Jump to content

15 Volts regulator på dynamo ok?


Tango Kilo

Recommended Posts

Hadde dynamoen inne på overhaling og fikk sterkt anbefalt å sette inn 15V i stedet for 14V regulator som jeg hadde.

Du får hurtigere lading og bedre topplading mente han, selv hadde han brukt det i mange år.

Forsikret også at alle batterityper, bly syre, gel og AGM tålte dette helt fint.

Ok sa jeg, og dermed har jeg 15V regulator, installerte dynamoen og alt funker fint.

Blir nå i etterkant litt usikker etter å ha lest litt rundt, brenner jeg lyset i begge ender her og gir batteriene veldig kort levetid pga. dette? (sulfatering, gassing etc)

Noen andre som bruker 15V eller har noen synspunkter på dette?

Link to post

Jeg har brukt 14,7 V nå i mange år. Den fungerer helt greit på min seilbåt. Vanlige blybatterier som må ha påfyll av vann en gang i året minimum. Hos meg ligger batteriene kjølig (ikke utsatt for motorvarme). Batterikassene er ikke ventilerte, men har aldri kjent så mye som en fjert gass fra batteriene.

 

Nå er 15 V ganske mye høyere enn 14,7 V- vær obs på det.

Link to post

Overlanding av 12v batterier er bra men kun kortvarig og maks ved 14.7V etter en utladning, eller ca 3-4 ganger pr sesong. Alt over 14.4V reduser levetiden til batteriet, du får da utvikling av knallgass med ekstrem eksplosjonsfare og du reduserer levetiden til glødepærer kraftig. Dette gjelder for ordinære syrebatteri, lukkede batterier tar skade av overladning. Så du bør ikke sette inn regulator med mere enn 14.4V for ordinær drift.

Link to post

Det som spiller noe rolle er ladespenningen målt på batteripolene. Sulfatering kan du ihvertfall glemme, det får du ved for lav spenning.

 

Du kan gjøre en test ved å lade batteriene med en god lader slik at du er sikker på at de er helt fulle. Deretter starter du motoren og sjekker hva spenningen på batteripolene stabiliserer seg på.

 

Så kan du lade ut batteriene dine 50-60% (som et simulert naturlig forbruk). Deretter overvåker du polspenningen mens du går for motor til batteriene er 100% fulle. Da kan du vurdere om du syns batteriene blir eksponert for for høy ladespenning over for lang tid i forhold til ditt bruksmønster.

 

Jeg har testet på lignende måte og erfaringen er at vi stort sett trenger de motortimene vi har for å lade siden vi ligger mest i uthavn uten landstrøm. Den tiden vi går med mer enn 14,4 volt ladespenning er ubetydelig. Med helt fulle batterier har jeg 14,9V på batteriene. Etter to sesonger etterfyllte jeg vann, men det hadde ikke minket mye.

 

Obs: Jeg ville ikke kjørt med så høy ladespenning hvis jeg hadde hatt lukkede batterier, det var hovedårsaken til at jeg kjøpte åpne syrebatterier :smiley:

Link to post

Nei ikke egentligtlig, men jeg leverte den inn på Vikleververkstedet her i Fr.Stad og fikk satt inn en diode som lurer opp ladespenningen. Dette har jeg vært veldig fornøyd med, ladekurven ble vesentlig forbedret. På tomme batterier har jeg målt helt opp i 85A ladestrøm på en standard 80A dynamo (Hitachi). Ladestrømmen holder seg ganske brukbart, men faller gradvis etterhvert som batteriene lades og spenningen stiger.

Link to post

Det han på på triconor her i Oslo sa var noe sånt som "Du får tre herlige år med fulle bly/syre batterier, så må du bytte. Men det er vel bedre en ti med halvfulle og dyre Gel eller AGM" så lo han godt :)

Er litt enig, batteri er forbruksvare og hva er forskjellen på 200 Ah fullladet bly/syre og 300Ah 70% ladet agm/gel som mange har.

 

Han sa også at om batteriene inneholdt cadium så tålte de dette.

