Jump to content

Innenbords bensinmotor - sikkerhetstips?


Pacific

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en 73 mod Plattgatter med innenbords Marna 12HK bensinmotor. Båten har overbygg og motor sitter midt i båten under overbygget. Rett ovenfor motoren sitter det en fastmontert bensintank på ca 15 liter. Tror ikke denne er jordet. Like ved siden av sitter batteriet, men med en trevegg imellom tank og batteri.

 

- Er det noen som har noen tips til hva jeg kan, eller bør gjøre for å sørge for optimal sikkerhet ang eksplosjons/brannfare?

 

- Jeg tenker å installere en motorromsvifte, hvor bør denne sitte i motorkassen, og hva slags type bør det være? Hvor bør lufterøret gå hen?

- Bør jeg flytte tanken akterut, slik at den ikke er i nærheten av motor og batteri? Hva med bensintilførsel over 2 meter slange?

- Bør tanken jordes? Eller bør jeg kjøpe en i plast?

- Når jeg fyller drivstoff, noen forhåndsregler ang jording osv?

- Tanken som er installert har en lufteventil, hvordan bør denne brukes? Bør den være igjen hele tiden, åpen ved kjøring osv?

- Hva med gassalarm?

- Hva med en automatisk liten slokker i motorrom?

 

Tusen takk for alle svar, dette er noe jeg kan sånn passe om, men jeg vil gjerne være på den sikre siden. Det er helt sikkert mange andre som også lurer på dette med bensin og hva slags farer som kan lure. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om du bygger inn vifte så må den være gnistfri og godkjent for motorrom.

Lufterøret skal ikke opp under nesen på føreren!

Lufteventilen på tanken skal være åpen under fart. Ellers blir det vakuum i tanken.

Du kan selvsagt få mange råd her inne. Det hender at de spriker litt eller at noen overdriver problemstillinger, så bedre er kanskje en bok for motorbåteiere?

 

Skjønner at du reagerer på blanding av vann, bensin, elektrisitet og interne eksplosjoner. Men det er faktisk slik en motor er. Alt blandes og skal holdes separert i et lite volum. Hvis alt er godt vedlikeholdt og tiltrukket så går det bra.

Bensintilførsel, slanger og deres fester samt elektriske koblinger er prioritert område.

 

Plast bensintank trenger ikke være noen fordel. Statiske elektriske ladninger kan oppstå av gnisninger.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...