Tango Kilo Startet 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2011 Hadde dynamoen inne på overhaling og fikk sterkt anbefalt å sette inn 15V i stedet for 14V regulator som jeg hadde. Du får hurtigere lading og bedre topplading mente han, selv hadde han brukt det i mange år. Forsikret også at alle batterityper, bly syre, gel og AGM tålte dette helt fint. Ok sa jeg, og dermed har jeg 15V regulator, installerte dynamoen og alt funker fint. Blir nå i etterkant litt usikker etter å ha lest litt rundt, brenner jeg lyset i begge ender her og gir batteriene veldig kort levetid pga. dette? (sulfatering, gassing etc) Noen andre som bruker 15V eller har noen synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Jeg har brukt 14,7 V nå i mange år. Den fungerer helt greit på min seilbåt. Vanlige blybatterier som må ha påfyll av vann en gang i året minimum. Hos meg ligger batteriene kjølig (ikke utsatt for motorvarme). Batterikassene er ikke ventilerte, men har aldri kjent så mye som en fjert gass fra batteriene. Nå er 15 V ganske mye høyere enn 14,7 V- vær obs på det. Sitér dette innlegget Link to post
Tango Kilo Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Blir jo noe tap på veien opp mellom dynamo og batteriene. Har seilbåt selv, batteriene står i benken ute i cockpit så det er kjølig og lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Overlanding av 12v batterier er bra men kun kortvarig og maks ved 14.7V etter en utladning, eller ca 3-4 ganger pr sesong. Alt over 14.4V reduser levetiden til batteriet, du får da utvikling av knallgass med ekstrem eksplosjonsfare og du reduserer levetiden til glødepærer kraftig. Dette gjelder for ordinære syrebatteri, lukkede batterier tar skade av overladning. Så du bør ikke sette inn regulator med mere enn 14.4V for ordinær drift. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Et tips hvis du har fått kalde føtter er å vurdere en diode i mellom dynamo og batteri. Det vil senke spenningen på batteriet med ca 0,6-0,7V under ladespenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Det som spiller noe rolle er ladespenningen målt på batteripolene. Sulfatering kan du ihvertfall glemme, det får du ved for lav spenning. Du kan gjøre en test ved å lade batteriene med en god lader slik at du er sikker på at de er helt fulle. Deretter starter du motoren og sjekker hva spenningen på batteripolene stabiliserer seg på. Så kan du lade ut batteriene dine 50-60% (som et simulert naturlig forbruk). Deretter overvåker du polspenningen mens du går for motor til batteriene er 100% fulle. Da kan du vurdere om du syns batteriene blir eksponert for for høy ladespenning over for lang tid i forhold til ditt bruksmønster. Jeg har testet på lignende måte og erfaringen er at vi stort sett trenger de motortimene vi har for å lade siden vi ligger mest i uthavn uten landstrøm. Den tiden vi går med mer enn 14,4 volt ladespenning er ubetydelig. Med helt fulle batterier har jeg 14,9V på batteriene. Etter to sesonger etterfyllte jeg vann, men det hadde ikke minket mye. Obs: Jeg ville ikke kjørt med så høy ladespenning hvis jeg hadde hatt lukkede batterier, det var hovedårsaken til at jeg kjøpte åpne syrebatterier Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tango Kilo Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Så du kjører med 15V regulator du også Komodo? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Nei ikke egentligtlig, men jeg leverte den inn på Vikleververkstedet her i Fr.Stad og fikk satt inn en diode som lurer opp ladespenningen. Dette har jeg vært veldig fornøyd med, ladekurven ble vesentlig forbedret. På tomme batterier har jeg målt helt opp i 85A ladestrøm på en standard 80A dynamo (Hitachi). Ladestrømmen holder seg ganske brukbart, men faller gradvis etterhvert som batteriene lades og spenningen stiger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Dersom du må etterfylle vann så har du gassing fra batteriene. Gassing starter faktisk allerede ved 13.8 volt batterispenning. Jeg kommer aldri til å kjøre med mer enn 14.4V regulator på mine batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Når du kjører opp spenningen så øker også amperen ved samme motstand. Så når du får opp i 85A på en 80A dynamo så har du startet på veien tilbake til vikleverkstedet... Sitér dette innlegget Link to post
