John Commuter Startet 14.Mai.2011 Del på Facebook Startet 14.Mai.2011 (redigert) Kjøpte båten i vinter, Askeladden Commuter 805. Motortemperatur instrument viser for mye på marsfart 26 knop og ca 3000 o\min, ingen alarmer eller andre idikasjoner ( motorkoking eller at frostvæske forsvinner). Har skiftet både giver og instrument til ingen nytte, noen som tips eller erfaring ? Redigert 14.Mai.2011 av John Commuter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Hvor gammel er båten? Kanskje trenger den rens av kjølesystem eller ny impeller... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Nå er det vel slik at jo høyere temperaturen er desto mer effektiv er motoren, en blanding med 50/50 frostvæske og vann vil normalt koke ved rundt 106-108 grader, i tillegg kommer trykket i kjølesystemet som øker kokepunktet til minst 130 grader, slik at 115 grader er i utgangspunktet ikke nok til at motoren skal koke. Nå har ikke jeg sjekket hva temperaturen faktisk skal være på den motoren, men 115 grader høres litt mye ut, selv om det normalt sett ikke bør være noe problem. Dersom du ønsker at motoren skal gå kaldere, og du er sikker på at instrumentet viser riktig temperatur, og at 115 grader ikke er innenfor spesifikasjonene for den motoren, må du sjekke om det er kaldere termostat å tak i. Redigert 15.Mai.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Går motoren opp til denne temperaturen og holder seg der stabilt uansett belastning er det termostaten, men hvis tempen går ned ved lavere belastning er nok varmeveksleren moden for rens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Eller det kan være jordingen til instrumentene. Sett en ekstra ledning fra tempmålers minuskontakt og rett ned på batteri minus. Synker tempen nå så er jordingen dårlig til instrumentene. Ikke så uvanlig at det svikter i slike hurtigkoblinger som nyere motorer er utstyrt med. Når den orginale jordingen svikter er det giveren for temp som tar jobben med og føre strømmen frem via tempmåler og videre til øvrige instrumenter som er koblet til samme minus og dermed vises for høy temp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.