Jump to content

Koble Defroster til bryter


ArtVendalay

Recommended Posts

Jeg har etter siden påske holdt på med et renovering-av-strøm-prosjekt.

 

Nærmer seg slutten, og siden jeg var komplett idiot når jeg startet med å renske opp i den gamle galskapen, er jeg selvsagt fornøyd med å ha kommet langt, og i følge fagfolk gjort en suveren jobb.

 

Jeg står igjen med 2 defrostere som er montert ved vinduene ute under kalesja. Disse har jeg koblet på jord, og står igjen med 2 ledninger der den åpenbart og naturlig nok er + (Den blåser luft som bare fillern når jeg kobler den på bryterpanel med automatsikringer)

 

Så står jeg igjen med en ledning som aktiverer varmen i Defrosteren. Jeg finner ikke helt ut av hvordan dette skal kobles. Har prøvd med bryteren som stod på før jeg rev ut alt. (Denne er varmeskadet så noe har vært feil her tidligere også)

 

Når jeg kjører med varmeelement ledningen i plussskinna, eller på en separat bryter så overoppheter defrosteren.

 

Finner ikke noe som sier noe om fabrikat.

 

Her er bilder av defrosteren - Noen kloke hoder, med ideer om hvordan jeg skal hooke opp dette?

 

 

img_0522.jpg

 

img_0523.jpg

 

img_0524.jpg

 

img_0525.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du må vel koble det slik at viften går når varmeelementet er på. Gikk ikke helt frem av forklaringen din om du bare hadde på varmeelementet eller varme + vifte.

 

Du må vel bruke en bryter som er slik: Kald luft -av- varm luft(vifte og element)

 

 

Mvh

Kenneth n:

Redigert av Gingolos (see edit history)

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Du gjør dette enkelt med 2 brytere til hvær defroster.Hoved + inn på den første bryteren.ut fra den går en ledning opp til + vifte og samtidig til inntaket på neste bryter.Ut fra bryter 2 går en ledning til + varme elementet.Da får du ikke aktivert varmen uten at vifta sviver.Om du frykter at varme elementet skal trekke såpass med strøm at bryter 1 smelter kan du bruke et rele imellom bryter 2 og varme elementet.Da bruker du den tidligere omtalte ledningen fra bryter og til varme elementet som styrestrøm på releet.

Redigert av TPBS-277 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ligner veldig på noen vifter biltema solgte eller selger fremdeles. Siden varmeelementet er elektrisk så krever de nok ganske så mye strøm. Ikke så rart om den gamle bryteren er varmeskadet. Her må du nok ha rikelig tykkelse på både pluss og minuskabler, samt bryter og sikring som tåler mye strøm. Du kan også kjøre strømmen til varmeelementet via et kraftig rele, og da kan vanlige brytere brukes. Men det fritar deg ikke for tykke kabler og riktig sikring.

 

Mye av det samme som TPBS-277 nevner ser jeg.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kablene er de originale som er integrert i vifta. Går ut fra at disse skal holde. Ser ut som 4 mm Prøvde meg opp til 8 amp sikringer.

Hadde av praktiske årsaker en tanke om å holde meg til et minimum av brytere. Men skal prøve løsningen med 2 brytere og rele i morra.

 

Dersom jeg vil prøve begge defrosterene på samme bryter(e) ... er da Wabo en god løsning?

Link to post
Share on other sites

Hvis defrosteren overoppheter, så må det vel være noe annet galt enn bryteren.

Var og så i min båt. Har samme opplegget. Det er ingen regulering eller motstand som er koblet til på mitt opplegg.

 

Blir begge defrosterne overopphetet?

 

 

Mvh

kenneth N.

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Eg har ein slik i garasjen som eg trudde var boss, men eg sette meg ned og kikka loitt grundigere over ledningene, og da fikk eg fornuft i det. Eg skal kikke i morgon om eg merka de slik at eg kan gjenngi kva som var riktig. ...for det var ikkje logisk med fargene på de synest eg å huske..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...