Jump to content

batteri ved siden av bensintanken , farlig?

Alternes.

Recommended Posts

Måtte hjelpe en kar for noen år siden med en 15 - 20 fot RIB. Hadde hadde batteriet forskriftsmessig batteriet i egen batterikasse under setet i RIB'en. Hovedbryteren var montert på lokket av batterikassen. Alt vel og bra. Det var bare at han hadde satt ned lokket feil vei slik at plussen på hovedbryteren kom nedpå minusen på batteriet.

Jeg er ikke sikker på om det hadde gått så bra som det gjorde hvis bensintanken var i same rommet.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

sikringen skal stå før lys og bryter og nærmest mulig batteriet på plussiden..

Du kunne nok med fordel sett litt på tråder om strøm i båt.

Bruk søkefunksjonen!

Alt utstyr står på pluss-siden.

https://baatplassen.no/i/topic/54559-trenger-jeg-sikring-paa-stroemkabel-fra-batteri-til-bryterpanel/

https://baatplassen.no/i/topic/79402-et-par-elementcre-spoersmaal-om-kobling-av-stroem/

Takk alle sammen for mange oppklarende svar!! da monterer jeg en sikring ca 15 cm fra batteriet og da skal minianlegget mitt være ferdig! og jeg skal ta og se litt på linkene dine småbåtentusiasten så jeg kanskje kan lære meg litt til neste gang, så jeg slipper å plage dere med en masse spørsmål :thumbsup::giggle:

KNS MEDLEM

Jeg tror nok du er en som liker å overdramatisere litt jeg :cool: jeg benekter ikke at det er en ugunstig løsning med bensintanken rett ved siden av batteriet, men nå har jeg ikke noe valg og alle forhåndsregler er tatt. batteriet står i boks, gass fra batteriet blir ledet ut av batteriet og ut av rommet via en slange og sikring på utsiden av rommet :saint: hadde jeg vært en uansvarlig type som ikke tenker på sikkerhet ville jeg nok ikke startet denne tråden :wink:

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

gass fra batteriet blir ledet ut av batteriet og ut av rommet via en slange og sikring på utsiden av rommet :saint: hadde jeg vært en uansvarlig type som ikke tenker på sikkerhet ville jeg nok ikke startet denne tråden :wink:

Ja, jeg roper litt høyere når jeg forstår at et menneske er i ferd med å skade seg.

Som du forstår roper jeg ikke "se opp" for min egen fornøyelses skyld

Hvorfor leder du "gass" fra batteriet ut av rommet? Ja, det er farlig med knallgass, men det dette viser at du ikke forstår hva som er farlig for deg. Gass fra batteriet oppstår bare ved overladning av batteriet. Du tar jo batteriet hjem og lader det der. Men du skal ha tommel opp for at du tross alt lufter batteriet. :thumbsup:

Det er bensindampen, og elektrisitet, som er problemet.

"Sjøfartsverket har regler for batteriplassering i båter (NBS90):

· Batteriet må ikke plasseres i samme rom som bensinmotorer eller beholdere som kan avgi eksplosive gasser, for eksempel bensinkanner eller gassflasker.

· Batteriet skal utstyres med en lett tilgjengelig batteribryter, plassert så nær batteriet som mulig. Den skal være adskilt fra alt forbruk utenom det som hører til motoren. Gassalarm, tyverialarm, oppvarming og automatiske toalettpumper kan koples til før batteribryteren, men må da sikres spesielt.

· For båter med påhengsmotor større enn 26 kW (35 hk) samt i båter med fast elektrisitet gjelder også følgende: Batteriet skal være fastmontert. Hvis batteriet ikke er lekkasjesikkert ved stor krenging, skal det plasseres i en tett eske/kasse som er laget av materiale som tåler svovelsyre. Hver batteriinstallasjon over 5 kWh, henholdsvis med 416 Ah ved 12 V, skal være plassert i eget rom, med ventilasjon til friluft."

Murphys lov. " Det som kan gå galt, vil gå galt. Det er bare et spørsmål om når."

Jeg ville vel unngått en løsning som jeg ikke helt stolte på. Jeg ville valgt å lade hjemme og forsøke å holde batteri og bensintank adskilt. Å ha et slikt usikkerhetsmoment kan legge en stor demper på gleden for deg i sommer.

Better safe than sorry.

Lykke til med løsningen du velger!!

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Fukushima: "Det går sikkert bra ! "

Hiroshima: "The end of the world as we know it".

Nå er det vel ingen her som direkte anbefaler løsning i samme rom.

