kennilse Startet 15.Mai.2011 Del på Facebook Startet 15.Mai.2011 Hei Tenker da mest på hvordan det er å komme til når en kjører. Rekker en fint ned til gear og er det komfortabelt å kjøre i litt lengre tid. Båter som er aktuell , er Albin Viggen, Maxi ol. Mvh kenneth N. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post Share on other sites More sharing options...
Alternes. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Det er ikke noe problem! hadde en albin ballad med påhengs. husk å kjøp motor med ekstra lang stamme, så slipper du trøbbel når det blåser opp litt. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Vel...litt problem kan det vel være. Jeg hadde en Leisure 23 en gang med en 10 hk Honda 4-takt, lang stamme. Om man ikke har en kontrollboks oppe i cockpit så må man henge over rekka bak for å nå gir og gass. Litt baksete ved tillegging i mye vind syntes nå jeg. Problemet er at man mister oversikten over nøyaktig hvor man er i tilleggingen når man snur ryggen til fartsretningen og henger med hodet opp ned. Veldig mye enklere om man har kontrollboks vil jeg si. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
kennilse Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Litt baksete ved tillegging i mye vind syntes nå jeg. Problemet er at man mister oversikten over nøyaktig hvor man er i tilleggingen når man snur ryggen til fartsretningen og henger med hodet opp ned. Veldig mye enklere om man har kontrollboks vil jeg si. Var litt sånn jeg tenkte at det er også. Kontrollboks var jo en god ide. Over litt lengre kjøring, kan en vel låse styringen og bruke hovedroret. Bor litt innimellom holmer og skjær, så det er litt motorkjøring før en kommer ut i åpent farvann. Mvh kenneth N. Redigert 15.Mai.2011 av Gingolos (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jo visst kan det gi problemer! Jeg hadde en opplevelse en gang i Sverige med en franskmann som hadde leid en lite seilbåt med snurre. Det gikk fullstendig i ball for ham der han hang over motoren med det resultat at han kjørte baugen med spisst beslag rett inn inn i baugsiden på min båt slik at en kunne se inn i dreggrommet mitt gjennom hullet han laget! Og det var under rolige vindforhold. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
kennilse Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Trist opplevelse du hadde der ja. Får no håpe at jeg kommer til å ha litt bedre kontroll enn det du fortalte her. Har en arbeidskollega som ha en Albin Viggen. Kanskje få meg en tur med den og se hvordan det funker. Er det tilrettelagt for kontrollboks på mindre påhengser? 5-10 HK Mvh Kenneth N. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Slike bokser og motorer finnes det nok av. Last ned katalogene til de ulike produsentene. Kan også være lurt å benytte propell som er egnet for bakking. De har litt annerledes utforming. Hvis det er mye sjø kan motoren duppe opp og ned av vannet og det kan bli vanskelig med god fremdrift selv om den har lang stamme. Kommer selvsagt an på hvor mye båten vugger frem og tilbake. Noen motorer har også kraftigere og evt. andre utvekslinger i girhuset for tyngre båter enn joller. Kalles f.eks for "Power thrust" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Det kommer vel helt an på hvordan båten er. Jeg har en seilbåt med en 15hk Suzuki fire-takter og hekken på seilbåten har en motorbrønn som på en, ja riktig gjettet, motorbåt. Dette fungerer meget bra, og når motoren er vippet opp så har jeg enda tilgode at noe av motoren subber nedi vannet. Med andre ord mindre motstand enn selv en foledpropell. Manøvreringen er jo helt vanvittig siden jeg kan styre både med båtens ror og ved å svinge motoren om jeg skulle ønske. Litt trening så snurrer man på under fem-øringen. Har ikke kontrollboks og savner det heller ikke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Jeg tenkte på fremdrift for motor. Snakker av erfaring med duppe-opp og ned. Undervannsmotor i det ene øyeblikket, luftpropell i det neste øyeblikket. Bedre å være på land da, med det ikke alltid man kan velge. Savner å kunne dirigere kraften med propell også, men man kan ikke få alt. Det skal litt rutine til for å ikke ha nesen ned i motoren ved manøvrering, så en kontrollboks er helt fint. