Jump to content

Har en 16 åring som vil kjøre en 21 fots båt med 115hk


elfranse

Recommended Posts

Ja, det er faktisk omtrent ingen begrensninger hva hun kan føre av båter (så lenge de er under 15 meter lang). Her er forskriften om minstealder.

 

Men sjekk for sikkerhets skyld forsikringspolisen din om det ligger noen begrensninger der.

 

Har selv en 15 åring som har tatt båtførerprøven og gleder seg til å seile vår 37 fots seilbåt med noen venniner så snart hun har fylt 16.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har hun "gått gradene"?

Modenhet er en ting, men største innvending er at evne til fart- og avstandsberegning for mange ikke er tilstrekkelig utviklet før de er nærmere 18 år, gjelder gutter også.

Gjør ikke så mye under 20 knop, men her er det mer fart å oppnå?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hun har gått gradene fra å fortøye, navigere, styre båt og ikke minst legge til i bås. Syns hun mestrer det veldig bra.

Alt må jo læres men man ser jo fort om vedkommende er et talent eller ei. Når det gjelder fart og avstandsbedømming så har jeg erfart at noen halvblinde/stae 60 åringer også sliter så det kan vel slå ut både for ungdommen og de eldre :giggle:

Link to post
Share on other sites

Tekniske ferdigheter og generelt evnen til å gjøre ting på riktig måte er bare halvparten. Noe helt annet er modenhet, og det gjelder uavhengig av alder. Vil hun klare å stå imot press fra jevnaldrende som vil: Kappkjøre? Velte kajakker med hekkbølgen? Grisekjøre inne i havnebassenget? Er det helt sikkert at båten forblir liggende fortøyd om en 6-paking øl dukker opp og blir sendt rundt (jadda, 16-åringer skal ikke gjøre slikt osv. Men regner med dagens ungdom ikke er så veeeldig forskjellig fra slik som jeg/vi var)?

Link to post
Share on other sites

Så lenge hun er gammel nok, har lappen og du er komfortabel med å la henne bruke båten så er det bare å la henne prøve. Ikke noe anderledes her enn med bil, motorsykkel osv.

Hvis de ikke får prøve så vil de heller ikke kunne lære.

For idiotkjøring er det ingen aldersgrense, heller kanskje tvert imot. Og bare for å ha sagt det, jeg antar at for vannscootere er det en overvekt av voksne som er eiere, og alle bryter konsekvent norsk lov i det de starter faenskapet (bortsett fra de 3 som kun kjører på bane og frakter scooteren til og fra på henger)

Og jeg vil tro at om de er 16 eller 25 (eller 40 for den saks skyld...) så er det ikke alle som lar båten ligge når 6-pack'en kommer fram.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Mine barn, gutter, har hatt tilgang til den type ekvipasje fra de var i den alderen, og det var aldri noe problem. De har gått gradene fra å ro, seile, 4-hester osv, og fars regler har vært meget tydelige og klare fra dag en samt konsekvensene for brudd på disse. Har aldri måttet ty til straff, gudskjelov, men konsekvensen av å sitte på en øy uten annen forbindelse til verden forøvrig enn per båt har nok hatt litt å si for at de har holdt seg i skinnet.

 

Min erfaring er at barn som er tilnærmet født og oppvokst i båt er langt bedre båtbrukere enn mange som først har kommet til en båt i voksen alder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at barn som er tilnærmet født og oppvokst i båt er langt bedre båtbrukere enn mange som først har kommet til en båt i voksen alder.

Veldig enig, det er også min erfaring. Skjønt alle barn er jo ikke like, og en kjenner jo som regel sine egne best - så et visst skjønn som foresatte er nok greit å utøve i tillegg til hva regelverket juridisk tillater.

Link to post
Share on other sites

Staten har i sin "O store visdom" (etter innspill fra et aldrende utvalg) bestemt at man har tilstrekkelig kompetanse til dette dersom man er født før 1980, eller er 16 år og har avlagt båtførerprøven.

 

Det hele koker ned til om du ønsker å la gullet låne gullet.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da vi fik vores Skilsø 33 var vores søn 16 og drømte om at tage båden ud med vennerne.

 

Vi betalte et godt kursus til ham og han tog bådkørekortet. Dernæst lavede jeg et træningsprogram med et antal fralægninger, tillægninger og antal timers sejlads i forskelligt vejr som han skulle gennemgå og herefter bestå et "checkride". Han gik det hele igennem og bestod. Endelig lavede jeg tjeklister som i fly for alle faser fra start til slut / nedlukning som lå i båden og som han skulle gennemgå så han ikke glemte noget vigtigt. (de var også nyttige for mig...)

 

Han tog båden ud alene et par gange (sammen med venner) men det blev ikke den store succes. Da vi fik Aquadoren (23 HT) var han gladere. Den kunne han bedre håndtere. NW'en har han ikke mod på...og nu er han også flytte hjemmefra.

 

Mine børn er ikke vokset op i båd og det betyder nok en del.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...