolig mye info om gamle motorer hvis du søker litt rundt i forumet. Google sin søkemulighet er også fin Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Olje og diesel i blokka altså? og bare la det stå en stund eller mener du å la motoren gå med slik blanding en periode? Første runde går til å i det hele tatt løsne den og forhåpentligvis da kanskje sveive den en del med diesel/olje blandingen du foreslår:) Har aksling, propell, "stormpumpe" og mange andre deler. Også omstyringen funker perfekt. Alt av smørekopper og fett nippler er intakt. Tipper far blir stolt om jeg setter i stand denne også:) Har akkurat renovert hans gamle Honda B75 7,5 hk firtakter fra 1973. Går som en klokke, kun test tur på båt som gjenstår! Skal se om det blir bilder etter hvert. Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Arve A Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Kjøpte en gammel om636 (4 sylindret 4 takter) for noen år siden som hadde satt seg. Jeg plukket av toppen og brukte propanbrenner for å varme opp sylinderveggene for å få metallet til å utvivde seg. Sprayet deretter crc (rustløser i alle sylindrene og lot dette trekke seg ned mellom stempel og sylinder. Etter en tre fire slike omganger tok jeg en vedkubbe, satt den på toppen av et stempel og dunket dette løst med ei lita slegge. Honet deretter sylinderene og bytta topp pakning, olje osv. Mortoren gikk som ei klokke etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Ikke start den med den blandingen nei, tenker bare for å løse opp rust og få motoren til å slippe. Jeg hadde en motor som satt både i lager og stempel. Fylte ren diesel i blokka, samt i syl og lot den stå i flere dager, vips var alt løst. Skal ikke si hva du skal og ikke skal gjøre, for mulig min metode kan skade i noen tilfeller, men hadde det vært min motor hadde jeg latt olja stå på, og fylt etter såpass med diesel at motoren hadde fått "fuktet" alt av bevegelige deler. Samt fylt diesel rett på stemplet. Latt det stå noen dager og kjent forsiktig etter om ting begynte å løsne, for så å tappe av ALT, fylle på ny god billig olje, turne motoren for hånd og bytte olje + filter før oppstart. Vær uansett forsiktig og ikke bryt. Når motoren løsner, ikke driv å turn på den, bare la den stå en stund til slik at dieselen får løst opp litt til dær den nå kommer til. Dette er jo en "hurraløsning", hvis man skal ha en skikkelig motor så er det jo å plukke ned i atomer og bytte alt som byttes kan men så kan jo kanskje motoren gå mange timer etter en hurraløsning også Du må finne ut hva som er best til din bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Pledd 74 Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Takker for svar!! Gleder meg til å prøve forskjellig når jeg kommer hjem fra andre siden av jordkloden:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.