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Problemet er på min båt akkurat like stort, eller lite, som på en motorbåt siden den har motorbrønn. Nå bruker jeg i utgangspunktet motorkraft når det er vindstille/lite vind og/eller ut/inn av havn så i mye vind og/eller sjø så har jeg egentlig ikke tenkt så mye på at det også er en motorbåt og går for seil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Vi har en 10hk Mercury 2000 mod. på Firlingen, denne motoren har gearet innebygget i styrespaken. Når man vrir ned på tomgang settes motoren i fri, vrir man videre går den akterover. Selv om Firlingen har egen motorbrønn er denne funksjonen veldig praktisk. Rart at ikke flere produsenter gjør det på samme måte. Ble sjokkert over hvor lite effektiv en påhenger er i akterover, tilnærmet null bremseeffekt. Smalt skikkelig i brygga første gang vi la til.. Og denne båten veier ikke mer en 1.5 tonn. Klart at liten propell med eksos i navnet er ugunstig, men at det var så ille hadde jeg ikke forestilt meg. Lurer på hvordan dette må være på en båt som veier mye mer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg hadde en Banner 28 med utenbordsmotor en gang, men siden fokus var på seiling og ikke motor gikk det helt greit i vindstilla. Hvordan det er i vind aner jeg ikke, for da skal det vel seiles? Sleit litt en gang hvor motoren rett og slett var for liten til å holde båten i vindøyet for å heise seil i mye vind, og tillegging for motor kunne være en akrobatisk øvelse. Helt avhengig av akterenden på båten, men i enkelte tilfeller kan det være veldig bra med en motorkontroll. Jeg savnet det i hvert fall på Banner'n. Ellers sto motoren på en brakett som igjen var på skinner slik at motoren kunne heves helt klart av vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Ble sjokkert over hvor lite effektiv en påhenger er i akterover, tilnærmet null bremseeffekt. Ingen tvil om at dette er et lite problem, men egentlig svært lite med litt trening, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Skriver det i denne tråden også: Seilbåtpropell for utenbordsmotor! Gir en mye bedre evne til å bakke! Hos Yamaha heter den "Dual Thrust" og "ringen" ytterst er annerledes Bilder her: http://www.google.co.uk/search?q=yamaha+dual+thrust+propeller&hl=en&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=LArQTcKXAY2Tswat8OyvCw&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBwQ_AUoAQ&biw=997&bih=671 Yamaha har også motorer spesielt for tunge båter. Heter fT (T= Thrust). Se bakerst i Yamaha-katalogen. Kommer som standard med Dual Thrust-propell. Girhusene kan ha annen utveksling og/eller være kraftigere. Noen har også laget en ekstra lang stamme for seilbåter. Tohatsu Sail Pro UL 6 hk for eksempel. (UL=Ultra Long-stamme) Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Ingen tvil om at dette er et lite problem, men egentlig svært lite med litt trening Men start den treningen litt forsiktig og ikke i en smekk full gjestehavn i fellesferien. Jeg hadde en opplevelse for to år siden i Hunnebostrand i et forferdelig vær med stiv kuling og vannrett regnvær inne i havnen. Også da var det en liten seilbåt med påhenger som kun kunne betjenes med mannen hengende over hekken. Den gangen fikk han ripe i båtsiden etter å ha slått borti ankeropphenget mitt, pluss at kjølen og propellen satte seg fast i ankelinen min. Propellen på påhengsmotoren sin, satte han fast i ankerlinen til nabobåten så da ble det bråstopp. Det var litt hektisk en stund før vi fikk ham løs! Så trening under litt lettere forhold er nok ikke dumt. Redigert 15.Mai.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Men start den treningen litt forsiktig og ikke i en smekk full gjestehavn i fellesferien. Den treningen startet i meget ung alder med seilbåt uten motor og da lærer man fort hvilket sig det er (kan være avhengig av skrogform) i en seilbåt og hvordan dette kan utnyttes til sin fordel, og ikke andres ulempe for å si det sånn! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