Tango Kilo Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 (redigert) Det han på på triconor her i Oslo sa var noe sånt som "Du får tre herlige år med fulle bly/syre batterier, så må du bytte. Men det er vel bedre en ti med halvfulle og dyre Gel eller AGM" så lo han godt :) Er litt enig, batteri er forbruksvare og hva er forskjellen på 200 Ah fullladet bly/syre og 300Ah 70% ladet agm/gel som mange har. Han sa også at om batteriene inneholdt cadium så tålte de dette. Redigert 14.Mai.2011 av Tango Kilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Jeg hadde heller kjøpt et ekstra batteri for å få mere Ah hvis det trengs, og eventuelt større dynamo som klarer å dra opp igjen batteriene. Men går du for høy volt så ha for all del god lufting, dette er faktisk risikosport med en syrefylt klasebombe... Sitér dette innlegget Link to post
Tango Kilo Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 (redigert) Ja der sier du noe, er det sånn at de gasser så er det jo skikkelig skummelt. hmm... nå ble jeg betenkt igjen Redigert 14.Mai.2011 av Tango Kilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Er jo en del som har skillediode mellom batteribankene, og da passer det med 15V regulator. Mister 0,6V gjennom skilledioden, og da blir det rett spenning ved polen i teorien.. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
hegra Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 Husker jeg riktig så skal vel ladespenning økes med 0,3 volt for hver 10 grad tempen synker under 25 grader. + 25 grader = 14,4 volt. +15 grader = 14,7 volt. + 5 grader = 15,0 volt osv. Så kan man vel vurdere hvilken temp batteriene vanligvis har i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 En regel er at, må du fylle vann på batterier så har du gassing! Sakset fra leverandør: These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries: Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V to 12.8 V (2.10-2.13V per cell) Open-circuit at full discharge: 11.8 V to 12.0 V Loaded at full discharge: 10.5 V. Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.8 V for flooded cells 1.All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted -0.022V/°C for temperature changes. 2.Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer's recommendation. 3.Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) which is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss) Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.5 V (depending on manufacturer's recommendation) Equalization charging (for flooded lead acids): 15 V for no more than 2 hours. Battery temperature must be monitored. Gassing threshold: 14.4 V After full charge, terminal voltage drops quickly to 13.2 V and then slowly to 12.6 V. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2011 ... selv hadde han brukt det i mange år. Forsikret også at alle batterityper, bly syre, gel og AGM tålte dette helt fint. Jeg vet om minst 30 type batterier det jeg kan forsikre deg at de ikke tåler det. Undrer meg litt at de gutter fra Triconor skulle fortelle sånt uten å spørre hvilken type batterier du har, hvordan du bruker dem og hvor ofte det pågår. Hvis Trico-folka kjører med bil til jobb og tilbake, hver dag en halv time ved -10°C, da er det greit. Men det gjelder bare batterier som har dette på datablad. Og da er vi tilbake igjen. Les databladet til batteriene, og hør på ikke noe annet fordi databladet er det eneste som teller. Hvis du derimot snakker om billige startbatteroier til en bil da er jeg nesten enig. Men bare nesten, fordi nå står bil- og batteriprodusenter på kanten til systemoverspenninger som dreper batterier tenningsenheter, pumper, setevarmere, instrumenter, lyspærer, osv. osv. Så, hva er vitsen med permanent for høy spenning? Bra ladestyring virker da vel tydelig bedre, både for batteriene og systemet. Men det er ikke ny, det er bare effektiv og virker. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tango Kilo Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Ser at du har gått dypt inn i dette med lading og regulering Joerg. Leser på dokumentene fra siden din og kommer muligens til å gå for en løsning fra deg. Det er som med alt annet teknisk, virker enkelt og oversiktlig til å begynne med men når man går dypere inn i det har det plutselig ting ved seg man ikke tenkte på og gjerne flere løsninger. Jobber med dette i en litt annen skala som ingeniør på systemer ombord på drillrigger og store fartøy, MW og kV er størrelsene der. Men nå skal jeg altså finne ut om det er så lurt å gå en volt opp eller ned for å få best mulig lading på seilbåten min :) Uansett så har jeg nå fått en del gode synspunkter på dette og det ser ut som en form for intelligent regulator er den beste løsningen. Men er det muligens å ta litt hardt i på en 300Ah + startbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Å øke spenningen