Redigert av Tango Kilo (see edit history)
Link to post

En regel er at, må du fylle vann på batterier så har du gassing!

 

Sakset fra leverandør:

 

These are general voltage ranges for six-cell lead-acid batteries:

 

Open-circuit (quiescent) at full charge: 12.6 V to 12.8 V (2.10-2.13V per cell)

Open-circuit at full discharge: 11.8 V to 12.0 V

Loaded at full discharge: 10.5 V.

Continuous-preservation (float) charging: 13.4 V for gelled electrolyte; 13.5 V for AGM (absorbed glass mat) and 13.8 V for flooded cells

1.All voltages are at 20 °C (68 °F), and must be adjusted -0.022V/°C for temperature changes.

2.Float voltage recommendations vary, according to the manufacturer's recommendation.

3.Precise float voltage (±0.05 V) is critical to longevity; insufficient voltage (causes sulfation) which is almost as detrimental as excessive voltage (causing corrosion and electrolyte loss)

Typical (daily) charging: 14.2 V to 14.5 V (depending on manufacturer's recommendation)

Equalization charging (for flooded lead acids): 15 V for no more than 2 hours. Battery temperature must be monitored.

Gassing threshold: 14.4 V

After full charge, terminal voltage drops quickly to 13.2 V and then slowly to 12.6 V.

Link to post

... selv hadde han brukt det i mange år.

Forsikret også at alle batterityper, bly syre, gel og AGM tålte dette helt fint.

Jeg vet om minst 30 type batterier det jeg kan forsikre deg at de ikke tåler det.

 

Undrer meg litt at de gutter fra Triconor skulle fortelle sånt uten å spørre

hvilken type batterier du har, hvordan du bruker dem og hvor ofte det pågår.

 

Hvis Trico-folka kjører med bil til jobb og tilbake, hver dag en halv time ved -10°C, da er det greit.

Men det gjelder bare batterier som har dette på datablad.

 

Og da er vi tilbake igjen.

Les databladet til batteriene, og hør på ikke noe annet fordi databladet er det eneste som teller.

 

Hvis du derimot snakker om billige startbatteroier til en bil da er jeg nesten enig.

Men bare nesten, fordi nå står bil- og batteriprodusenter på kanten til systemoverspenninger som

dreper batterier tenningsenheter, pumper, setevarmere, instrumenter, lyspærer, osv. osv.

 

Så, hva er vitsen med permanent for høy spenning?

Bra ladestyring virker da vel tydelig bedre, både for batteriene og systemet.

Men det er ikke ny, det er bare effektiv og virker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ser at du har gått dypt inn i dette med lading og regulering Joerg.

Leser på dokumentene fra siden din og kommer muligens til å gå for en løsning fra deg.

Det er som med alt annet teknisk, virker enkelt og oversiktlig til å begynne med men når man går dypere inn i det har det plutselig ting ved seg man ikke tenkte på og gjerne flere løsninger.

Jobber med dette i en litt annen skala som ingeniør på systemer ombord på drillrigger og store fartøy, MW og kV er størrelsene der.

Men nå skal jeg altså finne ut om det er så lurt å gå en volt opp eller ned for å få best mulig lading på seilbåten min :)

Uansett så har jeg nå fått en del gode synspunkter på dette og det ser ut som en form for intelligent regulator er den beste løsningen.

Men er det muligens å ta litt hardt i på en 300Ah + startbatteri?

Link to post

Å øke spenningen er ingen god løsning, vil heller ikke føre til noen raskere lading. Og det er jo kort ladetid som er det primære, spes. i en seilbåt.

Det som er viktig er å bruke en regulator som føler spenningen direkte på batteripolene, slik at tapet blir kompensert for. Dette har mye å si for ladetiden når batteriene er tomme. Spes. viktig om man har en kraftig dynamo i kombinasjon med relativt tynne ladekabler.

