Jump to content

Lekkasje fra oljekjøler, hvordan går jeg fram?


ElDart

Recommended Posts

Motoren er en Volvo Penta AQAD 40 B. Startet den opp for første gang etter vinteren i dag. Oppdaget at det lakk mye vann fra der sjøvannsledningen går inn i oljekjøleren. Hva kan ha skjedd? Kan det ha vært vann som har sprengt noe i vinter, eller pakning? Hvordan går jeg fram?

 

Problemområdet er midt på bildet.

 

vp40b_oljekjoler.jpg

Link to post
Share on other sites

Heisann, ElDart. Disse sjøvannsledningene som går til oljekjøler, varmevekslere etc har en tendens til å avleire salt på innsiden av slangene. I ekstreme tilfeller kan du kjenne at det knaser når du klemmer på dem. Etter det jeg har erfart kan saltet sprenge seg inn under slangeklemmene. Jeg vil i første omgang anbefale deg å demontere slanger, og rengjøre disse.

Link to post
Share on other sites

Problemet hadde nok årsak i at en klamme som holdt vannrøret hadde løsnet, slik at røret rett og slett hadde beveget seg litt ut når motoren ble startet opp.

Fikk omsider alt på plass igjen, men det er ikke enkelt å få på disse pakningene på vannrørene! Noen som har noen lure triks? Forsøkte først å sette pakningen inn i "hunn"-delen og så dytte røret inn, men som oftest ble pakningen trøkket feil gjennom. Hvis jeg forsøkte å tre pakningen utenpå røret og så føre hele greia inn, så var det alltid en bit av pakningen som ikke ville "bli med" inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...