husky29 Startet 8.November.2004 Link til dette innlegget Startet 8.November.2004 Kan noen si hvor stort areal det bør være på luftinntakene til motorrom til motor på 155 HK Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Dette mener jeg har vært diskutert i tidligere tråder. Jeg søkte litt, men fant ikke noe konkret i farten. Prøv søk-funksjonen, eller let litt i emne-oversikten så kanskje du finner noe. Vet at det finnes eksakte måter å regne ut areal av luftinntakene på, men så var det å finne dem da........ Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 8.November.2004 Link til dette innlegget Svart 8.November.2004 Det ville ikke forundre meg om arealet du trenger er en tanke større en arealet luftfilteret til motoren representerer (ikke arealet av filteret utbrettet ) For øvrig vil det være motorvolum og turtall som bestemmer hvor mye luft motoren trenger og ikke effekten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Kjelli Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Steyr oppgir nødvendig areal på dieselmotorer til følgende formel, der A = areal i cm2 A=1,9 x kw En motor på 114kw (1 hk = 0,736kw) trenger 1,9x114= 217cm2 åpning. Maks luftforbruk på en Steyr 246, 240 hk, er 780m3 pr time, så det er litt luft som går igjennom. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 En motor på 114kw (1 hk = 0,736kw) trenger 1,9x114= 217cm2 åpning. Det høres riktig ut dette. Hos meg står er det to 5'' slanger som luftinntak for 150Hk. Det blir jo ca 250 cm2. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
jada Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Og har du mulighet, så la det strømme rikelig luft inn. Regner ikke med at det er noe særlig problem med mer luft inn i motorrommet enn det motoren selv trenger. Det er jo utlufting også. Sitér dette innlegget Link to post
viking87 Svart 9.November.2004 Link til dette innlegget Svart 9.November.2004 Meiner å hugse at det som ble sagt sist dette var oppe som tema, var motorens hk. antall på veiven X 3. Eks:en 155 hk. stor motor, må da ha 465 kvadrat centimeter stort hull for innsugsluft. Kommer i alle fall til å bruke denne formelen for min egen båt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Ser o Vetuskatalongen at de har ventilrister som det står krevet kor mange hk den passer til. Du kan jo sjå på målene for å få tips! Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Volvo har en god publikasjon om dette. Her jeg sitter nå, kan jeg ikke gjengi den nøyaktige tittelen, men jeg tror/synser at den heter Ventilasjon i maskinrum. Den beskriver lettfattet hvor mye tilluft/utluft som skal til ved forskjellige forhold. Det er greie formler for å beregne arealet i forhold til effekt, antal bøyer og lengde. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Ludde Svart 10.November.2004 Link til dette innlegget Svart 10.November.2004 Her finnes en artikel på nettet som omhandler dette. Leste ikke alt, men ser at det ligger formler der også: http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...0a?OpenDocument Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.