er ingen god løsning, vil heller ikke føre til noen raskere lading. Og det er jo kort ladetid som er det primære, spes. i en seilbåt. Det som er viktig er å bruke en regulator som føler spenningen direkte på batteripolene, slik at tapet blir kompensert for. Dette har mye å si for ladetiden når batteriene er tomme. Spes. viktig om man har en kraftig dynamo i kombinasjon med relativt tynne ladekabler. En annen viktig egenskap er at regulatoren ikke begynner å strupe ladestrømmen før man er helt oppe på settpunktet. Som om det skulle vært en manuell av/på bryter som ikke slås av før spenningen på batteriet er 14.4V. I forhold til dette er det også helt vesentlig at den føler spenningen direkte på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 15.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2011 Det er ikke så vanskelig. Batterier regulerer en god del selv, om det er 300, 100 eller 1000Ah, men obs uansett. Først og fremst er det som sagt databladet som teller. Kan en lese der at et batteri bare takler 14,4V ved 20°C da er det bare så. Selvfølgelig finnes det mange variasjoner, også med batterier som fint klarer høye spenninger, men t.o.m. dem behøver man ikke å holde på høy spenning verken etter bulkladingen er ferdig eller i hele tiden. Da får man nemlig nettopp bare korte levetider som noen ganger ikke en gang rekker over garantitiden. Å si at det er slitedeler er riktig, men med spenning kan man "slite" enten voldsom eller over mange år. Omvent går det også, ikke med spenning men med strøm. Det finnes f.eks. 100Ah-batterier som ikke takler mer enn 18A ladestrøm per stykke. Har man 3 av dem med hver 100Ah, som ville tilsvare dine 300Ah, og en dynamo som -leverer- 100A fordi den tvinges med ordentlig regulering, da går også disse batteriene i stykker selv om man holder alt på lave spenninger. Det eneste som kan forhindre det er databladet og innsats av hjernekappasitet. Siden de fleste av oss gikk på mer enn bare søndagsskolen, og lærte å lese, skulle ikke det være så vanskelig. I hvert fall ikke mellom tirsdag og torsdag. Helt bortsett fra produktet mht. type regulator er det hele, i grunnen og først og fremst, bare enkelt matematikk og forståelse om hvordan man ønsker å bruke batteriene sine. Resten står alt på både web og papir og du fikser det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
skm Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Min Bavaria 31 med Volvo Penta MD2020 har skille-dioder mellom dynamo og 2 batterier (startbatteri + forbruksbatteri). Etterat jeg skiftet dynamo og satt inn en standard bildynamo (BOSCH) som gir 14,3 V, er spenningen på batteripolene under lading 13,7 (0,6 V drop). I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type. Kommentar ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2020 Når det faktisk er -0.6V drop utgående fra stabil 15.0V ville det bli 14.4V. Med batterier som tåler 14.4V (?) er det altså greit, enn sålenge temperaturen på batteriene ikke øker og spenningen måtte senkes. Hold dette gjerne i bakhodet og sjekk spenningene rett på på batteriene både på sommer og vinter. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 skm skrev On 14.10.2020 at 12.17: Min Bavaria 31 med Volvo Penta MD2020 har skille-dioder mellom dynamo og 2 batterier (startbatteri + forbruksbatteri). Etterat jeg skiftet dynamo og satt inn en standard bildynamo (BOSCH) som gir 14,3 V, er spenningen på batteripolene under lading 13,7 (0,6 V drop). I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type. Kommentar ? Om du vet hva du holder på med så KAN det være en løsning. Men om man er en som ikke har full kontroll og ikke kan gjøre nødvendige omkonfigureringer underveis, så er det ikke helt å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 On 10/14/2020 at 12:17 PM, skm said: I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type. Kommentar ? Ikke en påstand men et spørsmål: Hvis spenningsfallet er på 0.6 V ved maks ladestrøm, vil ikke da dette spenningfallet minke gradvis etterhvert som batteriets lading og spenning øker, slik at ladespenningen vil stige opp mot 15V når ladestrømmen går ned mot 0 A? Spenningsfallet i kabelen er jo delta U = R * I, og når I nærmer seg eller går ned not null, så er det vel ikke lengre noe spenningsfall i kabelen? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2020 @Arne2 Spenningsfallet på 0.6 V som det skrives om er i likeretterdiodene, ikke i kablene. Det følger ikke Ohms lov (U=R*I), men spenningstapet vil bli mindre ved lavere strøm og/eller høyere temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.