En annen viktig egenskap er at regulatoren ikke begynner å strupe ladestrømmen før man er helt oppe på settpunktet. Som om det skulle vært en manuell av/på bryter som ikke slås av før spenningen på batteriet er 14.4V. I forhold til dette er det også helt vesentlig at den føler spenningen direkte på batteriet.

Link to post

Det er ikke så vanskelig.

Batterier regulerer en god del selv, om det er 300, 100 eller 1000Ah, men obs uansett.

 

Først og fremst er det som sagt databladet som teller.

Kan en lese der at et batteri bare takler 14,4V ved 20°C da er det bare så.

 

Selvfølgelig finnes det mange variasjoner, også med batterier som fint klarer høye spenninger,

men t.o.m. dem behøver man ikke å holde på høy spenning verken etter bulkladingen er ferdig eller i hele tiden.

Da får man nemlig nettopp bare korte levetider som noen ganger ikke en gang rekker over garantitiden.

Å si at det er slitedeler er riktig, men med spenning kan man "slite" enten voldsom eller over mange år.

 

Omvent går det også, ikke med spenning men med strøm.

Det finnes f.eks. 100Ah-batterier som ikke takler mer enn 18A ladestrøm per stykke.

Har man 3 av dem med hver 100Ah, som ville tilsvare dine 300Ah,

og en dynamo som -leverer- 100A fordi den tvinges med ordentlig regulering,

da går også disse batteriene i stykker selv om man holder alt på lave spenninger.

 

Det eneste som kan forhindre det er :yesnod: databladet og innsats av hjernekappasitet.

Siden de fleste av oss gikk på mer enn bare søndagsskolen, og lærte å lese,

skulle ikke det være så vanskelig.

I hvert fall ikke mellom tirsdag og torsdag.

 

Helt bortsett fra produktet mht. type regulator er det hele, i grunnen og først og fremst,

bare enkelt matematikk og forståelse om hvordan man ønsker å bruke batteriene sine.

 

Resten står alt på både web og papir og du fikser det. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 9 år senere...

Min Bavaria 31 med Volvo Penta MD2020 har skille-dioder mellom dynamo og 2 batterier (startbatteri + forbruksbatteri).

Etterat jeg skiftet dynamo og satt inn en standard bildynamo (BOSCH) som gir 14,3 V, er spenningen på batteripolene under lading  13,7 (0,6 V drop). I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type.  Kommentar ?

Link to post

Når det faktisk er -0.6V drop utgående fra stabil 15.0V ville det bli 14.4V.
Med batterier som tåler 14.4V (?) er det altså greit, enn sålenge
temperaturen på batteriene ikke øker og spenningen måtte senkes.

Hold dette gjerne i bakhodet og sjekk spenningene rett på på batteriene både på sommer og vinter.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
skm skrev On 14.10.2020 at 12.17:

Min Bavaria 31 med Volvo Penta MD2020 har skille-dioder mellom dynamo og 2 batterier (startbatteri + forbruksbatteri).

Etterat jeg skiftet dynamo og satt inn en standard bildynamo (BOSCH) som gir 14,3 V, er spenningen på batteripolene under lading  13,7 (0,6 V drop). I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type.  Kommentar ?

 

Om du vet hva du holder på med så KAN det være en løsning. Men om man er en som ikke har full kontroll og ikke kan gjøre nødvendige omkonfigureringer underveis, så er det ikke helt å anbefale. 
 

 

Link to post
On 10/14/2020 at 12:17 PM, skm said:

I dette tilfelle må det jo da være riktig og helt ufarlig å skifte regulatoren til en 15,0 V type.  Kommentar ?

 

Ikke en påstand men et spørsmål: Hvis spenningsfallet er på 0.6 V ved maks ladestrøm, vil ikke da dette spenningfallet minke gradvis etterhvert som batteriets lading og spenning øker, slik at ladespenningen vil stige opp mot 15V når ladestrømmen går ned mot 0 A? Spenningsfallet i kabelen er jo delta U = R * I, og når I nærmer seg eller går ned not null, så er det vel ikke lengre noe spenningsfall i kabelen? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...