Jump to content

Areal på luftinntakene til motorrom

husky29

Recommended Posts

Dette mener jeg har vært diskutert i tidligere tråder. Jeg søkte litt, men fant ikke noe konkret i farten. Prøv søk-funksjonen, eller let litt i emne-oversikten så kanskje du finner noe. Vet at det finnes eksakte måter å regne ut areal av luftinntakene på, men så var det å finne dem da........ :confused:

Steyr oppgir nødvendig areal på dieselmotorer til følgende formel, der A = areal i cm2

A=1,9 x kw

En motor på 114kw (1 hk = 0,736kw) trenger 1,9x114= 217cm2 åpning.

Maks luftforbruk på en Steyr 246, 240 hk, er 780m3 pr time, så det er litt luft som går igjennom.

mvh

Kjelli

Meiner å hugse at det som ble sagt sist dette var oppe som tema, var motorens hk. antall på veiven X 3.

Eks:en 155 hk. stor motor, må da ha 465 kvadrat centimeter stort hull for innsugsluft.

Kommer i alle fall til å bruke denne formelen for min egen båt.

Volvo har en god publikasjon om dette.

Her jeg sitter nå, kan jeg ikke gjengi den nøyaktige tittelen, men jeg tror/synser at den heter Ventilasjon i maskinrum.

Den beskriver lettfattet hvor mye tilluft/utluft som skal til ved forskjellige forhold.

Det er greie formler for å beregne arealet i forhold til effekt, antal bøyer og lengde.

Store Norske Kullseilingskompani.