Jump to content

Yanmar 6LPA-STP2 - Luftvarmer / Airheater strømforbruk


Mart0n

Recommended Posts

Hei

 

Jeg fikk problemer med dynamoen på min snart 2 år gamle Yanmar. Har fått ny på garanti, men da jeg skulle starte opp og måle strøm med ett klemmeamperemeter merket jeg at dynamoen ble trukket max da jeg startet (135A dynamo). Inn på batteriene gikk det bare 4A. Jeg lurte på om det var noe svært alvorlig som tappet så mye strøm. Dynamoen blir også veldig fort varm etter start og får en temperatur på kanskje 60-70+ grader veldig raskt.

 

Etter endel feilsøking så ordnet plutselig alt seg. Dynamoen ladet med ca 50A og strømmene gikk korrekt inn på batteribankene. Jeg kunne ikke sjønne hva som hadde sjedd, da jeg ikke hadde gjort noe som helst.

 

Jeg kom så over noen artikler som nevner at endel yanmar motorer har en AirHeater som kan ligge inne i flere minutter etter start til motoren har nådd en gitt temperatur. (finner ingen indikator på dette annet enn pre-heat som faller ut etter ca 30sek)

Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer?

Noen som vet hvor mye denne trekker i A eller W?

 

Er det mulig at heateren er defekt siden den trekker så mye strøm?

Jeg er redd for at det er den som tok knekken på den forrige dynamoen.

 

Jeg syns også det er betenkelig at dynamoen ikke har en slik "vifte ring" montert innenfor reimhjulene (doble reimer på den) som øker luftgjennomstrømmen i dynamo.

 

Nå er dynamoen helt ny og når den lader MAX så kommer det lukt fra dynamo og det mener jeg er feil.

Hvor høy temperatur tåler en dynamo?

 

Håper det er noen der ute med svar?

Har tenkt å kontakte Yanmar på mandag for å få klarhet/bekreftelse i saken

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde tidligere det var noe feil med dynamoen min. Har en Yanmar D-max (6LPA-STZP). Varmereleet tar alt av strøm i 3-5 minutter. Så skal du f.eks. måle ladespenning du får til batteriene, så må du vente en 5 minutter etter at du har startet motoren.

 

Her er fra da jeg lurte på det samme:

https://baatplassen.no/i/topic/66093-traaden-med-alt-om-yanmar/page__view__findpost__p__966559

 

Tråd om akkurat det samme:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/70218-krise-ferien-starter-og-dynamoene-lader-ikke/page__st__30

 

Så tror ikke du har noe å frykte :)

Og dynamoen skal bli varm! Lukta kommer kanskje fordi det er en ny dynamo?

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Skal i båten å få bekrefte dette. Ble litt nervøs når jeg hadde så mye strøm som ikke kunne gjøres rede for :-)

 

Jeg ser at i den andre tråden at noen snakket om størrelsen på batteribanken og om det er sunt at det blir trukket 60A fra batteriene.

Sannheten er at det er dynamoen som leverer denne strømmen og ikke batteriet. Det målte jeg med tangampermeter. Med min 135A dynamo lades batteriene med 4A mens glødningen ligger inne. Det betyr at det er dynamoen som leverer all strømmen og størrelsen på batteribanken ikke har noe å si.

 

Bruker man derimot thrustere rett etter start, så kan man få en utfordring om man har en liten bank.

 

/Frode

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Min Yanmar 4JHE har ikke gløding, men kan ha forvarming av luften inn som en option under spesielt kalde forhold. For min motor på 44Hp er forbruket spesifisert til 400W (33,3A) og forvarmingen ligger inne i 60sek. Jeg har imidlertid ikke dette, men nå har du i hvert fall noen tall (for min motor) å gå ut fra dersom du har noe slikt montert.

 

air_heater2.jpg

 

Lars H. :flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...