Jump to content

Trenger hjelp til el-kobling av starter VP MD21A,


poppy33

Recommended Posts

Trenger hjelp med el-tilkobling av starter på VP MD21A. Har en flatkontakt på starteren rett over der hovedstrømkabelen er festet, skal denne kobles opp mot teningslåsen?

Har prøvd å få svivet rundt starteren uten denne vil bevege seg, det bare klikker i starteren.

Har to friske nye batterier 1stk 80Amp og 1stk på 115Amp.

Redigert av poppy33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

OK. Men hvor skal jeg ta strøm fra, det kommer en relativt kraftig ledning på undersiden av tenningslåsen som jeg ikke vet hvor skal, ledningen er bare 10cm lang med en hurtigkobling på, denne har 12Volt på ved avslått tenning.

Kan en ta å føre strøm denne ledningen eller kan jeg ta en kort ledning direkte fra batteriet?

 

Det kommer en tynn kabel ned fra tenningslåsen den er koblet til starteren på innslaget, så jeg regner med at dette er kabelen som går til innslaget.

Har tatt bilde av starter, men klarer ikke å legge det inn.

Redigert av poppy33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du kan være litt på villspor. Den ledningstubben som du sier er 10 cm og har spenning uten at tenning er på, har ikke noe med start og gjøre. Du skriver jo at det klikker i startmotor og dermed er nok den delen som har med nøkkel og strøm derfra i orden. Det som ikke virker er vel heller børster på startmotor,dårlig kontakt i innslagsrele eller kontakter og koblinger fra batteri. Da mener jeg de tykke kablene. Ta en titt på denne skissen. https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23635/starter.jpg

 

Siden du har noe og måle med ville jeg målt mellom punkt 2 og jord. Her skal det være strømløst når starter ikke betjenes, men når du gjør startforsøk skal det være spenning her. Prøv bare et sekund eller to, for det er ikke bra for startmotor når den får strøm, men ikke surrer rundt.

 

Vær obs på at selv om det er spenning er det ikke sikkert det er god nok forbindelse mellom batteri og startmotor så sjekk alle koblinger, både + og - på de tykke kablene. Er det lenge siden motor har vært i gang kan det også være børstene i selve starteren som er iret eller dårlige.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan også teste starteren direkte.

Ta et batteri og startkabler, koble - til gods på starteren (en plass det ikke er maling og rust) og + til den delen på innslaget som har en flettet kobber ledning.

Hold godt fast i starteren når du kobler på +, da den vil bevege seg godt når den begynner og gå rundt.

 

Virker starteren som den skal så vil starteren nå gå rundt, men innslaget/bendixen vil ikke poppe ut.

 

Virker starteren nå så er det nok innslaget/bendixen som er gåen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...