Men her tar vi utgangspunkt i det som faktisk er der.

Mannen kan jo forsøke å lage et eget rom om han vil.

Men man kan undres om alle deltakere i tråden forstår hva gasstett og gnistfri bryter vil si?

utluftingen i rommet der tanken er skal selvsagt gjøres så god som mulig.

Valg av sikringsstørrelse må stå i forhold til belastningen og kvadratet på ledningen.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

skjønner. men hvordan fungerer dette? jeg har et voltmeter og en lanterne. jeg ble anbefalt 10 amp men har satt i 15. er det slik at jo høgere nummer på sikringen jo sikrere er det, er det slik å forstå?

og ja:jeg skal sette inn en finer og kle med glassfiber så en kvart del av rommet blir til batteri alene.

Redigert av Alternes (see edit history)

KNS MEDLEM

Vet ikke om du mener hovedsikring eller sikring på kursen til lanternen.

En sikring skal ikke overstige hva ledningen takler av strømgjennomgang (uten å bli varm).

Dette bestemmes av kvadratet på ledningen.

Du finner tråder her inne som har eksempler.

Pga salt/korrosjonsomstendigheter velger jeg minimum 50% mer strømstyrke for ledningen enn det som er nødvendig.

Du kan også kjøpe spesielle kabler beregnet på maritimt miljø der korrosjon ikke oppstår så lett.

Altså "mer" (flere Ampere) på sikringen er ikke bedre, tvertimot:

Eks: Lanterne er 20 Watt. Spenningen er 12 Volt. Hvor mange Ampere?

Watt = Volt x Ampere

Ampere = Watt / Volt.

Ampere = 20 / 12 = 1,67

Ampere ~ 2

Dette gjelder da kun kursen for lanternen.

Sikringen på hovedkursen, dvs fra batteriet, skal være summen av mulige samtidige belastninger (strømforbruk) der strømmen IKKE må ikke overstige svakeste ledd i kjeden fra batteri via batterikabel via hovedstrømbryter til skinne for fordeling av strøm til separate kurser.

Eks: Hvis dette er alle mulige og største belastninger i ditt anlegg:

Lanterne 2A + radio 3A + ekkolodd 3A = 8A.

Hovedsikring settes til nærmeste verdi over: 10A

Forutsatt, som nevnt over, at ledninger og alle ledd i hovedkursen tåler det.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

jeg ble anbefalt 10 amp men har satt i 15. er det slik at jo høgere nummer på sikringen jo sikrere er det, er det slik å forstå?

Bruk stor dimensjon på ledningen. Det skaper mindre motstand i ledningen, og er derfor mindre belastning på batteriet.

Sikringen skal være så liten som mulig, dvs at den ryker raskt ved overbelastning, og hindrer brann samt at batteriet blir så flatt at du ikke får ladet det igjen. Hvis du kan finne det så kjøp to-polet sikring. Automatsikring er praktisk.

Småbåtentusiasten har ovenfor vist regnestykket du kan bruke. Hvis 2 amper er belastningen så gå til nærmeste sikringtype over det. NB! noe utstyr trekker litt mer strøm ved oppstart, og da må det brukes "trege" sikringer.

og ja:jeg skal sette inn en finer og kle med glassfiber så en kvart del av rommet blir til batteri alene.

:clap: Nå begynner det å ligne noe. Separate rom for batteri og bensin, og utlufting hver for seg så skulle du være trygg for gasseksplosjon.

Si meg; kan man se på et voltmeter hvor mye strøm det er igjen på batteriet? har ikke peiling på dette så jeg må spørre. fordi jeg har ikke lading av batteriet i båten. når batteriet var fullt ladet sto måleren på tolv, nå noen dager etter forbruk sto den på 11 etter en dags bruk. greit nok! men når jeg dro ut i båten i dag i igjen så sto den på 12 i igjen og jeg har jo ikke ladet batteriet?????

hva er dette??? måler ikke et voltmeter hvor mye strøm det er på batteriet?

KNS MEDLEM

Voltmeteret måler jo spenningen, som til en viss grad forteller tilstanden på batteriet.

Men under bruk og like etter bruk vil spenningen være lavere dersom motoren ikke går og lader.

Etter bruk vil spenningen vanligvis sakte stige litt. Men hvilespenning under 12V er nærmest dødt batteri. 12,5 til 13 er OK. Korrekt hvilespenning er vel ca 12,7 V på fulladet batteri.

Må nesten bruke et digitalt voltmeter for å få korrekt avlesning. Samt at det må kobles slik at det ikke er spenningstap underveis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...