kennilse Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Tror ikke det blir kjøpt en spesiamotor. De fleste båtene har jo en brukbar moter som følger med. men en slik propel som er nevnt i innlegg litt over, er jo kanskje ikke så dumt. Noen som har testet efekten av en slik propel? Mvh Kenneth N. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jada, biter mye bedre i vannet i bakk også. Men det er jo ikke et anker. Du må fremdeles planlegge landingen og ikke minst ha lav fart mot bryggen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Hvis du vil ha tall på det: Yamaha hevder at deres "Dual Thrust" propell yter 70% mer akterover og 60% mer forover på tunge båter / lav fart. Vanlig propell er primært laget for planende båter. Redigert 15.Mai.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Det er uproblematisk med påhengsmotor på seilbåt. På en litt eldre båt som du nevner er du i stand til å skifte motor kjapt, og uten særlig kostnad. Det er å foretrekke fremfor en gammel innenbordsmoter etter min mening. Du bør vel kjøpe lang stamme. Det er med seilbåt mulig å komme ut for bølger og vindstille ! Been there, done that. Kjøp en motor som har strømgenerator så du kan få ladet batteriene. Det spørres om hvordan det er å kjøre langt. Vel, det er bare å sette motor på full fart og så bruker du det vanlige roret, med eller uten autopilot. Manøvreringsevnen er selvfølgelig den beste. Ved å dreie både roret og motoren samtidig kan du bokstavelig talt gå rundt din egen akse. Det gjelder også ved bakking. Om det skulle være noe negativt så er det at du får litt vekt på hekken, vekt bør jo plasseres rett bak masten. PS. Motoren kan tas av ved regatta - Jeg har da sett det og! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Atrox Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Hos Yamaha heter den "Dual Thrust" og "ringen" ytterst er annerledes Hei Er det noen som vet om disse propellene kan monteres på en standard 6hk Yamaha fra 90-tallet? Eller må en ha type annet girhus (vet at de nye har annen utforming av undervannshuset enn standardmotorene til Yamaha). Har en strøken gammel 6hk som skal på hekken til en Columbie 66. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
godthaab- Svart 13.Februar.2012 Del på Facebook Svart 13.Februar.2012 Hei! Har lyst til å montere kontrollboks til påhengern til min lille seilbåt. Har i den forbindelse et par spørsmål. Skal jeg bytte ut vaiern som går til håndtaket til påhengern med vaiern til kontrollboksen eller skal jeg koble dobbelt opp så gasskontrollen på håndtaket til påhengern fortsatt er i funksjon? Og hvordan kobler jeg til girspaken? Skal vaier festes i selve utvendige hendelen? Er det mulig å få tak i en slik omtalt propell til en gammal evinrude? Det er dynamo på påhengern, er det standard uttak på disse, og evt hvem selger plugg? :) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post Share on other sites More sharing options...
Tobii Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 på if'n min er det en genial løsning i akterrommet, der er det en gjennomføring i skroget ment for motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jernkjøl Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 Hadde en Guy 22 med påhenger og for meg var dette kun en løsning som fungerte i godvær. I litt sjø kom motoren mye over vannet, og selv om sjøen ikke var grov ble fremdriften kraftig redusert i motvind. At den var vanskelig å bakke med er levnet uten tvil. Men de virkelige problemene kom i utehavn og motoren ikke var sterk nok til å bakke båten i det hele tatt. Ble noen litt vel spennende episoder der. Eneste seilbåter som egner seg med påhenger er vel de med en type motorbrønn eller spesielt laget opplegg i hekken som flytter propellen nærmere senter av båten. Alt annet blir i mine øyne en godværsløsning hvis båtbruken er avhengig av varig motorisering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.